BANJALUKA, Vlasti Republike Srpske pripremaju novi zakonski model za eksproprijaciju, nakon što su problemi na izgradnji autoputa Banjaluka – Gradiška/Bosanska Gradiška ukazali da bi spore procedure mogle biti rak-rana budućeg projekta izgradnje mreže autoputeva.
Prema riječima Slobodana Radulja, glavnog pravobranioca, novim zakonskim rješenjem namjeravaju stati ukraj dugotrajnim procedurama, koje traju i po nekoliko godina, ali i znatno pooštriti odgovornost svih strana u postupku eksproprijacije.
“Prema idejnom rješenju zakona, koji se radi po uzoru na slične zakone u Sloveniji, Mađarskoj i Crnoj Gori, eksproprijacija bi se mogla obaviti za šest mjeseci, a ne da se odugovlači i po nekoliko godina, što je sada slučaj”, rekao je Radulj.
Ideja je, kako kaže, da se s jedne strane skrate procedure, a sa druge pooštri odgovornost sudskih vještaka koji procjenjuju vrijednost zemljišta i imanja, pošto su sada suočeni s čestim preuveličavanjem vrijednosti. Novim modelom, kaže Radulj, najveća odgovornost bila bi na vještacima, koji bi bili krivično odgovorni za svoj nalaz. Istovremeno, vlasnik imovine bi, u slučaju revizije, morao vratiti višak novca koji mu je isplaćen na osnovu nerealnog nalaza vještaka.
Prema idejnom rješenju zakona, vlasniku imovine bi, u roku od sedam dana, bio isplaćen iznos na koji je procijenjena njegova imovina, a on bi, sa svoje strane, bio dužan da omogući uvođenje u posjed i omogući izvođenje radova. U slučaju da je vlasnik imovine nezadovoljan procjenom vrijednosti njegove imovine, bio bi upućen na sud gdje bi mogao ostvariti svoje pravo.
Vladu su na izradu novog zakona primorali problemi sa eksproprijacijom na trasi autopua Banjaluka – Gradiška/Bosanska Gradiška, zbog kojeg su probijeni svi rokovi za završetak radova. Istovremeno, novi zakon, bi, kažu, znatno olakšao posao koji ih čeka na izuzimanju zemljišta na trasi od 432 kilometra mreže autoputeva i brzih puteva, koje bi trebao graditi austrijski “Strabag”.Nezavisne novine