BANJALUKA – Auto-put Banjaluka – Prijedor mogao bi poskupjeti za oko 100 miliona evra ako Vlada RS prihvati rezultate analize opravdanosti zahtjeva kineske firme „Shandong Hi-Speed International“ (SDHS) za povećanjem cijena radova, saznaje portal CAPITAL.
Ova dionica, duga 42 kilometra po cijeni od 297 miliona evra (579 miliona maraka), definisana je 2018. godine koncesionim ugovorom Vlade RS sa kineskom firmom.
Iako je njen završetak najavljen do proljeća 2026. godine, stvarnost je takva da se nije odmaklo daleko od početnih radova i nezavršenih eksproprijacija.
U međuvremenu, cijena radova je snižena za 15 miliona evra, odnosno, došlo je do pomjeranja trase i njenog “ravnanja”, što je ulilo nadu da će se i kod nas jednom dogoditi da neki radovi pojeftine.
Ipak, uzaludno smo se poradovali i brzo je stigao zahtjev Kineza da se cijena radova podigne, zbog poskupljenja materijala, a konačni rezultat je analiza koju je naručila Vlada RS, a koja je pokazuje poskupljenje za preko 30 odsto, odnosno za 100 miliona evra (195 miliona maraka).
“Prema ovoj analizi, radovi bi trebalo da koštaju 382 miliona evra, odnosno oko 745 miliona maraka“, saznaje CAPITAL od dobro obaviještenog izvora.
Podsjećamo Republika Srpska se koncesionim ugovorom kineskoj firmi obavezala da će u idućih 30 godina plaćati godišnju naknadu za raspoloživost auto-puta u iznosu od 32,5 miliona evra i taj iznos bi trebalo da bude obezbijeđen od naplate putarine na svim auto-putevima u RS.
Ako se ovaj iznos ne prikupi od naplate, Vlada Srpske obavezala se da će razliku isplaćivati iz budžeta RS.
Tako je za 30 godina koncesije kineskom investitoru obećano da će za ulaganje vrijedno 297 miliona evra zaraditi 975 miliona evra kroz naplatu putarine.
Ta cifra će sa ovim poskupljenjem biti znatno veća.
Portal CAPITAL je još u oktobru prošle godine pisao da Kinezi traže dodatna sredstva i garancije, a Vlada je potrošila 234.000 KM na izradu analize o opravdanosti kineskog zahtjeva i definisanja konačne cifre.
Izgradnju ovog auto-puta od prvog trenutka prate razni problemi, pa i tragikomične situacije.
Kao prvo, Vlada i dalje uporno krije detalje ugovora koji se odnose na cijene radova i finansijsku konstrukciju, a ignoriše i cijeli niz sudskih presuda koji im to naređuje.
Osim toga, mještani sela preko kojih je planiran prolazak puta ne prihvataju eksproprijaciju i odbijaju da prodaju zemljište, zbog čega je do sada samo jedan dio dobio dozvolu za gradnju.
Uz sve to, Vlada RS svaki čas najavljuje otvaranje radova ove dionice, a do sada je to učinila čak tri puta.
Vlada po treći put najavljuje početak gradnje autoputa Banjaluka – Prijedor
Prvi put, u novembru 2021. godine uoči vanrednih izbora za gradonačelnika Prijedora, najavljeno je otvaranje radova, a upriličena je i svečanost.
Drugi put je izgradnja najavljena uoči opštih izbora 2022. godine, ali bez svečanosti.
Treći put, radovi su najavljeni polovinom septembra prošle godine, kada je Vlada usvojila informaciju о izgradnji auto-puta i zaključak da su ispunjene sve obaveze kompanije SDHS. U saopštenju je izraženo očekivanje da će radovi krenuti do kraja septembra 2024. godine.
“Od kineske kompanije Shandong Vlada očekuje da do kraja mjeseca počne sa radovima“, navedeno je u saopštenju nakon sjednice.
Kako radovi ni nakon toga nisu krenuli, premijer RS Radovan Višković, početkom ovog mjeseca se opet sastao sa predstavnicima kineske kompanije u vezi izgradnje auto-puta.
Kao i prethodnog puta, ponovo su “ocijenili” da je Vlada Republike Srpske ispunila sve obaveze koje su prethodile realizaciji ovog projekta, te da “i kineska strana aktivno radi na svom dijelu posla kako bi realizacija ovog projekta krenula u što skorije vrijeme”.
Na sastanku je zaključeno da je do sada završen značajan dio posla koji se odnosio na eksproprijaciju zemljišta i određene pripremne radove.
1 komentar
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
Što reče Luka petrović – nikada dosta para.