BAR, Novi mobilni lučki kontejnerski kran, proizveden u halama renomirane njemačke kompanije Liebherr, dopremljen je u barsku Port of Adria, saopštio je Global Ports Holding.
Ukupne nosivosti 70 tona, sa dosegom od 42 metra prema moru, odnosno 14 metara na kopnu i opcijom da obavlja istovar dva kontejnera istovremeno, ovaj kran omogućava servisiranje većih kontejnerskih brodova.
Ukupna vrijednost krana je 6,4 mil EUR, a on predstavlja jednu od posljednjih stavki iz obaveznog investicionog programa koji realizuje Global Ports Holding, većinski vlasnik Port of Adria.
Kompletan investicioni program biće ispunjen nakon rekonstrukcije južne obale Gata 1, koja će početi uskoro.
Kompanija će na taj način značajno povećati produktivnost i efikasnost pretovara kontejnerske robe, te pozicionirati barsku luku među vodeće luke na Mediteranu, što je dugoročni cilj.
– U prethodnom periodu realizovali smo ukupno 11 investicija, vrednih 10,4 mil EUR. Ulagali smo u veoma važne sisteme sigurnosti i bezbednosti, u kadar i u opremu. Nabavili smo dva nova mobilna lučka krana, opremu i mehanizaciju za transport kontejnera i generalnih tereta, kolsku vagu. Nedavnim dobijanjem građevinske dozvole stvorili su se uslovi za realizaciju projekta rekonstrukcije južne obale Gata. Ta investicija zaokružiće investicioni ciklus obećan u privatizacionom procesu, sa dodatnih oko 3 mil EUR – naveo je Sedat Kara, izvršni direktor Port of Adria.
U finansiranje dijela investicionog programa uključila se i Evropska banka za obnovu i razvoj (EBRD), koja je i jedan od akcionara Global Ports Holding-a.
Giulio Moreno, šef kancelarije Evropske banke za obnovu i razvoj u Crnoj Gori, rekao je da EBRD prati aktivnosti Global Ports Holdinga u Crnoj Gori od trenutka preuzimanja kompanije Kontejnerski terminal i generalni tereti, pre tri godine.
– Nakon temeljne analize, započeli smo proces odobravanja finansijske podrške za deo investicionog programa. To se, pre svega, odnosi na rekonstrukciju obalnog zida. Banka insistira na poštovanju najviših korporativnih standarda, uključujući zaštitu životne sredine. Global Ports i Port of Adria su do sada poštovali te standarde, a verujemo da se takav pozitivan odnos neće promeniti u budućnosti – rekao je Moreno.
Predsjednik Vladine Tenderske komisije za privatizaciju Branko Vujović istakao je da je investitor ispunio obaveze iz socijalnog programa isplativši otpremnine vrijedne 6,5 mil EUR radnicima koji su iskoristili pravo dobrovoljnog raskida radnog odnosa, napominjući da su to najveće do sada isplaćene otpremnine u Crnoj Gori.
U periodu nakon privatizacije, zarade zaposlenima su uvećane 35% i redovno se isplaćuju. Kompanija nema zaostalih dugova za poreze i doprinose. Kontejnerski pretovar bilježi kontinuirani rast i za 30% je veći u odnosu na period pre privatizacije. Nakon dve godine rasta, obim pretovara generalnih tereta u 2016. godini je opao, usljed promjena u radu Željezare Smederevo, koja je jedan od značajnih partnera. Sa završetkom investicionog ciklusa stiču se uslovi za bolje pozicioniranje na tržištu.
Iako je primarna djelatnost kompanije pretovar tereta, Port of Adria je u prethodnom periodu prihvatila sedam kruzer brodova, preko kojih je u Crnu Goru došlo 8.660 putnika iz Velike Britanije, čime se dao značajan podsticaj lokalnom turizmu i ekonomiji, dodaje se u saopštenju. eKapija