BANJALUKA/ZAGREB , Hrvatska je jedna od rijetkih zemalja Evropske unije koja još nije potpisala partnerski sporazum sa Evropskom komisijom, ključni dokument bez kojeg ne može povući deset milijardi evra sredstava do 2020. za projekte u toj zemlji koji će biti finansirani sredstvima EU.
Za BiH i RS taj sporazum je važan zato što od njegovog potpisivanja zavisi kada će Hrvatska povući sredstva za izgradnju njihove polovine mosta na Savi kod Gradiške i priključne saobraćajnice za autoput Zagreb – Beograd. Naime, dok taj most ne bude izgrađen, autoput Banjaluka – Gradiška završavaće u rijeci Savi.
Hrvatska očekuje sredstva u visini od 20 miliona evra za svoju polovinu mosta, dok je druga polovina obezbijeđena od strane RS. Takođe, Hrvatska treba uložiti nekoliko desetina miliona evra za brzu cestu kojom će povezati most sa autoputem Zagreb – Beograd u dužini od devet kilometara.
Kako je proteklih mjeseci pisao “Jutarnji list”, Hrvatska je nacrt predloženih projekata poslala u aprilu, ali ga je Evropska komisija vratila na doradu. Kako su nam kolege iz “Jutarnjeg” nezvanično rekle, postoje neke najave da bi taj dokument mogao biti potpisan do kraja godine, ali zasad nema garancija da će tako biti.
Dušan Topić, direktor “Autoputeva RS”, rekao je da je za sredinu oktobra zakazan sastanak u Zagrebu na temu mosta na Savi. On je istakao da Vlada RS i dalje polazi od najava iz Evropske komisije da će naredne godine biti raspisan tender za izvođača radova, a radovi početi 2016. godine.
“Čekamo da Hrvatska dobije ta sredstva i da to sve konačno krene. A onda ćemo se mi potruditi da ubrzamo i u vezi s izvođačima radova i dokumentacijom, i da pokušamo da dogovorimo da što više posla mi preuzmemo na sebe, da mi radimo i samim time da utičemo na tempo radova”, kazao je Topić.
Prema njegovim riječima, problem u Hrvatskoj je to što mnogi nisu zadovoljni stavom Evropske komisije o nefinansiranju mosta na Pelješcu, koji je Hrvatskoj važan da bi se cestovno povezala sa svojim jugom.
Osim toga, kako je rekao, problemi su bili i na relaciji Zagreb – Sarajevo.
“Stalno je tu bilo neko svađanje Sarajeva i Zagreba zbog Pelješca, Ploča i Neuma, a nekoliko puta su direktno rekli da se neće raditi most kod Gradiške dok ne bude izgrađen most kod Svilaja na koridoru 5c. A evo sad, ni iz trećeg pokušaja, ne mogu tamo da krenu s radovima. Međutim, uvjeren sam da ćemo most na kraju izgraditi“, rekao je Topić.
On je takođe istakao da je dodatna sporost nastala i zato što je formirana komisija u kojoj su bile uključene Hrvatska, BiH i RS, što je dodatno usporilo cijeli postupak.
Do zaključenja ovog broja “Nezavisnih” nije stigao odgovor iz Ministarstva regionalnog razvoja i fondova EU u vezi s ovom temom.
Podsjećanja radi, Memorandum o saglasnosti za pripremu i izgradnju autoputa između Banjaluke i Gradiške i priključka na posavski autoput Zagreb – Lipovac, na panevropskom koridoru 10, u području postojećeg čvora Okučani, potpisan je davnog 21. aprila 2004. godine. Kao ključni zajednički objekat predviđen je novi granični most preko rijeke Save sa priključnim dionicama do postojećih cesta na obje strane.
Petnaestog maja 2007. godine usaglašene su kontaktne tačke za most, a “Hrvatske autoceste” su 19. aprila 2010. godine potpisale ugovor za izradu cjelokupne projektne dokumentacije za most i pribavljanje odobrenja za građenje sa Građevinskim fakultetom iz Zagreba.
Sporazum o izgradnji međudržavnog mosta preko rijeke Save kod Gradiške i priključnih graničnih dionica međudržavne ceste E-661 su Savjet ministara BiH i Vlada Hrvatske potpisali 3. novembra 2011. godine.
Nakon još nekoliko održanih sastanaka, na insistiranje hrvatske strane došlo je do revizije projekta mosta, a nakon toga i do traženja sredstava za finansiranje izgradnje mosta od strane EU.
Evropska komisija je prije dva mjeseca ekskluzivno “Nezavisnim” potvrdila da će prihvatiti finansiranje hrvatske polovine mosta i da će izgradnja početi 2016. godine. Nezavisne novine
Preuzimanje dijelova teksta ili teksta u cjelini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.capital.ba
2 komentara
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
Dok je Dodika neće ih ni povući?
e onda ne treba ni da povlaci…nek se …