BEOGRAD, Iako je proteklo više od tri godine od prve najave mogućeg bescarinskog izvoza “fijata 500L” na rusko a potom i na ostala tržišta Evroazijskog ekonomskog saveza, još nijedan automobil proizveden u kragujevačkoj fabrici nije pod tim uslovima izvezen.
Sve vrijeme u opticaju su razni datumi, pa se spekulisalo da će prvi kontingent već krajem 2013. krenuti put Moskve, potom je rok prolongiran na 2014, a zatim na 2015, pa za kraj maja 2016. godine…
“Najprecizniji” je u tome bio sam premijer Aleksandar Vučić, koji je uoči prošlogodišnje posjete sedištu Fijat Krajsler grupe u Torinu, dao intervju italijanskoj agenciji ANSA i najavio da će “do kraja godine izvesti u Rusiju prvi kontingent od 10.000 novih modela “fijat 500L”, proizvedenih u fabrici u Kragujevcu”. Dodao je i da “tu kvotu smatramo samo početkom i nadamo se da ćemo je povećati”.
Međutim, potpredsjednik vlade i ministar spoljne i unutrašnje trgovine i telekomunikacija Srbije Rasim LJajić, inače resorno direktno uključen u pregovore oko izmjena Sporazuma o slobodnoj trgovini sa EES-om, tvrdi da rokovi nikada nisu precizirani, podsjeća i da je najprije bilo potrebno da se donese politička odluka, da se slože Rusija, Belorusija, Kazahstan i Jermenija. Taj segment je postignut, nakon čega su usledili tehnički razgovori.
– Mi pregovaramo o više proizvoda kojima bi trebalo dopuniti listu za bescarinski izvoz na tržišta EES-a. Osim “fijata 500L”, to su i šećer, cigarete, različite vrste sireva, meso… Usaglašavanja su dugotrajna, jer su neke od tih zemalja i same značajni proizvođači te robe. Kazahstan je, na primer dugo stopirao stavljanje Fijatovih automobila na spisak, jer ima svoju autoindustriju kojoj ne ide baš dobro, ali je nakon direktnih kontakata sa srpskim zvaničnicima konačno pristao da se i to uvrsti u pregovore – kaže LJajić za Danas.
On naglašava da je stalno upozoravao na oprez sa rokovima i obećanjima, jer je riječ o kompleksnim i dugotrajnim pregovorima u kojima svaka od strana mora da pronađe svoj interes.
– Do sada su održane dve runde razgovora, treća je dogovorena u martu ove godine, kada će se nastaviti sa utvrđivanjem tehničkih detalja oko uslova povlašćenog izvoza domaće robe. Kada je Fijatov automobil u pitanju, još je nepoznato da li će tu biti zahtevan reciprocitet ili ne – ističe on i dodaje da se u režimu slobodne trgovine sa Rusijom i zemljama EES-a nalazi 99 srpskih proizvoda, dok razgovori o proširenju tog spiska, praktično o izmenama celokupnog Sporazuma o slobodnoj trgovini ne idu lako, jer svaka od tih zemalja ima obavezu da zaštiti svoju proizvodnju.