-
-
-
Kako je ideja vozača viljuškara iz Švedske postala temelje za uspjeh
-
Od lokalne proizvodnje do velikih evropskih kupaca
-
-
SARAJEVO – Njihove panele kupuju velike svjetske kompanije, u regiji su lider u proizvodnji sendvič panela za gradnju poslovnih objekata, a u Bosni i Hercegovini primjer moderne kompanije sa visokim platama koja zapošljava 150 radnika, od čega je trećina visokokoobrazovana. A sve je počelo, prvo otkupom starog željeza, a potom i idejom jednog vozača viljuškara iz Švedske.
Ovosedmični gost podcasta „Nikad u minusu“ je osnivač Alternative Sarajevo Salih Lemeš.
CAPITAL: U koliko zemalja izvozite sendvič panele?
Lemeš: Izvozimo u sve zemlje okruženja, kako sada zovu Zapadni Balkan, u Austriju, Mađarsku, Njemačku, Island i uskoro izgleda i u Švedsku i Englesku.
CAPITAL: Za one koji ne znaju šta je glavni proizvod Alternative?
Lemeš: Prve tri godine ja sam skupljao staro željezo, to je bio početni biznis sa kojim smo krenuli. Onda smo poslije počeli da radimo jednostruke bojene limove i od 2011. godine počeli smo da se bavimo proizvodnjom izolacijskih panela od poliuretana. Modernu i moćnu fabriku smo pustili u pogon 2017. godine. Danas smo lideri Balkana, ali i šire u toj vrsti proizvodnje.
CAPITAL: Imate anegdotu, kako ste počeli da uvozite limove?
Lemeš: Dolazi čovjek pruža meni ruku, kaže ja se zovem Stanko. A ja već vidim da je on pripit. Pitam ga šta si htio od mene, čime da se bavim? E, kaže, ne mogu ti tako kazati, ti ćeš meni platiti večeras bocu vina, pa ću ja tebi kazati čime češ se ti baviti. Kažem šta ti radiš u toj firmi – kaže vozim viličar. Dobro.
Čim sam se okrenuo kažem, neću ići. U 15 do osam odem, malo sam zakasnio. Kaže mi – mislio sam da naćeš doći. Vadi fotografije nekih rolni bojenog lima, to su bili reslovi iz njihove proizvodnje. Hajde ti ovo kupi, ti ćeš me nagraditi, moj šef će meni pisati kao da nisam bio na godišnjem, a daće mi i on nekih para. Kažem ja njemu, hajde da probamo jedan šleper. I to je bio početak.
CAPITAL: Jeste li znali šta sa tim limom?
Lemeš: Zvali smo limare da dođu. Oni su rekli, gospodine ne može to tako. To treba smotati, treba kupiti mašinu, savijačicu, pa smo je kupili u Njemačkoj. Tako da, ideju bavljenja ovim poslom, i ovo što je danas Alternativa, dao je jedan radnik koji je vozio viličar u Švedskoj.
CAPITAL: Imate li u kontakt sa njim?
Lemeš: On je prije tri godine dolazio, donio mi mjere za opremanje crkve. Potiče iz nekog sela prema Olovu, katoličko selo, i ima katolička crkva. Kaže sad ćeš mi sve ovo opremiti. Rekao sam sve je od mene.
Četvrti evropski kupac najjače kompanije koja proizvodi poliuretan
CAPITAL: Kako dolazite do toga da proizvodite sendvič panele?
Lemeš: Limovi dolaze najvećim dijelom iz Koreje, nešto iz Kine od vrhunskih tvornica. Poliuretan uvozimo iz Njemačke, iz tvornice BASF, to je najjača kompanija, mi smo tamo jedan veliki kupac, četvrti smo kupac u Evropi. Iz Njemačke uvozimo i kamenu vunu, s obzirom na to da radimo panele i sa kamenom vunom. Samo za sertifikate, da bismo mogli izvoziti u EU, dali smo preko milion evra.
CAPITAL: U regiji vas prepoznaju, a šta je sa Evropom?
Lemeš: Prije par dana na sajmu građevinarstva u Minhenu, ozbiljna njemačka kompanija pita za ozbiljne količine robe. Čula je za “Alternativu”, zna sve o rokovima, poštenju, rokovima, o svemu.
CAPITAL: Da li vas pogađa ova kriza u svijetu ?
Lemeš: Konkretno u Njemačkoj nas je pogodila, nismo uspjeli stići brojeve izvoza iz 2023. godine. U Mađarskoj ćemo vratiti brojeve iz prethodne godine. Radimo kompleks tvornica za baterije za električna vozila. Radimo i za Samsung, Hyundai, KIA-u. Radimo za ozbiljne svjetske brendove. Kako vas ozbiljni svjetski brendovi prepoznaju? Mi smo bili kupci njihovih proizvoda. Prvo smo kupovali, i nastavili smo kupovati od njih. A onda su oni počeli kupovati od nas.
Čudne navike kupaca u BiH i Srbiji
CAPITAL: Kakva je situacija u regiji?
Lemeš: Mi smo najveći prodavac panela u Srbiji. Ljudi u Bosni i Srbiji imaju neki čudan način kupovine. Kupuju sa lagera. Oni kada odluče da nešto kupe, oni taj dan hoće da kupe. Mi radimo za poznate kupce, po mjeri, boji, obliku. Nismo baš u prilici da zadovoljimo te kupce. Pa oni idu na skladišta. To su naši proizvodi koje mi namirujemo. Lanac koji dobro funkcioniše i daje dobre rezultate.
CAPITAL: Sjećate li se kad ste zaradili prvi milion KM?
Lemeš: Četvtu godinu poslovanja. Oko 2000. godine. Imam grafikon od prve godine. Samo smo jednom poklekli, 2008. godine, oko 160 000 KM. Iako se emisija zove nikad u minusu. Bilo je u minusu.
CAPITAL: Da li ste se drugačije osjećali kada ste zaradili prvi milion?
Lemeš: Ne, ja se ni danas drugačije ne osjećam. Ona marka još uvijek nije izgubila prečnik. Uvijek ima isti prečnik.
Cijeli razgovor sa Salihom Lemešem pogledajte na ovom linku.
Pratite serijal na:
- Portal: https://capital.ba/
- YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=N0sMAjg4_X4
- Facebook: https://www.facebook.com/capital.ba/
- Instagram: https://www.instagram.com/capital.ba/