BEOGRAD, Na tender za izgradnju sjevernog kraka Koridora 10 tri konzorcijuma su ponudila cijene od 9,97, zatim 11,55 i treći najvišu, 13,5 milijardi dinara.
Cijene po kilometru su 930.000, zatim 1.025.000 i 1.225.000 evra, pa bi se moglo reći da raspon potvrđuje kako je konkurencija najbolji način za izbor najbolje ponude. Podsjetimo, prošle godine je 20 kilometara trase na istoj dionici “Preduzeće za puteve” radilo po cijeni od 730.000 evra po kilometru.
Istina, kriza je prošle godine bila na samom početku, kraj se nije ni naslućivao, posla nije bilo ni na vidiku. U međuvremenu su poskupili gorivo, bitumen i transport, dok je cijena kamena, šljunka i pjeska nešto niža, a i poslovi su počeli da se najavljuju…
Materijalni troškovi čine 70-75 odsto ukupnih i svako pomjeranje se reflektuje na finalnu cijenu, a kako cijene goriva, derivata i transporta u mnogome zavise od kursa dinara, pokazuje se da nekadašnja praksa uključivanja klizne skale, iste za sve učesnike, čim se kurs pomjeri za više od tri odsto ne mora biti loše rješenje.
Međutim, poređenje sa ponudom Alpine, od prije četiri godine, kada je ista, samo za urađenih 20 kilometara duža, etapa bila sastavni dio projekta Horgoš-Požega, jeste sumorno.
Austrijski izvođač je tada izgradnju 132 kilometra jedne trase sjevernog kraka autoputa koridora 10 procijenio na 256 miliona evra, cirka 1,95 miliona evra po kilometru, a tadašnja vlada je, uprkos negodovanju javnosti, prihvatila ponudu!
Aferu je okončalo odbijanje “Dojče banke” da izda garanciju ponuđaču, ocjenivši cio projekat problematičnim.
Odluka o pobjedniku u ponedjeljak
Pregovori s ponuđačima za izgradnju sjevernog kraka Koridora 10 se nastavljaju u ponedjeljak i tada bi najvjerovatnije mogao da bude izabran pobjednik, kažu u Ministarstvu za infrastrukturu.
Odluka koja je trebalo da bude donijeta, kako nam je rečeno, odložena je zbog naknadno prispjele žalbe konzorcijuma hrvatske firme „Hidroelektra” i subotičkog „Vojputa”.
Na tenderu, koji je održan sredinom februara, konzorcijum domaćih firmi je ponudio najnižu cijenu od 9,97 milijardi dinara i najkraći rok za izgradnju od devet mjeseci, ali je u ponudi navedeno da će cijena naknadno biti usklađena sa inflacijom. „Hidroelektro” je ponudila da izgradi tu dionicu za 11,55 milijardi dinara, a „Primorje” za 13,47 milijardi.
Ministar za infrastrukturu Milutin Mrkonjić ranije je izjavio da „nijedna ponuda nije bila sasvim dobra”, što je bio razlog da se poništi otvoreni postupak i pređe na pregovarački. Blic, Politika