ROVANIEMI, Hotel Santa Claus, SantaFood, Santa Hair Center, SantaPark i SantaSport samo su neki od primjera kako lokalni biznismeni u Rovaniemiju, središtu Laponije, bespoštedno eksploatiraju zaštićeno ime Djeda Mraza.
Od 1927. godine finska legenda govori da Djed Mraz, na finskome Joulupukki, živi u planini Korvatunturi, ali valjalo je dočekati 1980. godinu da Rovaniemi, mjesto sa 60.000 stanovnika koje se nalazi u arktičkom polarnom krugu, pokrene projekat masovnog turizma.
I pored konkurencije švedskih i grenladskih Djedova, Rovaniemi je uspio pa djedica sijede brade danas regiji donosi 235 miliona evra godišnjih prihoda. To je blagodat za Laponiju, mjesto egzodusa i visoke nezaposlenosti (15 odsto), koja živi od eksploatacije šuma i rudnika, uzgoja sobova i rijetkih industrijskih ulaganja.
Selo Djeda Mraza otvoreno je cijele godine tokom koje ga posjeti do 340.000 turista. Selo se sastoji od dvadesetak drvenih planinskih kuća u kojima su restorani, kafeterije, suvenirnice, i vrlo važna kancelarija Djeda Mraza i kancelarija pošte koja na godinu primi oko pola miliona pisama i popisa želja.
“Oko 25 porodičnih preduzeća zapošljava 60 stalnih radnika, a broj se udvostručuje zimi i godišnje donosi 12 milona evra”, ističe Jarmo Kariniemi, vlasnik kancelarije Djeda Mraza u koji posjetitelji ulaze besplatno, ali fotografiranje s Djedom Mrazom plaćaju od 30 do 45 evra.
Za kupovinu neke od plišanih igračaka, medvjediće ili sobove, inače kineske proizvodnje, kupci moraju izdvojiti 25 do 35 evra, zavisi od veličine.
Selo Rovaniemi, koje su 1945. godine porušili nacisti, danas se obnavlja, a lavovski dio uzimaju trgovci, hotelijeri, vlasnici restorana i turistički agenti. Uzgajivači su takođe došli na svoje, jer posjetitelji rado obilaze i farme sobova.