BEOGRAD, Srbija bi, ako pregovori urode plodom, mogla da bude 61. zemlja u kojoj bi “Boš“ pokrenuo svoju proizvodnju. Predsjednik Srbije Tadić je nedavno u njemačkoj pokrajini Baden-Virtenberg razgovarao upravo o eventualnim investicijama ove firme u Srbiji. Oni još razmatraju i druga tržišta, a ako se konačno opredjele za našu zemlju, fabriku bi gradili blizu Beograda.
Do sada je Srbija privlačila najzvučnija imena iz svijeta finansija i telekomunikacija. Finansijsko poslovanje je djelatnost u koju se donedavno slilo najviše direktnih stranih investicija – više od 1,5 milijardi dolara. Dolaskom “Fijata”, međutim, i profil zainteresovanih investitora se mijenja. Srbija danas prije svega privlači komplementaše.
Na spisku najvećih stranih investicija SIEPA, Agencije za strana ulaganja i promociju izvoza, od 17 ovogodišnjih investicija – četiri su iz automobilske industrije.
To su “Fijat”, koji zajedno sa Srbijom ulaže u rekonstrukciju proizvodnih pogona, “Manjeti Mareli” koji gradi fabriku, ali i novi pogon slovenačkog “Grah automotiva” i “Jurina” kupovina fabrike u Rači.
– Sa “Bošom” smo već duže u kontaktu – kažu u SIEPA. – Investicija je prilično izvjesna, a projket bi bio iz auto-industrije. “Panasonik” u Svilajncu je najavio početak rada. Najprije će iznajmiti 2.500 kvadrata hale koju je podigao “Rojm”, a ako im proizvodnja dobro krene, gradiće svoju fabriku. Što se tiče “Rojma”, problem je što je ta firma zapala u finansijske probleme u Njemačkoj. Trenutno su u stečaju, jer je auto-industrija pretrpjela velike gubitke. Postoji mogućnost da je preuzme druga njemačka kompanija. Prozivod koji je planiran u Srbiji je, međutim, konkurentan i ima perspektivu. Ne bi trebalo da bude doveden u pitanje i vjerujemo da će se investicija svakako ostvariti.
Na ovoj listi najvećih ovogodišnjih investitora su, pored “Panasonika”, “Hajneken” koji proširuje proizvodnju, “Falke” koji je kupio “Inkol” u stečaju i pravi fabriku čarapa, kao i “Pompea” koja diže novi pogon za farbanje u Zrenjaninu.
100 projekata
Siepa trenutno radi sa investitorima zainteresovanim za ukupno 100 projekata. Oni insistiraju na anonimnosti, a dobar dio je iz auto-industrije.’
Pokupili kajmak
Povoljnim uslovima i jeftinom radnom snagom moćne auto- industrije mnogo prije nas su privukli, prije svega, Slovačka i Češka. U Slovačkoj se danas proizvode “folksvageni”, “pežoi” i “kie”. Češka ove godine očekuje da proizvede čak 800.000 autombila, a sa njihov traka “silaze” “škode”, “hjundai”, ali i pokoja “tojota”, “pežo” i “sitroen” (zajednička fabrika). Novosti