BANJALUKA, Premijer Republike Srpske Milorad Dodik zakazao je za danas sastanak čelnika svih entitetskih institucija, uključenih u projekat izgradnje autoputeva. Na prvom mjestu, kako ističe Nedeljko Čubrilović, ministar saobraćaja i veza RS, naći će se rasprava o tome ko će platiti zemlju koja bi trebalo da bude izuzeta za izgradnju mreže autoputeva kroz RS, što je jedina prepreka do potpisivanja ugovora sa austrijskim “Strabagom”. Ovo pitanje otvoreno je nakon što je Ministarstvo finansija dalo negativno mišljenje na prijedlog Radne grupe za pregovore sa koncesionarom, jer vjeruje da bi milioni koje bi RS, kao svoj ulog, platila za eksproprijaciju zemljišta za izgradnju 423 kilometra autoputa opteretili entitetski budžet.
“Nadam se da bi stvari mogle biti mnogo jasnije već danas, pošto ćemo razmotriti ovo pitanje”, rekao je Čubrilović.
NN: Da li ste zagovornik teze da država, ipak, treba da plati eksproprijaciju?
ČUBRILOVIĆ: Ja, prije svega, zastupam stav da treba da uđemo u izgradnju autoputeva. A, kako i na koji način to učiniti, manje je važno. Najveća šteta bila bi ako ne uđemo u izgradnju.
NN: Ministarstvo finansija, međutim, tvrdi da bi to značajno opteretilo budžet, u slučaju da RS plaća eksproprijaciju, a ne koncesionar?
ČUBRILOVIĆ: Eksproprijacija bi koštala 300 do 400 miliona maraka, a bila bi plaćena u narednih šest godina. Mislim da to nije suma koja se ne može pronaći – iz sredstava ostvarenih privatizacijom ili iz budžeta. Mislim da godišnje izdvajanje iz budžeta oko 50 miliona za ove svrhe ne bi predstavljalo posebno opterećenje.
NN: Kakva je svjetska praksa u ovakvim slučajevima?
ČUBRILOVIĆ: To je isključivo posao države u kojoj se grade autoputevi, a tako je i po zakonu. Ipak, najbolju ocjenu o tome može dati Komisija za koncesije, koja je pregledala predloženi ugovor sa “Strabagom”.
NN: Da li je pitanje “ko će platiti zemlju” jedino neriješeno, što se tiče pripreme posla sa “Strabagom”?
ČUBRILOVIĆ: Jeste. Ali ne mogu reći da li ćemo uskoro imati rješenje. Vladina Radna grupa za pregovore sa potencijalnim koncesionarima pripremila je svoj prijedlog ugovora i sad ćemo vidjeti šta će biti na Vladi. Mislim da predsjednik Vlade sada treba da se opredijeli, na osnovu našeg i stava Ministarstva finansija. Ali, ako ne bude prihvaćen ovaj prijedlog, onda se treba brzo preorijentisati na neku drugu varijantu, koja bi nas brzo dovela do početka izgradnje autoputeva.
NN: Dakle, Dodik će “presjeći”?
ČUBRILOVIĆ: Da.
NN: Postoji li i neka alternativa, u slučaju da sa “Strabagom”, zbog svih problema, ne bude postignut dogovor?
ČUBRILOVIĆ: Nisam siguran da postoji.
NN: U slučaju da Vlada riješi ovo pitanje i opredijeli se za “Strabag”, kada bi moglo doći do potpisivanja ugovora?
ČUBRILOVIĆ: Od odluke Vlade do potpisivanja ugovora ne bi trebalo da prođe više od dva mjeseca.
NN: Ukoliko bi platila troškove izuzimanja zemljišta, koliki bi bio vlasnički udio RS u zajedničkom preduzeću, koje bi gazdovalo autoputevima zajedno sa “Strabagom”?
ČUBRILOVIĆ: To zavisi od toga koliko će koštati eksproprijacija i ukupna cijena izgradnje mreže autoputeva, uključujući i vrijednost izgrađenog autoputa Banjaluka – Gradiška. Još je rano govoriti o tome, ali mislim da bi vlasnički udio RS iznosio oko 15 odsto.