Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Hoće li BiH kupovati ruski gas iz treće ruke

    22. Oktobra 2025. — 14:57

    Novi porez u RS: Udar na sivu ekonomiju ili na investitore?

    15. Septembra 2025. — 15:41

    Reciklaža baterija kao biznis budućnosti

    10. Augusta 2025. — 15:00

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Skandal: Bivši načelnik Dubice prodavao ERS-u ukradenu struju

    11. Decembra 2025. — 11:59

    Ekskluzivno: Gordan Pavlović kupio Fabriku duvana Banjaluka

    26. Novembra 2025. — 16:54

    Ekskluzivno: Vlada Srpske nudi Serdarovu 242 miliona KM

    22. Augusta 2025. — 16:22

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Kazne za zloupotrebu ličnih podataka u BiH do 40 miliona KM (VIDEO)

    3. Novembra 2025. — 13:29

    Srpska vraća Rufiju 41 milion KM za zemljište na Jahorini

    30. Oktobra 2025. — 18:20

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Vlada ponovo dodjeljuje koncesiju za VE Trusinu kako bi izbjegla arbitražu

    18. Decembra 2025. — 14:53

    Višković daje milion maraka za reklamiranje „Autoputeva“

    18. Decembra 2025. — 14:19

    „Planet softu“ 2,3 miliona KM za održavanje SAP-a u „Željeznicama“

    18. Decembra 2025. — 13:20

    Nakon pisanja CAPITAL-a Srpska isplatila zakašnjele obveznice

    18. Decembra 2025. — 12:46
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Vlada ponovo dodjeljuje koncesiju za VE Trusinu kako bi izbjegla arbitražu

    18. Decembra 2025. — 14:53

    Saudijski “Midad” vodeći kandidat za kupovinu “Lukoila”

    17. Decembra 2025. — 09:29

    Neizvjesna budućnost NIS-a

    15. Decembra 2025. — 10:15

    U iščekivanju 15. januara, rješenje za NIS bez kazni SAD – ni na vidiku

    14. Decembra 2025. — 13:30

    Minimalna plata u FBiH mogla bi porasti za 2,7 odsto

    18. Decembra 2025. — 16:18

    Banka skupila podatke 430.000 klijenata i kažnjena sa 1,5 miliona evra

    18. Decembra 2025. — 14:47

    Šta znači uvođenje otvorenog bankarstva u Srpskoj

    18. Decembra 2025. — 13:47

    Alternativni vid finansiranja osvaja Evropu

    18. Decembra 2025. — 12:32

    Na Banjalučkoj berzi promet veći od miliona maraka

    16. Decembra 2025. — 16:30

    Vlada se na berzi zadužila 66 miliona KM, iduće sedmice planira još 20

    15. Decembra 2025. — 15:16

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Na dobošu akcije u 53 preduzeća iz Srpske

    30. Novembra 2025. — 08:02

    Pojeftinilo gorivo u Republici Srpskoj

    15. Decembra 2025. — 14:23

    Prosječna plata ne pokriva ni pola potrošačke korpe

    15. Decembra 2025. — 12:11

    Hoće li kafa pojeftiniti

    10. Decembra 2025. — 10:05

    Srdić: Građani nasjeli na marketinške trikove trgovaca

    6. Decembra 2025. — 14:31

    Ryanair širi mrežu u Hrvatskoj, smanjuje letove u regionu

    18. Decembra 2025. — 11:53

    Koliko turističkih vaučera je iskorišteno u Republici Srpskoj, kad nas očekuju novi

    15. Decembra 2025. — 08:58

    Šulić: Očekuje se rekordna zimska sezona

    12. Decembra 2025. — 08:36

    Wizz Air otvara bazu u Tuzli, ali bez najvažnije linije – iako je za nju dobio novac

    11. Decembra 2025. — 07:39

    Vlada ponovo dodjeljuje koncesiju za VE Trusinu kako bi izbjegla arbitražu

    18. Decembra 2025. — 14:53

    Uprkos suši, ovogodišnji prinosi odlični

    18. Decembra 2025. — 07:43

    Saudijski “Midad” vodeći kandidat za kupovinu “Lukoila”

    17. Decembra 2025. — 09:29

    Neizvjesna budućnost NIS-a

    15. Decembra 2025. — 10:15
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Banka skupila podatke 430.000 klijenata i kažnjena sa 1,5 miliona evra

    18. Decembra 2025. — 14:47

    Kušnerov fond se nakon “Generalštaba” povlači i iz “Warner Brosa”

    18. Decembra 2025. — 13:12

    Mask “težak” 677 milijardi dolara

    16. Decembra 2025. — 09:06

    ChatGPT godišnje troši više struje nego cijela Slovenija

    15. Decembra 2025. — 16:03

    ECB meće mijenjati kamatne stope do 2027. godine

    18. Decembra 2025. — 15:39

    Amazon u pregovorima o ulaganju oko 10 milijardi dolara u OpenAI

    18. Decembra 2025. — 14:18

    Kušnerov fond se nakon “Generalštaba” povlači i iz “Warner Brosa”

    18. Decembra 2025. — 13:12

    Zapošljavanje u Americi gotovo stagniralo u novembru

    18. Decembra 2025. — 09:04
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Kakva sudbina čeka ruske jahte zaplijenjene u Evropi?

Kakva sudbina čeka ruske jahte zaplijenjene u Evropi?

Dejan TovilovićDejan Tovilović11. Marta 2022. — 07:40Nema komentara4 minute čitanja
jahta
FOTO: Agencije

LONDON – Deset odsto od ukupnog broja superjathi na svijetu, koji se kreće između 5.000 i 6.000, pripada ruskim oligarsima. Ove luksuzne brodove sada zapljenjuju luke širom Starog kontinenta, zbog situacije u Ukrajini.

FOTO: Agencije

Posljednjih nekoliko dana svjedočimo masovnom zamrzavanju ruske imovine u inostranstvu, prije svega u EU, od koje najveću pažnju medija prvlače luksuzne vile, privatni avioni i jahte ruskih oligarha, za koje zapadna štampa prenosi da su se najčešće bogatili zahvaljujući korupciji i bliskim vezama sa ruskim vlastima.

Zamrzavanje je većini poznat i lako objašnjiv postupak, piše CNBC, ali šta posle njega? Šta će se kasnije desiti sa svom tom privatnom imovinom ruskih bogataša?

Jeftino održavanje za skupa plovila

Među najpoznatijim zaplijenjenim jahtama su velika Amore Vero koja se u trenutku zaplene nalazila u jednoj francuskoj luci, zatim Lena i Lady M u Italiji, kao i Dilbar u Njemačkoj.

Njihova sudbina će biti nešto drugačija od sudbine jahti koje su prije rata u Ukrajini zaplenjivane zbog neplaćenih naknada.

Ti prethodni nesporazumi su jednostavno rješavani tako što je posada ostajala na brodu i održavala ga dok vlasnik ne izmiri dugovanja, posle čega su superjahte mogle da otplove ka drugim destinacijama.

Međutim, posle uvođenja sankcija Rusiji, situacija se znatno promjenila. Ponajviše zbog ograničenja inostranih plaćanja, zbog kojih vlasnici jahti ne mogu da isplaćuju zarade svojoj posadi.

Zbog navedenog ograničenja sada nije rijedak slučaj da čitave posade napuštaju plovila.

A bez održavanja koje košta između 10 i 15 odsto od cijene brodova, oni veoma brzo propadaju. Kako piše Kvarc, gumene komponente na motorima se raspadaju, kao i plastika kojoj ne prija konstantna izloženost sunčevoj svjetlosti.

Ukoliko se brod nalazi u vodi prijeti mu i korozija trupa. Sve ovo može dovesti do velikih i skupih posljedica, pa čak i potonuća, mada je mala šansa da će luke to dozvoliti jer bi tako olupine zagadile njihove vode.

Stručnjaci kažu da je najvjerovatniji scenario da će ih luke minimalno održavati kako bi spriječile njihovo potonuće ali ne i propadanje, koje će im sniziti neku buduću cijenu.

Ne zna se koliko će ovi brodovi ostati zarobljeni u evropskim lukama, ali stručna javnost upozorava da bi, ukoliko sukob u Ukrajini potraje, oni mogli dobiti status zarobljenih ratnih brodova.

Prema riječima pojedinih trgovaca jahtama, već je najavljena prodaja nekih od ovih plovila.

Kako Evropljani mogu da prisvoje ruske jahte?

Gledajući iz pravnog ugla, države, ma koliko različito zakonodavstvo imale, ne bi smjele tek tako da prisvajaju tuđu privatnu imovinu. Pravnici stručni za ovu oblast upozoravaju da sankcije ne pružaju pravni osnov za oduzimanje nečije imovine.

Drugim riječima, zaplenjena imovina poput jahti morala bi da ostane u vlasništvu ruskih oligarha ali uz zabranu da isplovi iz evropskih luka.

Jedini način da se njima legalno oduzmu brodovi je da se dokaže da su oni stečeni kriminalnim aktivnostima. To znači da sudska borba oko luksuzne imovine Rusa može potrajati godinama, bez garantovane pobjede za evropsku stranu.

Uz sve ovo, treba imati u vidu i da su ruski oligarsi dobro upućeni u regulativu i da imaju timove stručnjaka koji love “rupe u zakonu”. Iz tog razloga oni najčešće nisu direktni vlasnici svoje skupocjene imovine, već su je kupovali preko drugih kompanija ili srodnika.

Pored toga, njihove jahte često nisu ni registrovane u Rusiji, već u ofšor zonama kakve su Kajmanska ostrva, Britanska djevičanska ostrva ili Panama.

Ni druga strana međutim nije naivna kada je u pitanju “lov u mutnom”.

Naime, jedna od mogućnosti za evropske vlasti da prisvoje ruske jahte je da se zbog propadanja plovila koja nisu održavana ona puste da potonu, što neće niko dozvoliti iz već pomenutih razloga, ili da se ona prodaju kako bi se namirila dugovanja prema lukama.   Agencije

ruske jahte
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakSrpska garantuje elektroenergetsku stabilnost
Sljedeći članak Zlatni pasoš – crveni tepih za ljude iz sjenke

Povezani članci

FINANSIJE 02 minute čitanja

Minimalna plata u FBiH mogla bi porasti za 2,7 odsto

NOVOSTI 03 minute čitanja

ECB meće mijenjati kamatne stope do 2027. godine

Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Vlada ponovo dodjeljuje koncesiju za VE Trusinu kako bi izbjegla arbitražu

18. Decembra 2025. — 14:5302 minute čitanja

Ugovor o koncesiji jednostrano raskinut 2019. godine

Višković daje milion maraka za reklamiranje „Autoputeva“

18. Decembra 2025. — 14:19

„Planet softu“ 2,3 miliona KM za održavanje SAP-a u „Željeznicama“

18. Decembra 2025. — 13:20

Nakon pisanja CAPITAL-a Srpska isplatila zakašnjele obveznice

18. Decembra 2025. — 12:46

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.