BEOGRAD, Država godišnje, samo po osnovu ulične prodaje sladoleda, gdje se ne plaća porez na dodatu vrijednost, gubi gotovo dvije milijarde dinara, procjenjuju stručnjaci.
Svaki dinar koji treba da se slije u državnu kasu izuzetno je važan. A, ako se uzme da dvije vodeće kompanije u proizvodnji tog ledenog osvježenja u Srbiji „Frikom“ i „Nestle“ imaju 1.000, odnosno 800 frižidera za uličnu prodaju, jasno je o kakvim je brojkama riječ.
Period rada uličnih sladoledžija je osam mjeseci odnosno, od marta do oktobra, ali ako se uzme kišni period i hladno vrijeme, realno je da se radi pet mjeseci.
Ako se dnevno, u prosjeku, naprave pazari od 40.000 dinara, i to za pet mjeseci rada, odnosno 150 dana, računica pokazuje da se u tom periodu napravi promet od čak 10,8 milijardi dinara.
Kada se od te sume odbije PDV od 18 odsto, koliko se inače oporezuje ova ledena poslastica, dobija se cifra od 1,94 milijarde dinara.
– Za toliko svake godine državna kasa ostaje prazna, a kada se stave na „papir“ posljednje tri sezone, od kada je trebalo već da se uvede fiskalizacija u ovom sektoru, gubitak države iznosi 5,83 milijarde dinara – ukazuju stručnjaci u toj oblasti.
U Ministarstvu finansija Srbije ukazuju da prodavci sladoleda na ulici nemaju obavezu izdavanja fiskalnih računa.
– Uredba o određivanju djelatnosti, kod čijeg obavljanja ne postoji obaveza evidentiranja prometa preko fiskalne kase, u članu 2, određuje da ulična prodaja sladoleda nema obavezu evidentiranja prometa preko fiskalne kase – kaže Miodrag Đidić, državni sekretar u Ministarstvu finansija.
Ali, prema njegovim riječima, ta činjenica ne utiče na plaćanje PDV-a. Obveznik PDV je proizvođač, odnosno trgovac, koji je u obavezi da vodi evidenciju o prometu sladoleda, pa samim tim i plaća PDV na prodati sladoled. Đidić dodaje da se svi proizvođači i trgovci redovno kontrolišu od Poreske uprave.
Kontrola buvljaka
Na buvljim pijacama stvara se nelojalna konkurencija, jer roba koja se prodaje na taj način nije opterećena nikakvim porezima i direktno ugrožava legalne prodavce, koji plaćaju porez i izdaju račune.
– Što se tiče buvljih pijaca, povremene su masovne kontrole koje vrši Poreska uprava, uz asistenciju policije – kaže Miodrag Đidić. – Ali, zbog nedovoljnog broja inspektora, nisu postignuti odgovarajući rezultati. Kineski tržni centri su u obavezi da evidentiraju promet preko fiskalnih kasa i kontrole se sprovode prema godišnjem planu. Novosti