NJUJORK – Ukupni promet 250 najvećih maloprodajnih kompanija u svijetu porastao je za osam odsto u odnosu na prethodni obračunski period, te sad iznosi 3,25 biliona dolara, objavila je revizorska kompanija “Deloitte”.
Na listi i dalje vodi američki gigant “Wal-Mart”, dok su evropski trgovački lanci suočeni sa zasićenjem na matičnim tržištima koje ih navodi na dalje širenje na istok.
Na listu top 250 ove je godine prvi put ušlo šest kineskih i ruskih maloprodajnih lanaca, ističe izvještaj.
Sve oštrija konkurencija i zasićenje na matičnim tržištima podstiču dalje širenje evropskih maloprodajnih lanaca u inostranstvo, uglavnom na istok. Najviše podružnica u drugim zemljama zasad imaju francuske maloprodajne kompanije (prosječno u 15 zemalja), a slijede ih njemački lanci, koji su u prosjeku proširili svoje poslovanje u 13 zemalja.
To je znatno više od američkih kompanija, koje prosječno imaju podružnice u svega četiri zemlje izvan SAD.
Potrošnja u maloprodaji sve se više pomiče prema novim tržištima u azijskim zemljama, pa se može očekivati da će trgovinski giganti u sljedećem periodu tamo potražiti mjesto za dalji rast svog poslovanja.
Pored primjetnog jačanja kineskih i ruskih maloprodajnih lanaca, koji su se ove godine izborili za ulaz na listu top 250, sljedeću “bitku” na ovom tržištu valja potražiti u Indiji. Uprkos preprekama u poslovanju i relativnoj zatvorenosti za strana ulaganja, ova zemlja doživljava veliki ekonomski razvoj i velike pomake u potrošnji u maloprodaji.
Udio deset najjačih maloprodajnih lanaca u ukupnom prometu i dalje raste, pa oni danas drže 30 odsto cjelokupne maloprodaje na spomenutoj listi, ostvarujući promet od 979,5 milijardi dolara.
Među deset najvećih ulazi čak šest američkih trgovačkih lanaca. Najjači, “Wal-Mart”, ostvario je godišnji promet od 345 milijardi dolara, dok su druge američke kompanije na top 10 listi “Home Depot”, “Kroger”, “Target”, “Costco” i “Sears”. Ostale top 10 pozicije podijelile su evropske kompanije: francuski “Carrefour”, britanski “Tesco”, te njemački “Metro” i “Schwarz”. Značajan pomak prema vrhu zabilježio je “Tesco”, koji je zabilježio porast prometa od 11,5 odsto te tako smijenio njemački “Metro” na četvrtom mjestu.