BERLIN, Vodeći evropski proizvođač automobila, njemački Folksvagen prodao je prošle godine prvi put u svojoj istoriji više od 10 miliona vozila.
Ta granica je dostignuta četiri godine prije nego što je predviđeno ambicioznim planom koncerna “Strategija 2018,” usvojenim 2008. godine, podsjeća češki privredni sajt ihned.cz.
Koncern, koji u Evropskoj uniji pokriva oko četvrtinu tržišta novih putničkih automobila, uspješno posluje. Njegov neto profit je za tri tromjesečja prošle godine povećan skoro 30 odsto na godišnjem nivou, na 8,7 milijardi evra.
Ipak, Folksvagen je pogodilo ono što se zove “teškoće rasta”. Muči ga prije svega niska profitabilnost njegove vodeće marke “folksvagen” (VW). Ona dostiže u prosjeku dva odsto, što je mnogo manje nego što ima japanska Tojota. Tojota, obračunato prema jednom zaposlenom zaradi 566.000 evra, dok je kod Folksvagena to 343.000 evra. Svaki prodati automobil Tojoti je 2013. godine doneo profit od 1.558 evra, a njemačkom koncernu samo 616 evra, izračunao je njemački Centar za automobilsko istraživanje.
Folksvagen, prema analitičarima, plaća za svoju “kompleksnost”. Većina dijelova i komponenti se skupo proizvodi u okviru koncerna, što važi uglavnom za Njemačku. Na primer, fabrika u Kaselu, sa 16.000 zaposlenih, je druga najveća pod krovom VW, ali uopšte ne proizvodi automobile.
Predsjednik upravnog odbora koncerna Folksvagen Martin Vinterkorn objašnjava da je integrisani, u znatnoj mjeri samodovoljni koncern istovremeno jak jer ima pod kontrolom sve ključne tehnologije.
Međutim, troškovi rada u fabrikama Folksvagena koje proizvode komponente su u proseku 35 odsto viši nego kod nezavisnih isporučioca, tvrdi automobilski stručnjak Ferdinand Dudenhofer sa Diuzburško-esenskog univerziteta.
“Visoka stopa koncentracije povećava troškove koncerna i komplikuje mu ciljeve u rastu rentabilnosti”, konstatuje Dudenhofer u listu Handelsblat.
Vinterkorn je još ljetos najavio obimni program ušteda, koji bi od 2015. do 2017. trebalo svake godine da donese uštede na troškovima od pet milijardi evra. Približno polovina navedene sume se odnosi na problematičnu marku VW.
Šef grupe je nedavno iznenadio izjavom da prestaje s “dualnim upravljanjem” jer je istovremeno vodio koncern i direktno odgovarao za vodeću marku. Upravljanje VW će prenijeti Herbertu Diesu, dosadašnjem šefu razvoja u bavarskom BMW-u. Nova “posada” će u upravni odbor Folksvagena sjesti u oktobru.
Martin Vinterkorn, koji će u maju napuniti 68 godina, na čelo koncerna je došao 1. januara 2007. godine. Koncern je pod njegovim rukovodstvom ostvario najveću međunarodnu ekspanziju u svojoj istoriji. Prihodi su porasli sa 108,9 milijardi evra u 2007, na 147,7 milijardi evra 2014., tržišna kapitalizacija sa 54 milijarde, na 84 milijarde evra, prodaja sa 6,2 miliona, na 10,1 milion automobila. Broj fabrika je povećan sa 48 na 106, brendova sa osam na 12, a broj zaposlenih sa 329.000 na 590.800 radnika, naveo je sajt ihned.cz. Tanjug