Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Hoće li BiH kupovati ruski gas iz treće ruke

    22. Oktobra 2025. — 14:57

    Novi porez u RS: Udar na sivu ekonomiju ili na investitore?

    15. Septembra 2025. — 15:41

    Reciklaža baterija kao biznis budućnosti

    10. Augusta 2025. — 15:00

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Skandal: Bivši načelnik Dubice prodavao ERS-u ukradenu struju

    11. Decembra 2025. — 11:59

    Ekskluzivno: Gordan Pavlović kupio Fabriku duvana Banjaluka

    26. Novembra 2025. — 16:54

    Ekskluzivno: Vlada Srpske nudi Serdarovu 242 miliona KM

    22. Augusta 2025. — 16:22

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Kazne za zloupotrebu ličnih podataka u BiH do 40 miliona KM (VIDEO)

    3. Novembra 2025. — 13:29

    Srpska vraća Rufiju 41 milion KM za zemljište na Jahorini

    30. Oktobra 2025. — 18:20

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Šljivićkinu diplomu potpisao trgovac diplomama

    27. Decembra 2025. — 13:15

    Vlada pomaže OC “Jahorina“ sa još deset miliona maraka

    26. Decembra 2025. — 15:33

    Šef poslanika Ujedinjene Srpske završio isti fakultet kao i Nikolina Šljivić

    26. Decembra 2025. — 15:09

    Zatraženo poskupljenje gradskog prevoza u Banjaluci

    26. Decembra 2025. — 15:03
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Kina pustila u rad impersivnu hidroelektranu

    28. Decembra 2025. — 10:30

    Rusi pregovaraju sa mađarskim MOL-om o prodaji NIS-a

    25. Decembra 2025. — 15:29

    Kako bi američki gas stizao u BiH i Banjaluku: Ovo su detalji

    25. Decembra 2025. — 13:39

    OFAK produžio rok NIS-u

    25. Decembra 2025. — 07:41

    BiH vodeća u Evropi po doznakama iz inostranstva

    27. Decembra 2025. — 10:33

    Promet na Banjalučkoj berzi 67.000 KM

    26. Decembra 2025. — 14:17

    Potrošačka korpa i dalje veća od polovine prosječne plate

    26. Decembra 2025. — 08:33

    ERS dokapitalizovao RiTE „Ugljevik“ zbog duga prema Slovencima

    24. Decembra 2025. — 12:42

    Na Banjalučkoj berzi promet veći od miliona maraka

    16. Decembra 2025. — 16:30

    Vlada se na berzi zadužila 66 miliona KM, iduće sedmice planira još 20

    15. Decembra 2025. — 15:16

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Na dobošu akcije u 53 preduzeća iz Srpske

    30. Novembra 2025. — 08:02

    Kafa sve skuplja: Klimatske promjene podižu cijene širom svijeta

    28. Decembra 2025. — 09:00

    Na deset auta spiskano 3,5 miliona KM

    27. Decembra 2025. — 15:00

    Pojeftinilo gorivo u Republici Srpskoj

    15. Decembra 2025. — 14:23

    Prosječna plata ne pokriva ni pola potrošačke korpe

    15. Decembra 2025. — 12:11

    Hotelijeri na Jahorini imaju velika očekivanja od ove sezone

    28. Decembra 2025. — 13:40

    Značajno popunjeni smještajni kapaciteti

    27. Decembra 2025. — 12:20

    Republiku Srpsku tokom deset mjeseci ove godine posjetilo 442.353 turista

    26. Decembra 2025. — 10:33

    Znate li koji je grad najskuplji turistički centar na svijetu

    20. Decembra 2025. — 16:44

    Kriza nezaposlenosti u Njemačkoj

    28. Decembra 2025. — 13:00

    Srozan uvoz iz SAD, razmjena s Rusima u uzletu

    28. Decembra 2025. — 11:20

    Kina pustila u rad impersivnu hidroelektranu

    28. Decembra 2025. — 10:30

    Otkupljeno 24.000 tona voća i 43.000 tona povrća

    27. Decembra 2025. — 09:53
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Kina testirala voz brzine 800 km/h

    26. Decembra 2025. — 14:00

    Na hiljade neželjenih božićnih poklona se prodaje na internetu

    26. Decembra 2025. — 12:15

    Singapur i dalje ima najmoćniji pasoš

    24. Decembra 2025. — 10:45

    U Estoniji će robot određivati poreske dugove

    22. Decembra 2025. — 12:40

    Nikad veća potražnja radnika u najjačim svjetskim ekonomijama

    28. Decembra 2025. — 09:50

    Britanci sve siromašniji

    27. Decembra 2025. — 11:30

    Dolar u padu: Očekuje ga najgora godina od 2017.

    26. Decembra 2025. — 09:03

    Dolar u padu: Očekuje ga najgora godina od 2017.

    25. Decembra 2025. — 09:45
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Kreditima do obnove pruga

Kreditima do obnove pruga

adminadmin31. Decembra 2008. — 07:21Nema komentara5 minuta čitanja

DOBOJ, Trenutno stanje u “Željeznicama RS” nije sjajno. Sistem o kojem se deceniju nije vodilo računa danas se nalazi u veoma teškom stanju. Dotrajala vozna sredstva, pruge u lošem stanju, veliki dugovi i nadolazeća globalna kriza, staviće ovo preduzeće na velike muke kako bi preživjelo.
 
Ipak, Petko Stanojević, direktor “Željeznica RS” je optimističan i najavljuje da će uprkos krizi “Željeznice” u narednim godinama početi s obnovom voznih sredstava i revitalizacijom pruge.

 U kakvom su stanje ŽRS danas?

STANOJEVIĆ: ŽRS su danas poprilično zapuštene jer se u njih ozbiljnije nije ulagalo od završetka rata. Starost lokomotiva i vagona je oko 38 godina, a njihov vijek trajanja je 40 godina. Sam taj podatak govori da ćemo se za dvije godine naći u ozbiljnim problemima ako se pod hitno ne krene u obezbjećenje sredstava za njihovu kupovinu. I infrastruktura je u lošem stanju.

 Koliko ŽRS dodatno opterećuje globalna kriza?

STANOJEVIĆ: Mi smo do septembra i oktobra bili nešto manje ispod plana u prevozu robe, ali od novembra počinje sa značajnim padom prevoza robe od čak 40 odsto. Razlog tome je smanjena usluga Biraču iz Zvornika i rudnicima Ljubija. Birač je smanjio prevoz za 50 odsto, a Ljubija za 25 odsto. Pretpostavljamo da će se taj trend i nastaviti.

 Da li će se to odraziti na plate radnika?

STANOJEVIĆ: Ne mogu eksplicitno reći da neće biti bar umanjenja plata. Ja ću se truditi da do toga ne dođe, ali se mora misliti i na budućnost. Imamo zaposlenih 3.500 radnika i za njihove plate se izdvaja oko 50 miliona KM.

 Kako posluju ŽRS i koliki prihod ostvaruju?

STANOJEVIĆ: Od države dobijemo 32 miliona KM od čega 28 miliona utrošimo za infrastrukturu, a četiri miliona za subvenciju putničkog saobraćaja. ŽRS ostvaruju prihod od teretnog saobraćaja od oko 34 miliona KM, koliko se procjenjuje da će biti u ovoj godini i još oko dva miliona od putničkog saobraćaja.

 A koliki su gubici?

STANOJEVIĆ: Gubitak u putničkom saobraćaju nam je oko 20 miliona KM, 10 miliona smo bili dužni dobavljačima od čega je dobar dio vraćen, osam miliona su nam krediti, tako kad se sve zbroji i oduzme ostvaren je gubitak oko 10 ili 11 miliona, dok je planirani gubitak bio 14 miliona KM.
Taj gubitak je manji od planiranog zbog toga što se maksimalno pazilo na poslovanje već i zbog nerealizacije tendera.
To sad izgleda dobro, ali sad se te nabavke prenose u narednu godinu, a treba realizovati i nove. Takođe planiramo da uđemo u veće kreditne aranžmane.
 Koliko vas opterećuju kreditna zaduženja?

STANOJEVIĆ: Imamo dosta kredita na godišnjem nivou. Godišnja rata je oko 10 miliona, ali pošto imamo dosta kredita sa grejs periodom vrijednost rate će rasti i do 20 miliona KM. Tu se ne računaju krediti koje ćemo tek početi uzimati.

 Za šta su potrebni novi krediti?

STANOJEVIĆ: Mi moramo sad uložiti u kupovinu novih lokomotiva i vagona, a potrebno je veliko ulaganje i u njihove popravke kako za tri godine ne bi došli u situaciju da nemamo nijednu lokomotivu ni vagon. Mora se nastaviti sa elektrifikacijom, pruga ulagati u radionice da dobiju sertifikate jer sistem je u veoma teškom stanju.

 Šta je do sad urađeno na revitalizaciji pruga i šta je dalje na redu?

STANOJEVIĆ: Urađena je pruga od Banjaluke do Jošavke, a sada se tenderom bira izvođač za radove od Jošavke do Kostajnice kod Doboja. Kad se završe ti radovi prosečna brzina na toj dionici će iznositi oko 120 kilometara na čas.
Sad nam je cilj da se remontuje pruga od Doboja do Prijedora i da popravimo telekomunikacije i postavimo nove optičke kablove na potezu od Doboja do Banjaluke. Sredstva će biti obezbijeđena iz kreditnih sredstava i Skupština akcionara ŽRS je dala odobrenje za podizanje prvog kredita od 55 miliona evra.
Gašenje linija bilo neminovno

 Zašto je ukinut dio putničkih linija?

STANOJEVIĆ: Svima treba da bude jasno da željeznica nije socijalna ustanova. Mi od Vlade za subvenciju putničkog saobraćaja dobijamo četiri miliona. Gubitak koji se ostvaruje je 20 miliona KM što znači da direktno gubimo 16 miliona KM zbog putničkog saobraćaja. Onda se “Željeznice” kritikuju i govori se o negativnom poslovanju. Teoretski, nama bi najviše odgovaralo da uopšte nemamo putnički saobraćaj i tada bi se približili pozitivnom poslovanju. Naravno da do toga neće doći, jer bi taj posao pratila i velika otpuštanja radnika i nikome nije cilj da se takve stvari dešavaju.
Umanjenjem saobraćaja dobićemo uštedu od 2,6 do tri miliona maraka, što nisu beznačajna sredstva, a takođe ćemo imati oslobođene i tri do četri lokomotive za prevoz robe.
Poređenja radi, u FBiH ima 650 kilometara pruge, 40 parova putničkih vozova dnevno, a RS je na 425 kilometara pruge imala 80 pari vozova. S druge strane, u FBiH se vrši subvencija od strane kantona dok se kod nas naučilo da imaju vozove besplatno.
Povratak linija je moguć ukoliko se načelnici opština kroz koje prolaze ukinute linije dogovore da ih subvencioniraju.Nezavisne novine

Preuzimanje dijelova teksta ili teksta u cjelini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.capital.ba
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakAnketa pokazala da Britanija postaje zemlja zabrinutih
Sljedeći članak Moskovljani traže smanjenje kvote za radnike migrante

Povezani članci

NOVOSTI 02 minute čitanja

Bugarska od 1. januara uvodi evro

NOVOSTI 03 minute čitanja

Hotelijeri na Jahorini imaju velika očekivanja od ove sezone

Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Šljivićkinu diplomu potpisao trgovac diplomama

27. Decembra 2025. — 13:1572 minute čitanja

Riječ je o profesoru Vladimiru Stojanoviću koji je ove godine sklopio sporazum sa Tužilaštvom BiH o priznanju krivice za trgovinu falsifikovanim diplomama.

Vlada pomaže OC “Jahorina“ sa još deset miliona maraka

26. Decembra 2025. — 15:33

Šef poslanika Ujedinjene Srpske završio isti fakultet kao i Nikolina Šljivić

26. Decembra 2025. — 15:09

Zatraženo poskupljenje gradskog prevoza u Banjaluci

26. Decembra 2025. — 15:03

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.