BANJALUKA, Ministar saobraćaja i veza RS, Nedeljko Čubrilović, rekao je da projekat izgradnje mreže autoputeva u RS nije blokiran uprkos tome što je Ministarstvo finansija RS iznijelo stav da se rješavanje imovinsko-pravnih odnosa ne može finansirati iz budžeta Republike Srpske.
– To nije konačan stav jer o tome tek treba da se izjasni Vlada RS – kaže Čubrilović.
Naime, planom eksproprijacije zemljišta, koji je sačinila radna grupa Vlade RS, predlaže se sukcesivno izdvajanje između 283 i 453 miliona maraka iz budžeta do 2013. godine. Ministarstvo finansija nije dalo saglasnost na taj plan navodeći da bi izdvajanje tolike sume opteretilo budžet.
Premijer RS, Milorad Dodik, rekao je početkom ovog mjeseca, da će Vlada Srpske pokušati da to pitanje riješi na način da koncesionar obezbijedi novac, a da Republika Srpska sprovede proceduru eksproprijacije. Zbog negativnih iskustava u rješavanju imovinsko-pravnih odnosa na dionici autoputa od Laktaša do Klašnica, Dodik je najavio da je Vlada RS spremna da donese nova zakonska rješenja koja bi taj proces ubrzala.
Prema njegovim riječima, uskoro bi trebalo da bude potpisan ugovor o izgradnji mreže autoputeva u RS s jednom od zainteresovanih kompanija. Pretpostavlja se da je ta kompanija austrijski “Strabag” jer je Komisija za koncesije RS dala zeleno svjetlo Vladi za potpisivanje ugovora s Austrijancima. Ministar Čubrilović potvrdio je da se pregovori o izgradnji autoputeva vode jedino sa “Strabagom”.
Prema Nacrtu ugovora, koncesionar se obavezuje da će do 2015. godine izgraditi dionice Banja Luka – Doboj dužine 72 kilometra, Banja Luka – Kupres – granica sa FBiH 110 kilometara, Doboj – Jakeš 46 kilometara, Banja Luka – Novi Grad/Bosanski Novi 71 kilometar, te Jakeš – Bijeljina – granica sa Srbijom dužine 98 kilometara. RS bi “Strabagu” trebalo da dodijeli koncesiju od 30 godina s mogućnošću produženja, za koju bi Austrijanci plaćali koncesionu naknadu od 2,2 odsto od ukupno ostvarenog godišnjeg prihoda. “Strabag” bi, takođe, Vladi RS platio godišnju naknadu za koncesiju u iznosu od 800.000 evra.
Radna grupa Vlade ukazala je takođe da se koncesionaru mora omogućiti nesmetan pristup zemljištu kroz koje će prolaziti putne dionice. To podrazumijeva izdvajanje novca za eksproprijaciju, a ta suma obično iznosi između pet i osam odsto ukupnih sredstava za finansiranje projekta. Prema procjenama, izgradnja mreže autoputeva u RS koštaće oko šest milijardi maraka. Izvor: Fokus