PEKING, Jedna nova studija o poslovanju u Kini pokazuje da brojne kineske kompanije u sljedeće tri godine namjeravaju kupovati preduzeća u inostranstvu. Uspješne kompanije za svoje poslovanje traže nova tržišta, kao i nova znanja i iskustva.
Najveća kineska banka u vlasništvu vlade, Industrijska i komercijalna banka Kine, poznata pod kraticom ICBC, nedavno je najavila da je kupila jednu američku brokersku kompaniju za jedan dolar. Uslov prodaje kompanije Prime Dealer Services, malog odjeljenja kompanije Fortis Securities, bio je da kineska banka preuzme njene dugove. ICBC je najavila i kupovinu poduzeća u jugoistočnoj Aziji. Prošlog mjeseca jedna naftna kompanija u vlasništvu kineske vlade, China National Offshore Oil Corporation, kupila je trećinu udjela u jednom polju prirodnog gasa u Teksasu.
Protekle su godine kineske kompanije uložile oko 43 milijarde dolara u spajanja i preuzimanja poduzeća izvan zemlje. Jeremy Fearnley, direktor za preuzimanje i fuzioniranje kompanija u konsultantskoj firmi KPMG u Hong Kongu, kaže da kineske kompanije – kako vladine, tako i privatne – traže prilike za kupovinu kompanija u inostranstvu. KPMG je ispitao preko 150 direktora kineskih kompanija o njihovim investicijskim planovima izvan granica za sljedeće tri godine. “85 odsto ispitanih istražuju mogućnosti fuzioniranja i preuzimanja. To je na dnevnom redu više-manje svih kompanija”, kaže Jeremy Fearnley.
Većina ispitanih kompanija sa prihodima preko 150 miliona dolara kažu da ciljaju na investicije u Aziji, dok se oko polovine onih s višim prometom planira domoći kompanija i u Sjevernoj Americi i Evropi. “Oni kojima su cilj Sjedinjene Države i Evropa žele doći u vlasništvo kompanija koje se bave informativnom tehnologijom, brendovima i tehnologijom uopšte– to je ono što bi mogli iskoristiti da svoje kompanije uzdignu više na ljestvici. To može značiti i veći izvoz na novim tržištima. Ili pak veću prodaju proizvoda koristeći se poznatijim, novostečenim međunarodnim brendom ili visokom tehnologijom za ostvarivanje prednosti na lokalnom kineskom tržištu”, poručio je Fearnley.
Na primjer, kineski proizvođač automobila Geely završio je u avgustu preuzimanje švedske fabrike Volvo čiji je vlasnik bio američki Ford. Volvo sad planira otvoriti nove fabrike u Kini i u Evropi prodavati automobile proizvedene u Kini. Kineske su kompanije naveliko ulagale u i Africi i Latinskoj Americi, uglavnom u rudarstvo, naftu i gas, kao dio strategije da se Kini zajamči snabdijevanje sirovinama za njenu brzo rastuću ekonomiju. Međutim, u prošlosti, kineska strateška ulaganja u američke industrije poput energetike bila su neuspješna zbog američke zabrinutosti oko sigurnosti poslovanja sa Kinom.
Anketa kompanije KPMG ukazuje da manjak iskustva u sklapanju ugovora, poznavanju kulturoloških razlika i procesu donošenja odluka ponekad sprječava kineske kompanije da dobiju željeni ugovor. Pored toga, većina njih želi imati potpunu kontrolu nad novostečenim kompanijama. Chen Jian, zamjenik kineskog ministra trgovine, ove je sedmice pozvao Sjedinjene Države da budu otvorenije prema kineskim ulaganjima. Ministarstvo trgovine izjavilo je da su kineska ulaganja u Sjedinjene Države u prvih devet mjeseci ove godine narasla 530 odsto u odnosu na proteklu godinu. Poslovni.hr