BERLIN, Izvoz Njemačke u Kinu ubrzano postaje rizik koji dovodi u pitanje zdravlje drugih izvora rasta njemačke ekonomije.
Izvoz u Kinu je godinama bio izvor snage najveće evropske privrede.
Njemačka je na polju trgovine najviše izložena Kini od svih 28 članica EU, mahom zahvaljujući tražnji automobila i mašinerije, prenosi Rojters.
Godinama su evropske zemlje bezuspješno pokušavale da sustignu njemački izvoz u Kinu, gdje su njemačke kompanije ostvarivale značajan profit zahvaljujući infrastrukturi i domaćoj potrošnji koje su Kinu učinile drugom po veličini svjetskom ekonomijom.
Privredno usporavanje Kine, međutim, stvara rizik da će profit koji su njemačke firme ostvarivale u Kini prerasti u gubitke.
Vrijednost akcija na svjetskim berzama je od 11. avgusta, kada je Kina iznenadila tržišta i devalvirala juan, smanjena za više od osam biliona dolara, a akcije na kineskim berzama nastavile su da padaju i u narednim danima, pokrenuvši novi talas koji je oborio akcije na globalnim tržištima.
“Slabosti ‘posebne veze’ koju Njemačka ima sa Kinom postaju očigledne. Sve je prisutniji stav među njemačkim kompanijama da su suviše izložene Kini”, rekao je Hans Kundnani iz Njemačkog Maršalovog fonda.
Predvođene proizvođačima automobila, njemačke firme ulazile su na kinesko tržište brže i agresivnije od mnogih rivala, a Kina je bila izvor rasta za mnoge njemačke izvoznike.
U 2007, na kinesko tržište odlazilo je svega 3,1 odsto njemačkog izvoza, ali je prošle godine ta stopa porasla na 6,6 odsto, pokazuju podaci njemačkog Zavoda za statistiku. Kina je 2014. postala četvrto po veličini izvozno tržište za Njemačku, iza Francuske (na koju otpada devet odsto njemačkog izvoza), SAD (8,5 odsto) i Britanije (7,4 odsto).
Od početka godine, međutim, rast njemačkog izvoza u Kinu iznosio je svega 0,8 odsto, koliko je porastao i izvoz u krizom pogođenu Grčku, a izvoz mašinerije u Kinu je u datom periodu pao 4,9 odsto.
Za kompanije kao što je industrijska grupacija TisenKrup kinesko tržište je veoma važno, budući da na njega otpada 16 odsto ukupne prodaje TisenKrupovih liftova (vrijednih oko milijardu evra 2014).
Proizvođač automobila Folksvagen je prošlog mjeseca snizio prognozu globalne prodaje, navodeći da se sprema za stagnaciju prodaje u Kini, svom najvećem tržištu, nakon višegodišnjeg dvocifrenog rasta.
Njemačka vlada pokušava da opiše uticaj kineskog privrednog usporavanja na Njemačku kao “ograničen”, a zvanični Berlin zadržao je ovogodišnju prognozu privrednog rasta od 1,8 odsto.
Problemi u Kini bacaju svjetlo na tržišta poput SAD i EU, za koje Berlin tvrdi da se “dobro drže”. SAD su u prvoj polovini godine prestigle Francusku i postale vodeće tržište za njemački izvoz prvi put od 1961, navodi Asocijacija njemačkih trgovinsko-industrijskih komora (DIHK).
Izvoz je ključni pokretač privrede Njemačke, a u drugom kvartalu uvećan je 2,2 odsto, što je najveći rast od prvog tromjesečja 2011. Neizvesna globalna ekonomska situacija bi, međutim, mogla da primora najveću privredu EU da se udalji od spoljne trgovine i fokusira više na investicije, a manje na izvoz, smatra ekonomski stručnjak Merkator instituta za kineske studije u Berlinu, Sandra Hip.
Snažno se fokusirajući na izvozna tržišta poput Kine, Njemačka rizikuje da dodatno umanji šanse za jačanje domaćih izvora privrednog rasta, navodi ona. Tanjug