KRAGUJEVAC, Fijat namjerava da u Zastavi napravi svoju najmoderniju fabriku, koja će biti osposobljena za proizvodnju do 300.000 automobila godišnje.
U prvoj fazi proizvodnje jednog od dva nova Fijatova modela, iz pogona u kragujevačkoj fabrici trebalo bi da izađe oko 200.000 vozila godišnje, kaže Đovani de Filipis, generalni menadžer FAS.
De Filips najavljuje da bi probna proizvodnja trebalo da startuje krajem sledeće godine, dok bi svi kapaciteti trebalo da budu aktivirani 2013. godine. Od 2015, na proizvodnim linijama i montažnim trakama FAS-a, mogao bi da se nađe i drugi Fijatov model.
Na novom modelu se još uvijek radi
Ono što je u Fijatovim planovima za narednih pet godina ostalo „nedorečeno“ jesu informacije koje se odnose karakteristike (i naziv) novog modela koji će se proizvoditi u Kragujevcu. To je bio povod za spekulacije koje su se pojavile kako u domaćoj tako i u inostranoj javnosti. U korpus tih „pouzdanih“ informacija spada i ona da će prvi model koji će Fijat izrađivati u Kragujevcu biti neka od varijanti modela „uno“, koji se,inače, već proizvodi u Brazilu. Dnevni list Danas piše da te spekulacije nemaju gotovo nikakvog osnova, i da na novom modelu još uvijek rade stručnjaci Fijatovog razvojnog centra u Torinu.
U ovom trenutku jedino je izvjesno da je riječ o malom vozilu B klase, što bi moglo da znači da će se u Kragujevcu, najvjerovatnije, proizvoditi manje porodično vozilo tipa „sedan“ (možda na platformi „punta“), koji pripada automobilima B klase.
Novi model za američko tržište
Ima indicija da bi to vozilo, u perspekltivi, moglo da se prodaje i u SAD, ali pod Krajslerovom firmom, što bi označilo svojevrsni povratak kragujevačkih proizvođača automobila na američko tržište, na kojem je, u drugoj polovini 80-tih prošloga vijeka, prodato više od 142.000 „jugića“
Upućeni u ovu problematiku, a tu svakako spadaju Aleksandar Ljubić, savjetnik u Ministarstvu ekonomije i predsjednik Upravnog odbora Grupe Zastava vozila kao i Vlada Vučković, član kragujevačkog Gradskog veća za privredu, naglašavaju da je od naziva modela važnija klasa, ili segment tog vozila, jer će to odrediti način i dinamiku instaliranja nove opreme, što će se potom odraziti i na start proizvodnje tog automobila. Sada je već izvjesno da će prvi Fijatov model u Kragujevcu biti automobil B klase, a ne, kako je ugovorom o formiranju kompanije Fijat automobili Srbija, bilo najavljeno – malo gradsko vozilo A klase.
Ono što s tim u vezi ohrabruje jeste saznanje da Fijat neće smanjivati godišnju seriju automobila, bez obzira na njihovu klasu. To praktično znači da će se model B klase proizvoditi u seriji od 200.000 vozila godišnje, ali bi u dogledno vrijeme trebalo da startuje i produkcija još 100.000 novih automobila, najvjerovatnije takođe B segmenta, s obzirom na to da ozbiljne svjetske kompanije rijetko proizvode različite segmente automobila u istoj fabrici.
Samo jedan domaći kooperant
Ono što u vezi sa Fijatovim poslovnim angažmanom u Srbiji onespokojava, jeste informacija da je kragujavački proizvođač auto dizalica – Promotor irva, jedina srpska firma koja je uspjela da položi sve Fijatove testove i uključi se u sistem dobavljača kompanije Fijat automobili Srbija. Zbog toga će Fijat i Vlada Srbije, u narednom periodu, intenzivno raditi na lokalizaciji proizvodnje Fijatovih modela u Srbiju a delegacija top menadžmenta Fijata, predvođena potpredsjednikom kompanije Alfredom Altavilom, najavila je za 25. maj dolazak u Beograd kako bi učestvovala u radu Regionalne konferencije proizvođača automobilskih dijelova.
Riječ je o skupu komponentaša sa područja Balkana koji bi u dogledno vrijeme mogli da postanu dobavljači dijelova koji će se ugrađivati u Fijatove automobile.
Ipak, činjenica je da se bar u prvoj fazi proizvodnje novih Fijatovih modela u Kragujevcu, najviše očekuje od italijanskih kompanija koje najavljuju dolazak u Srbiju, i od kojih će čak petnaestak firmi proizvodnju locirati u industrijskoj zoni u Korman polju, kraj auto puta od centra Šumadije prema Koridoru 10.
Eksproprijacija ide po planu
U Ministarstvu ekonomije tvrde da se poslovi u vezi sa eksproprijacijom zemljišta u Korman polju realizuju prema planu (u ovom trenutku, kažu u rukovodstvu grada, nije sporno oko 37 od 67 hektara koliko je potrebno Fijatovim dobavljačima i kompaniji Iveko).
U Srbiji je minule sedmice boravila i delegacija najvećeg Fijatovog kooperanta, kompanije Manjeti Mareli, koja je sa nadležnima pregovarala o izgradnji svojih pogona u Kragujevcu. Manjeti Mareli bi, sudeći prema najnovijim informacijama, jedan ili dva pogona, mogao da izgradi u jednoj od već postojećih industrijskih zona, u blizini Korman polja, čije bi infrastrukturno opremanje (izgradnja vodovodne, gasne, kanalizacione, elektro i drugih instalacija) trebalo da počne već polovinom 2010. godine a gradnja pogona italijanskih Fijatovih dobavljača do kraja godine. Danas