BANJALUKA, Samo se zaposli bilo gdje” u 21. vijeku kreativne ekonomije se ubrzano konvertuje u “pronađi svoje idealno samozaposlenje”.
Premda samozaposlenje obuhvata izuzetno širok spektar mogućnosti, o frilensu (freelence) se danas primarno govori u kontekstu digitalnih tehnologija i poslovanja kreativnih industrija.
Stručnjaci ocjenjuju da ovaj vijek pretenduje da bude obilježen kao doba ekonomije znanje pa stoga ne čudi što se mnogi kreativci odlučuju da unovče svoje znanje i talente u okruženju koje ih naročito stimuliše – kod kuće. I to sa titulom koja živopisno opisuje njihovo razmišljanje – sam svoj gazda.
“Svako ko je sam svoj gazda zna najbolje da je biti sam svoj gazda najgore. Ne postoji razlika između radnih i neradnih dana, privatnog i poslovnog vremena i veoma je teško napraviti jasnu granicu“, započinje priču za “Nezavisne” Ljiljana Šipragić, studentkinja koja je, uz pomoć prijatelja, uplovila u frilens vode kopirajta.
U želji da radom obezbijedi osnovne studentske potrepštine, Ljiljana već tri godine balansira između studija, frilensa i ličnog bloga. Uprkos tome što joj se, kako kaže, nekad učini da sve oko nje postaje kancelarija, priznaje da rad iz komfora kuće posjeduje mnoge benefite.
“Sam si na svome. Sam se snalaziš, sam učiš i od tebe samog zavisi koliko ćeš uspjeti i zaraditi. Da bi se probio i pokazao, moraš pokazati i znanje i interesovanje, a usput otkrivaš veliki broj oblasti koje te dodatno oblikuju”, kaže Šipragićeva, dodajući da sve mane frilensa lako padaju u vodu za one koji vole i žele da rade te koji su spremni da odbace tradicionalne norme i konvencionalno poslovanje.
Frilenser Filip Jakovljević vjeruje da je upravo rad od kuće najveća dobit frilens evolucije. Kao grafički dizajner, Filipu je osjećaj slobode naročito važan jer njegov posao podrazumijeva izvore kreativnosti i inovativnosti. Ni on ne negira da frilens zahtijeva disciplinovanost i samokontrolu.
Svoj rad prezentuje i prodaje već četiri godine na sajtu specijalizovanom za uvezivanje frilensera i potencijalnih klijenata. “Frilens sajtovi su do te mjere u procvatu da im se više ne zna ni broj.
Najpoznatiji su, u prvom redu, Freelancer, a potom i 99designs, Fiverr te Upwork, koji trenutno najviše koristim. Pronalaženje klijenata je lako, ali ih je teško pridobiti.
Pored izvrsnog portfolija, potrebno je imati jedinstveno popratno pismo, dobro razumijevanje posla, ali i biti vješt da što preciznije i jednostavnije objasniš svoju ponudu potencijalnom klijentu”, objašnjava Filip.
Problemi sa naplatom su rijetka pojava, ali iako funkcionišu po određenim pravilima, frilens sajtovi imaju i određene nedostatke.
“Na frilens sajtovima frilenser uglavnom nije u prvom planu. Klijent jeste. Na svojevrstan način frilenseri su pod pritiskom da rade i konstantno konkurišu za nove poslove. Zašto? Zato što moraju da vode računa o svom statusu na mreži i procentu uspjeha. U suprotnom, gube poene i priliku da sarađuju sa najbolje ocijenjenim klijentima”, objašnjava Filip.
Za uspjeh u frilens zajednici Filip vjeruje da je neophodno uložiti mnogo truda i rada jer, kako kaže, vremenom dolaze rezultati, a rezultati privlače redovne klijenti, a oni svojevrsnu sigurnost.
“Ako ništa, siguran sam da frilensom mogu zaraditi dovoljno novca za godišnji odmor“, kroz osmijeh zaključuje Jakovljević.
Frilenser Minja Kolundžija je siguran da frilens nikada nije 100% siguran posao.
Shvatajući da ekonomija naprosto tako funkcioniše, mladi veb-programer je prošle godine prihvatio ovaj poslovni rizik odlukom da se oproba u frilensu. Sa namjerom da ostvari dodatnu zaradu, Kolundžija je takođe izabrao frilens sajtove, za koje tvrdi da su klasičan primjer slobodnog tržišta, jer djeluju u skladu sa zakonom ponude i potražnje koji određuje cijenu rada.
“Kada su frilens sajtovi u pitanju, tri stvari su važne. Kao prvo, bitka sa konkurencijom vam je čitav svijet – manje ili više. Kao drugo, ne dajete vaš proizvod dok uplata ne legne, a kada ga predate, gubite pravo da ga bilo kom drugom prodate. I treće, na početku ne smijete previše spustiti cijene jer je loše i po vas i po sve druge“, kaže on.
Minja otkriva da poznaje programere koji su frilens radom pronašli stalne klijente te uz njihovu pomoć otvorili svoje firme. U tom kontekstu, stavlja akcenat na činjenicu da se radom od kuće može zaraditi i za više nego solidan život, pogotovo ako se radi isključivo za inostrane valute.
Frilens poslovi su, baš kao i ekonomske turbulencije, nepredvidivi, ali upravo je to odlika koja za Minju predstavlja izazov jer nikad ne zna kakve prilike donosi novi dan.
Za
– Rad za klijente iz cijelog svijeta
– Raznovrsnost poslovne ponude
– Prilika za sticanje iskustva i razvijanje sopstvenog posla
– Zarada u skladu sa kvalitetom rada
Protiv
– Outsorce – rad frilensera postaje klijentovo vlasništvo
– Agresivnost konkurencije
– Težak i neizvjestan početak
– Potpuna ovisnost o samom sebi Nezavisne novine