BANJALUKA, BiH je, uprkos činjenici da ne posjeduje jedinstven strateški plan privlačenja turista, zahvaljujući svojim bogatim prirodnim i istorijskim potencijalima, te sve značajnijim ulaganjima ove godine, zabilježila uspješnu sezonu i rast broja noćenja.
Naime, prema zvaničnim podacima, samo za prvih sedam mjeseci ove godine broj noćenja u BiH je porastao za 9,6 odsto u odnosu na isti period prošle godine, a najznačajniji skok je napravio seoski turizam, iza kojeg odmah kotiraju vjerski, banjski i kongresni turizam, potvrđuju domaći hotelijeri i ugostitelji.
Amir Hodžić, predsjednik Udruženja hotelijera i restoratera BiH, je ocijenio da bi BiH mogla postići daleko bolje rezultate ukoliko bi se zajednički i strateški, a ne lokalno, radilo na promociji turizma cijele zemlje.
“Ukoliko bi se više radilo na jedinstvenoj promociji mnogobrojnih turističkih potencijala BiH, sasvim sigurno bi nas na godišnjem nivou posjećivalo između 20 i 50 odsto više gostiju”, rekao je Hodžić.
“Posebno me raduje sve veća popularnost seoskog turizma i konstantan rast broja domaćinstava koja se bave ovakvim vidom turizma”, istakao je Hodžić.
On je dodao da su BiH ove godine posjetili gosti iz 111 zemalja, što je veoma jasan pokazatelj da je naša ponuda interesantna gostima širom svijeta.
Aleksandar Radošević, izvršni direktor marketinga i prodaje teslićkog zdravstveno-turističkog centra “Banja Vrućica”, je istakao da su ove godine u prvih šest mjeseci zabilježili 61.000 noćenja, što je 50 odsto više u odnosu na prvo polugodište prošle godine.
“Veoma dobar trend punjenja naših kapaciteta nas, prema najavama, očekuje i u nastavku sezone. Već u oktobru će nam kompletan hotel napunuti gosti iz Hrvatske, a imamo i najave značajnih posjeta iz Slovenije”, rekao je Radošević.
On je podsjetio da je “Kardial” tokom protekle godine prošao kroz rekonstrukciju vrijednu 16 miliona KM.
“Zahvaljujući modernom kongresnom centru, koji posjeduje preko 350 mjesta, imamo potencijal koji nam obezbjeđuje konstantno visok stepen popunjenosti”, rekao je Radošević i dodao da nova velnes i zdravstvena ponuda centra svakodnevno privlače sve veći broj gostiju.
Aleksandar Prović, vlasnik hotela “Vučko” na Jahorini, kaže da je hotel tokom ljetne sezone zabilježio rast broja posjeta i da sve veći broj turista prepoznaje planinu, a ne more, kao bolju destinaciju za ljetni odmor.
“‘Vučko’ je kategorizovan sa četiri zvjezdice, ali uvođenjem novih sadržaja planiramo uskoro dobiti i petu zvjezdicu”, rekao je Prović.
On je dodao da hotel sada ima 200 ležajeva, te da su ušli u realizaciju projekta proširenja smještajnih kapaciteta ovog hotela sa 150 novih apartmana.
Vlada RS je prepoznala veliki potencijal ulaganja u Jahorinu, podsjetio je Prović, te je protekle dvije godine uložila 40 miliona KM u izgradnju vertikalne infrastrukture i osnježavanje planine, što će u perspektivi biti od presudne važnosti za vraćanje ove planine u neke od njenih najsjajnijih zimskih sezona.
PDV destimuliše turizam
Amir Hodžić, predsjednik Udruženja hotelijera i restoratera BiH, kaže da turizam u BiH plaća najveši PDV u regionu, što je destimulativno.
“Od uvođenja PDV-a plaćamo 17 odsto. U Srbiji on za turističke djelatnosti iznosi sedam odsto, Crnoj Gori osam odsto, dok u Hrvatskoj s ciljem stimulacije razvoja turizma donedavno nije plaćan, ali je uveden u iznosu od deset odsto”, rekao je Hodžić i dodao da bi država trebalo poreski da rastereti turističke usluge. Nezavisne novine