MADRID ,Španske avio-kompanije na svojim domaćim rutama suočavaju se s rastućim pritiskom zbog širenja mreže domaće brze željeznice koja bi, kako planira Vlada te zemlje, do 2010. trebalo da postane najveća u svijetu.
Operater državnih željeznica “Renfe” u decembru je otvorio brzu prugu na relaciji Madrid – Malaga, te dva mjeseca kasnije između glavnog grada i drugog po veličini španskog grada – Barselone.
“U Španiji se trenutno gradi najviše brzih pruga, pet puta više nego u prvoj sljedećoj zemlji po redu, Japanu, i za samo dvije ćemo godine imati u pogonu najviše kilometara brze pruge”, rekla je potpredsjednica španske vlade Marija Tereza de la Vega.
Vlada planira do 2020. godine sagraditi 10.000 kilometara brze pruge, što znači da će 90 odsto španskog stanovništva živjeti na manje od 50 kilometara od prve stanice brze željeznice.
Ovog mjeseca španska nacionalna avio-kompanija “Iberia” upravo je brzom vozu do Barselone i Malage pripisala pad broja domaćih putnika za 0,5 odsto u prvom ovogodišnjem tromjesečju u odnosu na isti period lani, na 69,2 odsto. Taj je pad zabilježen uprkos tome što je “Iberia” u prva tri mjeseca kapacitete na domaćim letovima srezala za 13 odsto.
Čelnik te kompanije Fernando Konte najavio je dalje smanjenje domaćih kapaciteta, za 15 odsto do kraja 2008. Strategija te kompanije je postepeno redukovanje domaćih letova, na kojima je suočena sa snažnom konkurencijom niskobudžetnih avio-prevoznika, te pojačani naglasak na letovima na duge rute, posebno prema Latinskoj Americi, tržištu na kojem zauzima vodeću poziciju.
Ostale avio-kompanije, takođe, su suočene s konkurencijom brzih vozova. “Spanair”, druga po veličini španska avio-kompanija, takođe je smanjila broj letova između Madrida i Malage, dok je gubitaški niskobudžetni “Vueling” otkazao ljetnu liniju između ta dva grada.
Brzi i bogato opremljeni voz AVE udaljenost od 660 kilometara od Madrida do Barselone može preći za dva i po časa. Putnici ističu da su prednosti brzog voza u tome što ima udobnija i prostranija sjedišta, kraće vrijeme za čekiranje prije polaska i stanice u gradskim centrima.