PARIZ, Međunarodna finansijska kriza preliva se i na šampanjsko vino, čiji proizvođači prvi put poslije niza “mrsnih” godina, za ovu predviđaju pad prodaje za tri odsto, objavili su francuski mediji.
Svjetski poznato penušavo vino iz oblasti Šampanj u blizini grada Rems postizalo je posljednjih godina rekord za rekordom, da bi prodaja prošle godine dostigla 338,7 miliona boca.
Međutim, u osam mjeseci ove godine, od januara do avgusta, izvoz je opao za 2,6 odsto, pri čemu je na domaćem tržištu, koje ostvaruje više od polovine prometa, pad bio još veći, dostižući 4,2 odsto.
Najveći pad eksporta, od punih 22 odsto, je bio u Sjedinjenim državama, koje su najveće izvozno tržište za šampanjac. Već prošle godine je izvoz u SAD opao 6,2 odsto, pri čemu se tada to objašnjavalo slabim dolarom u odnosu na evro, a sada ekonomskom krizom.
“Potrošač šampanjca mora da bude u dobrom raspoloženju, a sadašnja situacija mu u tome ne pomaže”, rekao je portparol francuskog Udruženja proizvođača i izvoznika šampanjca (CIVC) Daniel Lorson.
“Ako se kriza nastavi, ne može da ne bude posljedica, ali sigurno neće biti razloga za plakanje”, dodao je Lorson. On je objasnio da štafetu od tradicionalnih tržišta preuzimaju nova, koja ostvaruju dvocifreni rast sa dosta niskog polaznog nivoa.
Takav je slučaj, recimo, sa Rusijom, gde potrošnja šampanjca raste 35 odsto godišnje i koja bi mogla da postane prvorazredni klijent, kakav je bila i pre sto godina.
Izvoz u Kinu je ove godine povećan deset odsto, dok je prošle godine u poređenju sa 2006. porastao 30 odsto, predočio je Lorson.
Snažan rast potrošnje šampanjca je, prema podacima tog Udruženja proizvođača, uočljiv i u sjevernim zemljama, istočnoj Evropi i zemljama izvoznicama nafte.