BANJALUKA – Interna revizija u upravi RS nije uspostavljena sistemski i organizovano niti postoje uslovi potrebni za njen razvoj i funkcionisanje. Ovo je suština revizije učinka na temu “Organizacija i funkcionisanje interne revizije u javnom sektoru Republike Srpske”, koju je uradila Glavna služba za reviziju javnog sektora, a koja se odnosi na 2014, 2015. i 2016. godinu.
Pravila, postupci i procedure internih kontrola u institucijama Republike Srpske nisu međusobno usklađeni niti su usklađeni sa drugim zakonima, a nefunkcionalnost tih kontrola posebno se manifestuje na javne nabavke, finansijsko izvještavanje, investicije, javni dug.
“Razumijevanje mjesta i uloge interne revizije nije na potrebnom nivou i nije u funkciji pomoći podrške radu interne revizije“, navodi se u izvještaju revizije učinka. Revizori su konstatovali i da interna revizija ne raspolaže dovoljnim brojem ljudi, da je narušena njena nezavisnost, a nije najbolje definisan ni radnopravni status i položaj internih revizora.
Nisu rijetke institucije u Republici Srpskoj gdje je zaposlen samo jedan interni revizor, što svakako otežava njihov rad, a veliki problem je i njihova nestručnost, posebno kada se radi o reviziji učinka i reviziji sistema, koje su po prirodi zahtjevnije i traže više sposobnosti. “Po pitanju interne revizije moglo se uraditi daleko više nego što jeste. Interni revizori su tu stalno i mnogo ih više treba koristiti, mada se zbog naše svijesti to teško prihvata“, rekao je Duško Šnjegota, glavni revizor Republike Srpske.
On kaže da se ranije po pitanju interne revizije nije ništa dešavalo, te da je u budućnosti neophodno raditi na tome, unapređivati taj sistem i jačati njegovu ulogu.
“Organizacija i način funkcionisanja interne revizije ne omogućavaju ispunjavanje utvrđene mislije i uloge interne revizije i njena vrijednost u javnom sektoru umnogome je ograničena”, naveli su revizori.
Inače, uspostavljanje i razvoj sistema internih kontrola je i međunarodna obaveza, a RS i BiH su se na to obavezale, između ostalog, i potpisivanjem Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju. Gotovo da i nema izvještaja o napretku BiH koji ne govori o lošem sistemu internih kontrola, neorganizovanosti i slabosti.
“Rukovodstvo institucija javnog sektora nije preduzimalo dovoljno adekvatnih mjera na planu stvaranja uslova za funkcionisanje interne revizije”, piše u izvještaju.
Kada je u pitanju Centralna jedinica za harmonizaciju finansijskog upravljana koja je u nadležnosti Ministarstva finansija RS, a koja praktično ima nadležnost nad internom revizijom, ni njeni kapaciteti nisu popunjeni s obzirom na to da od deset sistematizovanih radnih mjesta ima svega četiri zaposlena.