Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Hoće li BiH kupovati ruski gas iz treće ruke

    22. Oktobra 2025. — 14:57

    Novi porez u RS: Udar na sivu ekonomiju ili na investitore?

    15. Septembra 2025. — 15:41

    Reciklaža baterija kao biznis budućnosti

    10. Augusta 2025. — 15:00

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Skandal: Bivši načelnik Dubice prodavao ERS-u ukradenu struju

    11. Decembra 2025. — 11:59

    Ekskluzivno: Gordan Pavlović kupio Fabriku duvana Banjaluka

    26. Novembra 2025. — 16:54

    Ekskluzivno: Vlada Srpske nudi Serdarovu 242 miliona KM

    22. Augusta 2025. — 16:22

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Kazne za zloupotrebu ličnih podataka u BiH do 40 miliona KM (VIDEO)

    3. Novembra 2025. — 13:29

    Srpska vraća Rufiju 41 milion KM za zemljište na Jahorini

    30. Oktobra 2025. — 18:20

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Majkić: Ako ne dođe do povećanja cijena, Banjaluka će ostati bez vode

    16. Decembra 2025. — 13:03

    Vidović: Dobri uslovi za veliki investicioni zahvat

    16. Decembra 2025. — 12:12

    Propao pokušaj grada Banjaluka da ozakoni spornu nabavku softvera

    16. Decembra 2025. — 10:49

    U budžetu za 2026. nema novca za potpuno preuzimanje „Comsara“

    16. Decembra 2025. — 09:56
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Neizvjesna budućnost NIS-a

    15. Decembra 2025. — 10:15

    U iščekivanju 15. januara, rješenje za NIS bez kazni SAD – ni na vidiku

    14. Decembra 2025. — 13:30

    Izvoz nafte iz Venecuele naglo opao nakon američke zaplijene tankera

    13. Decembra 2025. — 17:02

    Evropska autoindustrija se nada ukidanju zabrane dizelaša i benzinaca

    10. Decembra 2025. — 13:35

    Vlada se na berzi zadužila 66 miliona KM, iduće sedmice planira još 20

    15. Decembra 2025. — 15:16

    Trebinje: Usvojena odluka o zaduženju od osam miliona KM

    15. Decembra 2025. — 13:40

    U oktobru depoziti 36,58 milijardi KM

    14. Decembra 2025. — 11:57

    Planirano povećanje plata budžetskim korisnicima

    14. Decembra 2025. — 11:10

    Vlada se na berzi zadužila 66 miliona KM, iduće sedmice planira još 20

    15. Decembra 2025. — 15:16

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Na dobošu akcije u 53 preduzeća iz Srpske

    30. Novembra 2025. — 08:02

    Uzrok rebalansa budžeta promjene u prihodima i prioriretima u rashodima

    25. Novembra 2025. — 15:03

    Pojeftinilo gorivo u Republici Srpskoj

    15. Decembra 2025. — 14:23

    Prosječna plata ne pokriva ni pola potrošačke korpe

    15. Decembra 2025. — 12:11

    Hoće li kafa pojeftiniti

    10. Decembra 2025. — 10:05

    Srdić: Građani nasjeli na marketinške trikove trgovaca

    6. Decembra 2025. — 14:31

    Koliko turističkih vaučera je iskorišteno u Republici Srpskoj, kad nas očekuju novi

    15. Decembra 2025. — 08:58

    Šulić: Očekuje se rekordna zimska sezona

    12. Decembra 2025. — 08:36

    Wizz Air otvara bazu u Tuzli, ali bez najvažnije linije – iako je za nju dobio novac

    11. Decembra 2025. — 07:39

    Banjaluku za 10 mjeseci posjetilo skoro 110.000 turista

    9. Decembra 2025. — 12:08

    Neizvjesna budućnost NIS-a

    15. Decembra 2025. — 10:15

    Gorivo pojeftinjuje, a cijene proizvoda samo rastu

    15. Decembra 2025. — 08:01

    U iščekivanju 15. januara, rješenje za NIS bez kazni SAD – ni na vidiku

    14. Decembra 2025. — 13:30

    Izvoz nafte iz Venecuele naglo opao nakon američke zaplijene tankera

    13. Decembra 2025. — 17:02
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Mask “težak” 677 milijardi dolara

    16. Decembra 2025. — 09:06

    ChatGPT godišnje troši više struje nego cijela Slovenija

    15. Decembra 2025. — 16:03

    Počinje proizvodnja prvog pravog letećeg automobila

    13. Decembra 2025. — 13:10

    Ko se nalazi na vrhu globalne piramide bogatstva od 470 biliona dolara?

    12. Decembra 2025. — 09:11

    Ovo su prosječne godišnje plate u evropskim zemljama

    16. Decembra 2025. — 11:24

    SAD odbile ponudu banke „Ikstelus“ za kupovinu „Lukoilove“ imovine

    16. Decembra 2025. — 08:16

    Profit avio-kompanija rekordan

    14. Decembra 2025. — 15:16

    Koreja ulaže preko 5 milijardi evra u novi AI mega-projekat

    14. Decembra 2025. — 12:49
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Kina gradi novu rutu do Evrope

Kina gradi novu rutu do Evrope

adminadmin3. Septembra 2025. — 16:451 komentar2 minute čitanja
kina, voz, željeznica
FOTO: Pixabay

PEKING – Kina je započela ambiciozni infrastrukturni projekat kojim želi stvoriti kopnenu alternativu Sueckom kanalu.

Radi se o željezničkom koridoru koji povezuje unutrašnjost najmnogoljudnije zemlje svijeta s evropskim tržištem, zaobilazeći ključne pomorske rute i geopolitičke rizike.

Centar projekta nalazi se u Chongqingu, megapolisu sa preko 30 miliona stanovnika, koji se ubrzano razvija u globalno industrijsko i logističko čvorište.

Ovaj grad već proizvodi oko trećinu svjetskih laptopa i četvrtinu kineskih automobila, što ga čini idealnom polaznom tačkom za brzi transport robe prema Evropi.

Nova željeznička ruta omogućava da teret iz jugoistočne Azije stigne u Chongqing za samo pet dana, dok se iz Kine do evropskih tržišta isporuke mogu obaviti za manje od dvije sedmice.

To znači uštedu od 10 do 20 dana u poređenju sa tradicionalnim brodskim putem preko Sueskog kanala.

Zaobilazak pomorskih rizika

Glavni cilj Pekinga je smanjenje zavisnosti od pomorskih puteva koji prolaze kroz strateške tačke poput Sueckog kanala, Hormuškog moreuza i Malakanskog prolaza, nad kojima Zapad ima značajnu kontrolu.

Posljednjih godina globalni lanci snabdijevanja suočeni su sa nizom kriza – od pandemije i trgovinskog rata SAD-Kina, do rata u Ukrajini i napetosti u Južnom kineskom moru.

U tom kontekstu, “kopneni Suecki kanal” predstavlja strateški potez kojim Kina diversifikuje transportne pravce i štiti svoje industrijske kapacitete od mogućih blokada.

Geopolitički kontekst i konkurencija

Ovaj projekat dio je šire kineske inicijative „Pojas i put“ (Belt and Road Initiative).

Pored njega, Kina razvija i takozvani „Srednji koridor“, kopnenu rutu koja preko Kazahstana i Kaspijskog mora vodi do Evrope, zaobilazeći Rusiju.

Ipak, taj koridor još uvijek ima izazove vezane za carine, troškove i nedostatak savremene infrastrukture.

Zapadni analitičari smatraju da će nova željeznička ruta dodatno ojačati kineski uticaj u Evroaziji i pružiti Pekingu političku polugu u odnosima sa Evropom.

Evropske kompanije, s druge strane, dobijaju bržu i pouzdaniju opciju za transport robe, što bi moglo smanjiti zavisnost od pomorskih isporuka.

Jačanje pozicije supersile

Iako je projekat obećavajući, stručnjaci upozoravaju na niz izazova:

“Kopneni Suecki kanal” mogao bi da promijeni globalnu trgovinu, slično kao što je pravi Sueski kanal to učinio u 19. vijeku.

Ako projekat uspije, Evropa će dobiti brži i sigurniji transportni koridor, dok će Kina dodatno učvrstiti svoju poziciju ekonomske supersile.

Za sada, svijet pažljivo prati razvoj događaja, svjesni da svaki novi kilometar pruge u srcu Kine ima potencijal da preoblikuje globalne trgovačke tokove. biznisinfo.ba

evropa kina nova ruta suecki kanal
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakRekordno trošenje javnog novca u izbornim godinama
Sljedeći članak Najava događaja za četvrtak, 4. septembar 2025. godine

Povezani članci

FINANSIJE 01 minuta čitanja

Peking najavio tužbu zbog carina

Dobre vijesti 01 minuta čitanja

Najavljen rast svjetske ekonomije u 2025. godini

1 komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

  1. Crni Zmaj 13. Oktobra 2025. 16:19

    Ilustracija je super…vest o Kini a japanski voz Šinkansen…profesionalci, nema šta…reklo bi se da ste pogrešili ali…

    Odgovori
Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Majkić: Ako ne dođe do povećanja cijena, Banjaluka će ostati bez vode

16. Decembra 2025. — 13:0302 minute čitanja

Nažalost, moraćemo krenuti sa restrikcijom vode od Laktaša, Čelinca i ostalih opština, kaže Majkić

Vidović: Dobri uslovi za veliki investicioni zahvat

16. Decembra 2025. — 12:12

Propao pokušaj grada Banjaluka da ozakoni spornu nabavku softvera

16. Decembra 2025. — 10:49

U budžetu za 2026. nema novca za potpuno preuzimanje „Comsara“

16. Decembra 2025. — 09:56

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.