PEKING, Kinesko tržiste privatnih džet aviona je malo, ali se brzo razvija pod uticajem sve brojnijih novopečenih bogataša.
Prvi avion najvećeg svjetskog proizvođača poslovnih mlaznjaka, američkog Galfstrima (Gulfstream), stigao je u Kinu 2003. a poslije jedne decenije broj poslovnih aviona u toj dalekoistočnoj zemlji je povećan za 28 odsto na 248 letjelica, podaci su konsultantske agencije Ejža Skaj Grup (Asian Sky Gropu), piše francuski list Montanj.
Vlasnici džet aviona između ostalih su Džek Ma, osnivač Alibabe, najveće kineske kompanije za kupovinu preko interneta, i Vang Đianlin, najbogatiji Kinez prema Forbsovoj listi iz 2013, vlasnik grupe Vanda koja poseduje nekoliko desetina hotela širom sveta, najveću mrežu bioskopa na svijetu, i ima sopstveni filmski studio.
“Ne postoji određen tip vlasnika luksuznih aviona iz Kine, ima ih starosne dobi i od 20 i od 30 godina, kao i onih starijih od 70. Iz raznih branši su, iz svijeta trgovine nekretninama, finansija, i petrohemijske industrije. Ali, imaju jednu zajedničku tačku a to je da posjeduju milione dolara neophodnih za kupovinu džet aviona“, objašnjavaju iz konsultantske kuće Čajna Biznis Aviejšen Grup (China buisness Aviation Group).
Evropski Erbas upravo je isporučio jednom kineskom kupcu novu veziju aviona ACJ-319, nazvanog Elegans, koji ima salon, sobu i kupatilo, po cijeni od 80 miliona dolara.
Najčešće destinacije kineskih milijardera su velike azijske metropole, kao što su Hong Kong, Makao i Singapur.
Kineski milijarderi, ipak, vole letjelice namjenjene za duge letove, koje su u stanju da prelete Pacifik i stignu u SAD, tvrde predstavnici Erbas grupe.
Međutim, usporeni rast kineske ekonomije ostavlja traga i na ovo tržište.
Još jedan od hendikepa za ovo tržište je veliki nedostatak infrastrukture. U Kini postoji samo 286 aerodroma prilagođenih za sljetanje ove vrste aviona.
Pored toga, kupci ovih luksuznih letjelica postali su prilično obrazrivi otkako je kineski predsjednik Ksi Đinping pokrenuo antikorupcijsku kampanju, koju predvodi Komunistička partija od kraja 2012.
“Ovo tržišto je prije dvije godine doživelo ogromnu ekspanziju, ali otkako je na čelo države došla nova rukovodeća ekipa, koja je pokrenula kampanju protiv luksuza, došlo je do usporavanja i zatišija“, objašnjava predsjednik kompanije Boing Biznis Džet Set. Tanjug