BANJALUKA,Vlada Republike Srpske danas će odlučiti da li će prihvatiti koncesionu ponudu austrijskog koncerna “Strabag” za izgradnju mreže autoputeva i brzih puteva, ali konačna tačka na posao biće stavljena tek kad se riješi jedino preostalo pitanje – ko i kako će platiti izuzimanje zemljišta.
“Više je opcija u igri za rješenje tog problema”, kaže Nedeljko Čubrilović, ministar saobraćaja i veza RS, uoči današnje sjednice Vlade, na kojoj bi, kako se očekuje, trebala biti otvorena vrata za finalizaciju dugo najavljivanog “posla decenije”.
Prema njegovim riječima, gotovo sigurno je i uvođenje takse od 10 feninga po litru goriva, koje bi se, kako je već dogovoreno između entitetskih vlasti, gradili novi kilometri autoputeva.
“Moramo izabrati – ili da se jeftino vozimo ili da gradimo puteve”, kaže Čubrilović. “Ne možemo imati oboje”.
NN: Da li je Ministarstvo finansija dostavilo svoj prijedlog rješavanja eksproprijacije na mreži autoputeva, kako je to ranije obećalo?
ČUBRILOVIĆ: To će biti predmet razgovora u narednim danima. Izuzimanje zemljišta će se najvjerovatnije plaćati iz kreditnih linija, iako postoji i mogućnost da se to finansira direktno iz budžeta, kroz više godina. To nije nemoguća opcija, što su nam kazali i u Ministarstvu finansija. Ako bi se, pak, prihvatila kreditna varijanta, RS bi bila garant za kredit preduzeća koje će graditi i održavati autoputeve. Ipak, sve mogućnosti još nisu razrađene, tako da se još ništa precizno ne može reći.
NN: Kada će biti donesena konačna odluka o tome jer, ipak, rokovi pritišću?
ČUBRILOVIĆ: Ne znam pouzdano. Predstavnici ‘Strabaga’ dolaze sljedeće sedmice na nastavak razgovore, naravno, ukoliko Vlada sutra (danas) odobri njihovu ponudu.
NN: Je li pitanje izuzimanja zemljišta jedina brana potpisvanju ugovora sa Austrijancima?
ČUBRILOVIĆ: To je najveći problem, prije daljih pregovora. Naravno da ima i drugih otvorenih pitanja, ali angažovanjem konsultanta, koji će pomagati Vladi, te dileme će biti otklanjane jedna po jedna.
NN: Može li se angažovanjem “Deloitta”, kao kuće sa jakom reputacijom, otkloniti i eventualne nedoumice stručne javnosti, kako je to ranije bio slučaj kod nekih velikih poslova?
ČUBRILOVIĆ: Pa, to je jedan od razloga za angažovanje ove kuće, kao i to što takvo ime budućem koncesionaru garantuje sigurnost kad bude tražio podršku banaka. Svako želi da vidi neko svijetsko ime na mjestu konultanta. Odluka Vladine Radne grupe o izboru “Deloitta”, sutra (danas) će se naći na sjednici Vlade. Ako Vlada prihvati prijedlog Radne grupe, ugovor sa kućom “Deloitt” bi bio potpisan u nekoliko narednih dana. Konsultant bi se odmah nakon toga uključio u pregovore.
NN: Je li federalni ministar Šećkanović imamo primjedbe na Vaše planova da u okviru projekta mreže autoputeva, koncesionaru povjerite i dio koridora 5c, u dijelu koji prolazi kroz RS?
ČUBRILOVIĆ: Mi, kad pričamo, mi pričamo samo o autoputeviuma RS. A, kako se koji dio tih puteva zove, manje je važno. Ministar Šećkanović nema ništa protiv takvih rješenja.
NN: Najavljeno je uvođenje dodatnog nameta od 10 feninga po litru goriva. Da li to neizostavno mora dovesti do poskupljenja goriva, koje je ionako probilo psihološku granicu od dvije marke?
ČUBRILOVIĆ: Ne vjerujem da će uvođenje ove takse bitno uticati na cijenu goriva, jer je moguće da će jedan dio ići na račun marže prodavaca. Ali, ne može imati sve – i izgradnju puteva i jeftino gorivo. Moramo se odlučiti za jedno od toga. I jedno i drugo podliježe kritici, zavisno od toga iz kojeg ugla se gleda na to. Ipak, uvođenje takse je neophodno i sigurno je da će se ići u tom pravcu.
NN: Može li se, ipak, uticati na prodavce da ograniče marže, kako nova taksa ne bi morala osjetnije da poskupi gorivo?
ČUBRILOVIĆ: Na maržu se može uticati i odlukama Vlade, ali vjerujem da je konkurencija najbolje rješenje. Siguran sam da će konkurencija učiniti svoje i da niko ne može divljati sa cijenama.Nezavisne novine
Preuzimanje dijelova teksta ili teksta u cjelini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.capital.ba