BEOGRAD – Vlada Srbije usvojila je Program razvoja elektronske uprave za period 2020-2022. Njime je predviđeno da u naredne dvije i po godine najveći broj usluga javne uprave bude dostupan građanima i privredi putem interneta ili mobilnog telefona.
Naime, očekuje se uspostavlјanje novih 300 usluga eUprave ili mUprave, koje će redovno koristiti najmanje milion i po građana i privrednika, čime će se izbjeći odlasci na šaltere i podnošenje papirne dokumentacije.
Program razvoja ima četiri cilјa, a za građane je najznačajniji treći koji definiše unapređenje Portala eUprave, značajno povećanje broja elektronskih usluga i novi pristup digitalizaciji procedura sa fokusom na životne događaje, navodi se u saopštenju NALED-a.
U slučaju preselјenja, plaćanja poreza, registracije automobila ili drugih sličnih životnih aktivnosti, građani će moći odmah elektronski da obave sve postupke koje su sa tim događajem povezane umjesto da ih rješavaju jedan po jedan.
Sve usluge će biti dostupne i putem mobilnog telefona, a građani i privreda će imati mogućnost da prate u kojoj fazi rješavanja je njihov zahtjev i na kraju da ocjene kvalitet usluge.
Programom će biti riješeno i pitanje dostave dokumenata. Umjesto da čekaju poštara, građani i privreda dobijaju elektronsko rješenje lokalne poreske administracije za porez na imovinu u Jedinstveno elektronsko sanduče na Portalu eUprava.
Slično će biti i sa dostavlјanjem rješenja suda, katastra ili nekog drugog organa, čime će biti riješen višedecenijski problem zastarjevanja postupaka usljed loše dostave, a očekuje se da do 2022. elektronsko sanduče ima najmanje 640.000 građana i 150.000 firmi.
Na kraju, poseban cilј Programa posvećen je otvaranju podataka koji su u posjedu državnih organa kako bi ih svi građani, a posebno privreda, mogli da koriste za kreiranje novih usluga i proizvoda i podsticanje ekonomskog razvoja.
To će biti osnova i za kreiranje platforme za razmjenu podataka od značaja za lokalni razvoj kako bi lokalne samouprave počele da primenjuju koncept pametnih gradova u razvoju usluga.
Program razvoja eUprave 2020-2022 kreirali su udruženim snagama Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave (kao predlagač akta) i Kancelarija za IT i eUpravu, u saradnji s NALED-om, a uz podršku Fonda za dobru upravu Vlade Ujedinjenog Kralјevstva posredstvom UNDP, kao i Evropske unije u okviru projekta Reforma javne uprave.
Jedan od klјučnih cilјeva Programa jeste pravna sigurnost eUprave. Građani će moći da provjere koje podatke organi čuvaju o njima, da podnesu zahtjev za izmenu ili saznaju ko koristi te podatke i na koji način.
Elektronske dokumente će prepoznavati i prihvatati sudovi, bilježnici i izvršitelјi dok će institucije njihovu autentičnost potvrđivati svojim ePečatom, umesto ePotpisom pojedinačnih službenika.
Osnova razvoja eUprave biće i digitalna infrastruktura: završetak Državnog data centra u Kragujevcu, povezivanje lokalnih samouprava na jedinstvenu informacionu-komunikacionu mrežu eUprave i uspostavlјanje ePisarnice i eArhive, kako bi se u potpunosti digitalizovao rad javne uprave tj. kako bi se omogućili prijem, izrada i čuvanje elektronskih dokumenata.
Od strateškog značaja je i završetak Centralnog registra stanovništva i izrada Metaregistra, jačanje informacione bezbjednosti i obuka službenika za rad u digitalnom okruženju.
b92