NJUJORK, Anketa među kompanijama širom svijeta prvi je put pokazala da više gube zbog elektronske krađe podataka nego fizičke krađe imovine, navodi se u godišnjem izvještaju konsultantske kompanije za rizike Kroll, objavljeno je danas.
U izvještaju za 2010. elektronske i krađe informacija čine 27,3 odsto ukupnih gubitaka zbog prevare, prvi put nešto više u odnosu na udio fizičkih krađa na koje otpada 27,2 odsto, pokazalo je istraživanje po narudžbi kompanije Kroll sa sjedištem u New Yorku koje je sproveo Economic Intelligence Unit među više od 800 viših funkcionera kompanija širom svijeta. U prijašnjim godišnjim izvještajima o globalnim prevarama daleko najrašireniji oblik krađe bile su fizičke krađe novca, imovine ili inventara.
Istraživanje u ovoj godini pokazalo je da su se gubici kompanija radi prevara popeli na 1,7 miliona dolara na milijardu dolara prihoda zabilježenih širom svijeta, što je 20 odsto više u odnosu na 1,4 miliona u prošloj godini, kaže se u izvještaju. Mogući razlozi njihovog povećanja u izvještaju se pripisuju djelimično i njihovom boljem otkrivanju, kao i većem nivou svijesti o tome problemu.
Prevara je najčešće djelo nekog od zaposlenih u kompaniji, i to iz redova nižeg i srednje rangiranog menadžmenta, pokazala je najnovija anketa. Zaposleni ili agenti najuobičajeniji su prestupnici u svim regijama, izuzev Latinske Amerike gdje su glavni kradljivci kupci. Kina je najizrazitije pogođena prevarama među tržištima u nastajanju, sa čak 98 odsto kompanija žrtava krađe. Slijedi Kolumbija s 94 odsto kompanija i Brazil s njih 90 odsto.
“Razmjera prevare zavisi prije svega od povoljne prilike”, rekao je Tommy Helsby, predsjednik Krolla za područje Evrope, Bliskog Istoga i Afrike. “Puno više posla obavlja se elektronskim putem, i to stvara nove prilike za prevare. Kompanijama treba vremena da nešto preduzmu”.
Najviše pogođene elektronskom krađom su one industrije koje se u najvećoj mjeri oslanjaju na informacije, poput finansijskih usluga. Slijede sektori profesionalnih usluga, pa tehnološki, te sektori medija i telekomunikacija, ističe se dalje u izvještaju. Strahovi od krađe odvratili su mnoge kompanije od širenja na ključna tržišta u nastajanju. Tako je više od polovine ispitanika kazalo da iz tih razloga nisu iskoristili poslovne prilike u barem jednoj stranoj zemlji, poglavito u Kini, Africi i Latinskoj Americi.
Entuzijazam u pogledu uspostavljanja novih sistema zaštite nešto je splasnuo u odnosu na prošlu godinu, najvjerojatnije zbog finansijske krize, tumači se dalje u izvještaju. Tako svega 48 odsto kompanija planira izdvojiti veća sredstva za zaštitu informacija u idućih 12 mjeseci, nasuprot njih 51 odsto u prethodnom izvještaju. Hina