PARIZ, Dan je za rad, noć je za spavanje, nedjelja za odmaranje.
To je, u najkraćem, razmišljanje kojim se rukovodi francuska vlast, kada prodavnicama određuje radno vrijeme. Izuzeci, naravno, postoje, ali samo kad su neophodni. To, svakako, nisu parfimerije, što je ovih dana stavljeno do znanja i direkciji butika na Jelisejskim poljima iz poznatog lanca „Sefora“. Ne vrijedi čak ni to što su radnici na strani poslodavaca.
Zakon kaže da se prodavnice najkasnije zatvaraju u 21 sat. Odmor traje do šest ujutro. Posebne dozvole imaju samo oni kojima je to neophodno da bi osigurali kontinuitet funkcionisanja, zbog društvene koristi ili prirode aktivnosti.
– Kome su od životne važnosti parfemi i pomade usred noći? – poručuju predstavnici sindikata.
Zanimljivo je da je u cijeloj aferi došlo do otvorenog neslaganja između sindikalnih predstavnika i radnika, koji su sami tražili da rade više. Od ukupno oko dvesta zaposlenih, njih pedesetak, uglavnom svi koji dobrovoljno rade uveče u „Sefori“, došli su u sud da saslušaju presudu i vidno su razočarani. Usred krize, kažu, neophodan im je svaki evro koji zarade prekovremeno.
Neposredno prije sudske odluke, uprava „Sefore“, koja pripada bogatom koncernu LVMH, zakupila je čitave stranice u dnevnoj štampi da objasni kako njihova sporna prodavnica, koja ima šest miliona posjetilaca godišnje, uveče ostvari dvadeset odsto prihoda i kako će direktno biti ugroženo 45 radnih mjesta. Nije vrijedilo. Već od sljedeće nedjelje roletne će morati da spuštaju u devet sati uveče, pod prijetnjom astronomske globe od 80.000 evra dnevno.
Ministarstvo rada je poručilo da noću u Francuskoj radi oko 15 odsto zaposlenih, odnosno oko tri i po miliona ljudi. Pojavila su se i istraživanja u kojima se ističe da je zdravlje radnika u noćnim satima ugroženo. Tako se između ostalog naglašava da se rizik od raka dojki kod žena povećava čak za 30 odsto. A zdravlje je preče od zarade, poručili su sindikati, što je sud objeručke prihvatio.
Nisu jedini
Poznate firme, kao što su „Galeri Lafajet“, BHV, „Ejpl“, „Monopri“ ili „Juniklo“, već su se našle u sličnoj situaciji kao „Sefora“ i nisu imale kud. Mnoge poznate kuće se u Parizu bore da rade što duže, između ostalog i zato što zaposleni, kao potencijalni kupci, vrlo često iz kancelarija izlaze neposredno pred zatvaranje radnji. I mnogobrojni turisti očekuju da u Gradu svjetlosti mogu da kupuju do kasno, kao i u drugim velikim prijestonicama u svijetu. Novosti