LJUBLJANA, Jedan od najjačih trgovinskih lanaca u ovom dijelu Evrope, “Merkator”, ove godine će van Slovenije napraviti više od tri milijarde evra profita. Da može da računa na sve bolje pozicije u međunarodnoj tržišnoj utakmici dokaz je srpsko tržište, koje je u posljednje dvije godine postalo najveće tržište Grupe „Merkator“ van Slovenije.
Prošle godine je u Srbiji ostvareno 14 odsto ukupnog prihoda kompanije. Veća prodaja zabilježena je samo u Sloveniji, gdje je prodata roba vrijedna 1,7 milijardi evra.
Kako se moglo čuti u Ljubljani, na međunarodnoj konferenciji za novinare, „Merkator – S“ i ove godine ima visoko postavljen cilj. Planira rast prihoda u Srbiji od 10 odsto, na 380 miliona evra i investicije od 25 miliona evra. Prvi čovjek Poslovnog sistema Merkator Žiga Debeljak uvjeren je da će do 2012. godine kompanija u Srbiji dostići tržišni udio od 15 procenata.
– Zadovoljni smo razvojem naše djelatnosti ne samo u Srbiji, već i na drugim tržištima. Mnogo smo investirali u nove centre i imamo prirodan ali i rast zbog strateškog povezivanja sa trgovinom “Rodić” 2006. godine. Danas smo sa tržišnim udjelom od osam procenata drugi najveći trgovac prehrambenom robom u Srbiji – istakao je Debeljak.
On je ocjenio da u Srbiji ima prostora za nove, velike strane trgovinske kuće i da našu zemlju tek čeka prava tržišna utakmica. Srbija je veliko tržište, a kupovna moć građana raste iz godine u godinu, dodao je on.
– Srpsko tržište nije koncentrisano. Spram evropskih zemalja nivo koncentracije je veoma nizak i Srbija je interesantno tržište ne samo za regionalne trgovce već i najveće međunarodne lance koji će prije ili kasnije doći , kao što su došli u Sloveniju i Hrvatsku – kazao je Debeljak uz ocjenu da je teško govoriti o monopolu jer u Srbiji postoji sve jača konkurencija, kao i na svim tržištima gde je „Merkator“ prisutan.
Prva tri trgovinska lanca u Srbiji nemaju zajedno više od 40 odsto a prva tri u Sloveniji imaju zajedno 67 odsto tržišta.
U skandinanskim zemljama, recimo, tri vodeća trgovca zauzimaju više od 80 odsto tržišta. Prvi čovijek Grupe „Merkator“ smatra da ni u Srbiji ni u Sloveniji ni jedan trgovinski lanac sam nema više od 40 odsto tržišta. On procjenjuje da u Srbiji, „Delta Maksi“, kao najveći lanac, ne može biti triput veći od M-Rodića, što znači da nema više od 25 odsto tržišta, te da borba za jačanje tržišnih pozicija u Srbiji uzima zalet.