ISTANBUL – Kompanija “Moonlight”, koju kontroliše “BC Partners”, londonski fond rizičnog kapitala, pobijedila je u trci za najveći turski lanac supermarketa “Migros”.
Turski “Koc Holding”, dosadašnji većinski vlasnik “Migrosa”, saopštio je juče da je 50,8 odsto udjela u “Migrosu” prodao kompaniji “Moonlight” za 1,65 milijardi američkih dolara, a ostatak akcija novi vlasnik će naknadno preuzeti od manjinskih akcionara. Po ovoj cijeni većinskog paketa akcija vrijednost “Migrosa” iznosi 3,25 milijardi dolara, što je deset odsto više od trenutne tržišne vrijednosti kompanije.
Britanci su potukli ponude iz suparničkih tabora koji uključuju “Kohlberg Kravis Roberts & Co”, konzorcijum “Dutch grocer Royal Ahold NV's Nordic” i ICA AB, te “Alfa Group” ruskog milijardera Mihaila Fridmana. Ipak, među najvećim gubitnicima je hrvatski koncern “Agrokor”, koji je zajedno s američkom investicionom kompanijom “Blackstone” početkom sedmice nezvanično proglašen novim vlasnikom “Migorsa”.
Uz fond “BC Partners”, članovi konzorcijima koji će preuzeti “Migros” su i italijanski “DeA Capital SpA”, turski “Turkven Private Equity” i bivši generalni direktor “Koc Holdingsa” i “Migrosa”, Bulend Ozajdinli.
“‘Migros’ je direktno pozicioniran da ostvari korist od ubrzanog rasta organizovanog tržišta maloprodaje hrane”, izjavio je izvršni direktor “BC Partnersa” Nikos Statopulos.
Ovo je najveća investicija rizičnog kapitala u Turskoj. Tokom zadnje dvije godine Turska je privukla oko 40 milijardi američkih dolara direktnih stranih investicija. Prihodi u maloprodaji u Turskoj na kraju 2006. godine iznosili su 137 milijardi dolara.
Turska ima 17 supermarketa na milion ljudi, što je znatno niže od prosjeka Evropske unije od 150 supermarketa.
Male trgovine čine 60 odsto turske maloprodaje, a tržišni lider “Migros” kontroliše manje od deset odsto prodaje namirnica u Turskoj.
Krajem 2006. godine tržišni udio “Migrosa” bio je 8,6 odsto, a slijedi francuski lanac “Carrefour” sa 5,3 odsto.
Kao najveći igrač na brzorastućem turskom tržištu maloprodaje, “Migros” je sa svoja 953 supermarketa bio privlačan za velike kompanije.
Pad cijene akcija “Agrokorovih” preduzeća
Nakon što je objavljeno da je britanski fond postao većinski vlasnik “Migrosa” cijena akcija svih preduzeća koja posluju u sklopu koncerna “Agrokor” drastično je pala na Zagrebačkoj berzi. Najveći pad imale su akcije “Konzuma” (13,5 odsto), a slijede “Belje” (12,7), “Zvijezda” (12), “Ledo” (10,5), “Jamnica” (9) i “Tisak” (6).
Iz “Agrokora” je saopšteno da njihov strateški cilj i dalje ostaje da postanu međunarodna kompanija.
“Time što smo uspjeli ostati u najužem krugu ponuđača za kupovinu ‘Migrosa’ dokazali smo da se možemo nositi s najvećim imenima svjetskog biznisa i napravili veliki iskorak i postali međunarodno prepoznatljivi”, saopšteno je iz “Agrokora”.