BANJALUKA, Proizvodnja velikih izvoznih kompanija u BiH koje zavise od željezničkog saobraćaja ugrožena je zbog štrajka radnika “Željeznica RS”, koji su od 3. juna obustavili dio teretnog prevoza.
Najkritičnije stanje je u “Global koksnoj industriji Lukavac” (GIKIL), čiji je generalni direktor Guntupali Jaganadham juče uputio pismo premijeru RS Aleksandru Džombiću upoznajući ga s kojim se problemima suočavaju zbog štrajka željezničara u RS.
Čelnik GIKIL ističe da su im trenutne zalihe uglja za koksovanje svedene na tri dana proizvodnje, dok za normalan rad fabrike nedostaju dvije komponente uglja koji dolazi iz Luke Ploče. Ukazuje, takođe, da fabrika za proizvodnju vještačkih đubriva ima sirovina za još dva dana, nakon čega bi “mogla stati, ukoliko amonijak ne dođe već danas (ponedjeljak) u tvornicu”.
Navodeći taksativno dnevne potrebe za željezničkim prevozom kako bi se održao rad postrojenja, u Upravi GIKIL-a, čiji je vlasnik indijski “Global Steel Holding”, naglašavaju da će u slučaju nastavka štrajka narednih nekoliko dana biti prinuđeni da pristupe gašenju proizvodnje koksa.
U Fabrici glinice “Birač”, takođe, navode da zbog zastoja željezničkog prevoza već trpe velike štete, jer im kupci obračunavaju kaznene penale, ali i zbog toga što plaćaju zakupninu za vagone koji ne prevoze robu.
“S obzirom na to da ne možemo da isporučimo proizvode našim kupcima, nismo u mogućnosti ni da naplatimo priliv sredstava, što se odražava i na plaćanje naših obaveza prema državi i dobavljačima”, kazao je Virginijus Vajega, generalni direktor “Birča”.
U tom preduzeću apeluju da im se omogući minimalna otprema proizvoda i prijema sirovina, kako ne bi doveli u pitanje vlastiti rad, ali i rad fabrika kupaca, prvenstveno Kombinata aluminijuma Podgorica.
“U tom slučaju naša kompanija bi imala ogromnu štetu, jer bi mogla da ostane bez dugoročnih ugovora s kupcima”, ističe Vajega.
I Rudnik željezne rude “ArcelorMittal Prijedor” upozorio je da štrajk željezničara dovodi u pitanje njihovu dnevnu isporuku rude, koja trenutno iznosi između 5.000 i 6.000 tona, dok gubici u željezarama koje snabdijevaju, kako ističu, mogu biti višestruko veći, odnosno milionski.
Mladen Jelača, direktor kompanije, napominje da im aktuelni štrajk željezničara pravi još veće probleme od prethodnog u februaru zato što sada ulazi u vrh proizvodnje kada su i obaveze prema kupcima maksimalne.
Željezničari u RS kažu da su svjesni problema s kojima se suočavaju kompanije koje koriste pružni prevoz, ali ističu da je štrajk jedini način da ostvare svoja prava, pogotovo što je Uprava preduzeća prekršila sporazum o isplatama dogovoren 15. februara nakon prošlog štrajka.
Osim neisplaćene tri plate i jednog toplog obroka u ovoj godini, te regresa za 2009. i 2010, radnici ŽRS traže i utvrđivanje odgovornosti za teško stanje u tom javnom preduzeću.
Zlatko Marin, predsjednik Štrajkačkog odbora radnika ŽRS, kaže da se pridržavaju minimalnog procesa rada, smatrajući da je on dovoljan za opstojnost proizvodnje korisnika teretnog prevoza.
“Žao mi je problema GIKIL-a i ‘ArcelorMittala Prijedor’, koji su naše redovne platiše, dok ‘Birač’ nema pravo da se žali, jer nam duguje četiri miliona KM i doprinosi ovoj situaciji u ŽRS”, ističe Marin. Nezavisne novine