BERLIN – Euro 2024 je ovih dana ušao u drugu fazu takmičenja, a u drugoj naprednijoj fazi ovaj fudbalski turnir je od samog početka. S obnovljivom energijom na stadionima, minimalnim osvjetljenjem i korišćenjem vode, kao i „pametno“ zakazanim utakmicama kako bi se smanjila putovanja za igrače i navijače, prema riječima stručnjaka iz „Euromonitora“ to je ekološki najodrživije prvenstvo do sada.
I pored toga, to neće umanjiti zaradu jer Njemačka očekuje rekordnu turističku potrošnju i prihode od 47 milijardi evra.
Justas Gedvilas, menadžer istraživanja sporta i zabave u „Euromonitor Internationalu“, kaže da se UEFA obavezala da napravi Euro 2024 ekološki najodrživijim evropskim prvenstvom ikada organizovanim. Raspored turnira osmišljen je tako da minimalizuje putovanja između gradova domaćina, dok će korisnici javnog prevoza uživati u popustima i drugim podsticajima kako bi se smanjila zavisnost od prevoza automobilom i avionom.
“Svi stadioni napajaju se iz obnovljivih izvora energije s ograničenjima potrošnje električne energije, uključujući smanjenje osvjetljenja i zalivanja travnjaka. Načela kružne ekonomije – smanjenje, ponovna upotreba, reciklaža i obnova, biće temelj za praksu upravljanja otpadom na mjestu održavanja takmičenja i oko njega”, ističe Gedvilas.
Dodaje da će te prakse biti vrlo popularne među navijačima i potrošačima generalno, što pokazuju nalazi „Euromonitorovog“ istraživanja “Voice of the Consumer: Lifestyles Survey 2024”.
Smanjenje bacanja hrane i upotrebe plastike te reciklaža predmeta identifikovani su među polovinom ispitanika širom svijeta kao način na koji sprovode zelene aktivnosti. Smanjenje potrošnje energije odabrano je u više od 40 odsto odgovora na anketu.
Njemačka očekuje rekord
Euro 2024 će privući globalnu publiku od više od pet milijardi ljudi, koji će gledati kako se najbolje evropske zemlje bore za prestižan trofej. Turnir se održava u 10 njemačkih gradova, među kojima su Minhen i Keln, dok će se finale održati u kultnoj prestonici Berlinu.
Karoline Bremner, voditeljka putovanja i turizma u „Euromonitor Internationalu“, rekla je da su, prema najnovijim prognozama putovanja, izgledi za turizam u Njemačkoj 2024. godine zahvaljujući EURO optimistični.
“Međunarodni dolasci u Njemačku trebalo bi da premaše vrhunce iz 2019. godine, dosegnuvši 42 miliona, uz potrošnju stranih turista od 47 milijardi evra, dosegnuvši nove rekorde za tu destinaciju”, istakla je Bremner.
Dodaje da bi trebalo da dolasci porastu za 22%, a vrijednost još snažnije za 24% tokom 2023/2024, što pokazuje kako sportski turizam može da podstakne stvaranje vrijednosti, ključni stub održivosti za zajednice i destinacije.
Predviđa se da će Berlin dočekati 6,2 miliona međunarodnih posjetilaca, dok se za Minhen predviđa da će primiti 4,3 miliona posjetilaca u 2024. godini. Manje poznati gradovi doživjeće najsnažniji rast kako posjetioci budu tražili nove destinacije poput Gelzenkirhena. Domaći turizam takođe će dobiti podsticaj, s rastom i putovanja i potrošnje od devet odsto.
“Poremećena” cijela Evropa
Bremner naglašava da bi održavanje EURO na vrhuncu ljetnjih mjeseci na sjevernoj hemisferi moglo da ima domino efekat, pri čemu bi potrošači u ključnim zemljama poput Velike Britanije mogli da odlože svoje ljetnje odmore do završetka turnira.
Dodaje da održavanje turnira takođe može i da pomjeri redovne posjetioce koji bi mogli da budu obeshrabreni zbog povišenih cijena i prisustva fudbalskih navijača. Turistički operateri, hoteli i ugostitelji nastojaće da kapitalizuju prenos utakmica u svojim prostorima i odmaralištima kako bi zaradili na navijačima koji žele da uživaju u utakmicama.
Gedvilas dodaje da ovogodišnji spisak globalnih sponzora za Euro 2024 uključuje neke od brendova s najvećom prisutnošću u profesionalnom sportskom sponzorstvu, poput „Adidasa“ (zauzima treću poziciju u sektoru odjeće i obuće u svijetu po globalnom tržišnom udjelu od 1,8 odsto u 2023) i „Coca-Cola Zero“ (Coca-Cola je najveća kompanija za bezalkoholna pića u svijetu s globalnim tržišnim udjelom od 18% u 2023).
Druga velika imena u svojim industrijama uključuju „AliExpress“ („Alibaba“ s udelom od 2,7% globalnog maloprodajnog tržišta u 2023) i „Vivo“ (3,2% globalnog tržišta potrošačke elektronike u 2023).
“Nekoliko velikih imena iskoristilo je priliku da sponzorišu događaj koji se održava u Njemačkoj. Lidl (koji zauzima 4,8% njemačkog maloprodajnog tržišta u 2023) potpisao je globalno sponzorstvo s UEFA početkom 2023. godine. Vlasnici brendova „Bitburger“ (5% njemačkog tržišta alkoholnih pića u 2023.) i „Wiesenhof“ (0,6% njemačkog tržišta osnovnih namirnica u 2023.) spadaju među službene nacionalne sponzore, aktivne unutar njemačke teritorije”, rekao je Gedvilas.kamatica