VAŠINGTON , Američka avio-kompanija “Delta” i korporacija AMR, matična kompanija “American Airlinesa”, zabilježile su u drugom tromjesečju ukupne gubitke od 2,49 milijardi dolara.
Korporacija AMR, najveći avionski prevoznik na svijetu, zabilježila je čist gubitak od 1,45 milijardi, a “Delta” 1,04 milijarde dolara. Uprkos tome, akcije “Delte” i “American Airlinesa” skočile su za više od 20 odsto kada su najavile da planiraju smanjivanje broja letova i drastičnio kresanje troškova poslovanja.
“Delta” i AMR su prve od osam velikih američkih kompanija koje su saopštile rezultate poslovanja u drugom tromjesečju ove godine. Američki avio-prevoznici planiraju da prizeme više od 400 aviona i smanje broj sjedišta na domaćim linijama za deset ili više procenata kako bi se uhvatile u koštac sa skokom cijene goriva od 52 odsto ove godine.
Gubici AMR-a rezultat su rješavanja sudbine otpuštenih radnika, kao i odluke da prizemi nekoliko aviona, dok je manjak kompanije “Delta” nastao zbog isplate nadoknada za otpremnine i zatvaranja ekspres restorana na aerodromima.
Stručnjaci kažu da ništa nije svjetlija slika stanja avio-prevoznika u drugim regionima.
Generalni direktor Udruženja međunarodnih avio-prevoznika (IATA) Đovani Bizinjani izjavio je da je skok cijene goriva, uz krah kredita, izazvao kolaps 25 avio-prevoznika u svijetu od početka 2008. godine. On je na međunarodnoj smotri aviona koja se održava u Farnborou, kod Londona, rekao da očekuje još više takvih slučajeva prije isteka ove godine.
“Avio-kompanije su u krizi. Uštedom goriva neće se samo smanjiti emisija štetnog ugljen-dioksida, već je to pitanje preživljavanja”, kazao je Bizinjani.
Predstavnici američkih avio-kompanija zatražili su pomoć od zvaničnog Vašingtona, nakon što je drugi kvartal donio još jedan turbulentan talas nevolja.
Predstavnik Udruženja avio-prevoznika u SAD Džon Minen izjavio je da bukvalno gledaju kako se avio-industrija topi pred očima, što je zazvučalo prilično alarmantno. Osam američkih avio-prevoznika je već van biznisa, dva su prijavila bankrotstvo, a dva su na putu da učine isto. Avio-kompanije otpuštaju radnike, smanjuju broj letova, a troškove smanjuju i prestankom prikazivanja filmova.
Pokušaji da se više zaradi, kao što je doplata na prtljag, nadoknada za korišćene milje za stalne mušterije, čak i prodaja reklamnog prostora na bording kartama, ne daju željene rezultate. Veliko je pitanje da li će se na taj način nadoknaditi minus nastao poskupljenjem goriva. Neki eksperti uz sve to kažu da, čak i ako barel nafte pojeftini i 100 dolara to neće vratiti na posao otpuštene radnike niti tržišni kapacitet koji su kompanije ranije imale.