NJUJORK – Bogati su ove godine iznijeli na svojim leđima globalno tržište luksuznih proizvoda uprkos ekonomskim i političkim neizvjesnostima. Svoju potrošnju preusmjerili su sa tradicionalnih luksuznih dobara ka vrhunskim iskustvima, kao što su putovanja i fina gastronomija, pokazuje novi izvještaj.
Globalna potrošnja u industriji luksuza trebalo bi da dostigne 1,66 biliona dolara do kraja godine, pokazuju podaci studije kompanija Bain & Company i Altagamma. Taj iznos je na nivou prošle godine, uprkos smanjenju baze kupaca i slabijoj potrošnji tzv. „aspiracionih“ kupaca – odnosno onih sa nižom neto vrijednošću.
Ova godina obilježena je „tektonskim pomakom“ u trošenju na luksuz. Bogati sve više izdvajaju za iskustva poput krstarenja i gastroturizma, boravka u luksuznim hotelima, jahti, privatnih aviona i otmenih obroka. Manje troše na tradicionalna luksuzna dobra, poput luksuznih automobila, umjetničkih djela i kožne galanterije.
Potrošnja na luksuzna krstarenja porasla je za 12% u odnosu na 2024. godinu, navodi se u izvještaju. Izdvajanja za privatne avione i jahte porasla su za 11%, fina gastronomija za 7%, a luksuzni hoteli takođe za 7%.
Nasuprot tome, potrošnja na lične luksuzne proizvode ostala je nepromijenjena. Trošenje na luksuzne automobile palo je za 4%, a potrošnja na umjetnička djela za 7%.
Ukupna baza potrošača na tržištu luksuza smanjila se na procijenjenih 340 miliona u 2025. godini, sa 400 miliona u 2022. Ali „veliki potrošači“ i dalje dominiraju – čine skoro polovinu tržišta.
Izazovi za tržište luksuza
Iako je tržište ličnih luksuznih proizvoda stabilno, Bain i Altagamma upozoravaju da se industrija suočava sa „momentom istine“ zbog ekonomskih i geopolitičkih neizvjesnosti. Prodaja satova, pogođena visokim carinama na proizvode iz Švajcarske, podstiče rast tržišta polovnih satova, navodi se u izvještaju. Kožna galanterija posrće jer se nije pojavio nijedan „herojski“ model torbe koji bi pogurao prodaju. Nakit i naočare prednjače u rastu, dok prodaja obuće, proizvoda za njegu kože i šminke opada.
„Ovo je trenutak istine za luksuz – da se uzdigne kroz etiku, inkluzivnost i autentičnost, ili da se povuče u elitizam“, izjavila je Klaudija Darpicio, direktorka sektora luksuznih dobara u Bain & Company.
Francuski konglomerat luksuznih proizvoda LVMH, koji posjeduje brendove kao što su Tiffany & Co., Louis Vuitton, Hennessy, Dom Pérignon i drugi, bilježio je rast tek u trećem kvartalu ove godine. Veći dio godine bio je opterećen carinama i drugim ekonomskim poremećajima, saopštila je kompanija. Ipak, organski rast vratio se u trećem kvartalu – i to za 1% na godišnjem nivou.
Uprkos padu prodaje umjetničkih djela — koji je iznosio 12% između 2023. i 2024. — nekoliko aukcija vrijednih desetine miliona dolara premašilo je očekivanja ove nedjelje. „Portret Elizabet Lederer“ Gustava Klimta, jedan od samo dva preostala Klimtova portreta u privatnom vlasništvu, prodat je za 236,3 miliona dolara u sklopu lične kolekcije pokojnog kozmetičkog milijardera Leonarda Laudera, znatno iznad procijenjene vrijednosti od 150 miliona.
Apstraktna slika Marka Rotka prodata je u ponedjeljak za 62,1 milion dolara, što je iznad procijenjene cijene od 50 miliona. Klimtovo djelo Blumenvize (Cvetna livada) dostiglo je cijenu od 86 miliona dolara (procjena: 80 miliona). Sotebi je takođe prodao čuvenu WC šolju od čistog zlata za 12 miliona dolara.
Forbes

