BEOGRAD, Daleko je taj 1. septembar. Ko će i kad početi da radi, ko ostaje ispod crte od 600 radnika?
Hoće li biti otkaza, stečaja, kada i kako će povezati staž? Kako će se mnogi privići na posao kad su godinama bili dokoni ili odvojeni od struke?
Ovo su noćne more, svakodnevna pitanja i nedoumice koje tište 759 radnika FAP-a iz Priboja, u nadi i strijepnji šta će donijeti dani do 1. septembra, kada „Sisu auto“ iz Finske preuzima nekad najveću fabriku drumskih vozila na Balkanu.
Tek što se osušilo mastilo na memorandumu o razumijevanju, koji su krajem prošle nedjelje u hali FAP u Priboju, uz prisustvo premijera Srbije Aleksandra Vučića, potpisali Dušan Vujović, srpski ministar privrede, i Timo Korhonen, vlasnik poznate fabrike kamiona, radnici FAP su upućeni na plaćeno odsustvo.
Istina (ruku na srce), ovdje je malo ko šta i radio posljednjih sedam mjeseci, između dvije posjete Vučića i blokade barske pruge, kada su radnici tražili da saznaju šta država smijera. A i ranije – često se sa odmora išlo na plaćeno, pa su u čitavom kraju govorilo „raspušteni ko fapovci“.
– Mnogo je nedoumica: nismo upoznati sa biznis planom Finaca, niti dinamikom zapošljavanja, nema pojedinosti o socijalnom programu – otkriva za „Novosti“ mašinski inženjer Predrag Simić, predsjednik ASNS, drugog po veličini sindikata u FAP-u.
Nezvanično se saznaje da će finski proizvođač za četiri nedjelje predočiti biznis plan, prema kome će se ovdje najprije proizvoditi komponente za kamione i prvo zaposliti 200 od 600 budućih radnika. Premijer Vučić je najavio da će kamiondžije u tri ljetna mjeseca imati podršku države, a adresa za sva ostala pitanja je, kako je rekao – Ministarstvo privrede.
– Očekujemo da za koji dan ili nedjelju rukovodstvo fabrike i sindikalce prime u Ministarstvu privrede. Ima mnogo nepoznanica, prije svega koji će biti model raščišćavanja stanja i zapošljavanja, da li će radnici ići na biro? – podsjeća Simić.
– Radnicima se duguju četiri plate, staž nije povezan od 2010. godine. Odakle će i kako to biti namireno? A čekaju se i nova zakonska rješenja.
– Desetak radnika treba da ide u penziju, ali im nije izmiren staž, već 70 radnika ispunjava uslove za otpremnine po nekadašnjim pravilniku, ako ga bude u novom socijalnom programu – kazuje jedan od sindikalaca, koji bi da mu se ime ne pominje.
Kamiondžije su, konačno svjesne da ih niko neće osim Finaca, pa mnogi savjetuju da se spusti lopta u „dolini gladi“ i gradu koji je odavno na prosjačkom štapu, a posljednja mašina u fabrici je kupljena prije 25 godina.
10 kamiona za vojsku
U FAP su juče najavili da će objaviti spiskove radnika koji će proizvoditi dijelove i montirati 10 kamiona za Vojsku Srbije. Naime, Vojska je platila za isporuku 10 vozila tipa FAP 11-18, a službe su započele nabavku motora i opreme.
Toplanom plaćaju dug?
U gradu na Limu tvrde da će opština godinama neplaćane poreze, od kojih je FAP bio zaštićen kao preduzeće u restrukturiranju, namiriti preuzimanjem Toplane koja ima više od četrdesetak radnika i jedno je od četiri zavisna preduzeća FAP. Opština je, inače, osnovala preduzeće za grijanje, koje ima samo direktora. I drugi su „bacili oko“ na dio imovine na više lokacija. Novosti