Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Hoće li BiH kupovati ruski gas iz treće ruke

    22. Oktobra 2025. — 14:57

    Novi porez u RS: Udar na sivu ekonomiju ili na investitore?

    15. Septembra 2025. — 15:41

    Reciklaža baterija kao biznis budućnosti

    10. Augusta 2025. — 15:00

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Skandal: Bivši načelnik Dubice prodavao ERS-u ukradenu struju

    11. Decembra 2025. — 11:59

    Ekskluzivno: Gordan Pavlović kupio Fabriku duvana Banjaluka

    26. Novembra 2025. — 16:54

    Ekskluzivno: Vlada Srpske nudi Serdarovu 242 miliona KM

    22. Augusta 2025. — 16:22

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Kazne za zloupotrebu ličnih podataka u BiH do 40 miliona KM (VIDEO)

    3. Novembra 2025. — 13:29

    Srpska vraća Rufiju 41 milion KM za zemljište na Jahorini

    30. Oktobra 2025. — 18:20

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Majkić: Ako ne dođe do povećanja cijena, Banjaluka će ostati bez vode

    16. Decembra 2025. — 13:03

    Vidović: Dobri uslovi za veliki investicioni zahvat

    16. Decembra 2025. — 12:12

    Propao pokušaj grada Banjaluka da ozakoni spornu nabavku softvera

    16. Decembra 2025. — 10:49

    U budžetu za 2026. nema novca za potpuno preuzimanje „Comsara“

    16. Decembra 2025. — 09:56
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Neizvjesna budućnost NIS-a

    15. Decembra 2025. — 10:15

    U iščekivanju 15. januara, rješenje za NIS bez kazni SAD – ni na vidiku

    14. Decembra 2025. — 13:30

    Izvoz nafte iz Venecuele naglo opao nakon američke zaplijene tankera

    13. Decembra 2025. — 17:02

    Evropska autoindustrija se nada ukidanju zabrane dizelaša i benzinaca

    10. Decembra 2025. — 13:35

    Vlada se na berzi zadužila 66 miliona KM, iduće sedmice planira još 20

    15. Decembra 2025. — 15:16

    Trebinje: Usvojena odluka o zaduženju od osam miliona KM

    15. Decembra 2025. — 13:40

    U oktobru depoziti 36,58 milijardi KM

    14. Decembra 2025. — 11:57

    Planirano povećanje plata budžetskim korisnicima

    14. Decembra 2025. — 11:10

    Vlada se na berzi zadužila 66 miliona KM, iduće sedmice planira još 20

    15. Decembra 2025. — 15:16

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Na dobošu akcije u 53 preduzeća iz Srpske

    30. Novembra 2025. — 08:02

    Uzrok rebalansa budžeta promjene u prihodima i prioriretima u rashodima

    25. Novembra 2025. — 15:03

    Pojeftinilo gorivo u Republici Srpskoj

    15. Decembra 2025. — 14:23

    Prosječna plata ne pokriva ni pola potrošačke korpe

    15. Decembra 2025. — 12:11

    Hoće li kafa pojeftiniti

    10. Decembra 2025. — 10:05

    Srdić: Građani nasjeli na marketinške trikove trgovaca

    6. Decembra 2025. — 14:31

    Koliko turističkih vaučera je iskorišteno u Republici Srpskoj, kad nas očekuju novi

    15. Decembra 2025. — 08:58

    Šulić: Očekuje se rekordna zimska sezona

    12. Decembra 2025. — 08:36

    Wizz Air otvara bazu u Tuzli, ali bez najvažnije linije – iako je za nju dobio novac

    11. Decembra 2025. — 07:39

    Banjaluku za 10 mjeseci posjetilo skoro 110.000 turista

    9. Decembra 2025. — 12:08

    Neizvjesna budućnost NIS-a

    15. Decembra 2025. — 10:15

    Gorivo pojeftinjuje, a cijene proizvoda samo rastu

    15. Decembra 2025. — 08:01

    U iščekivanju 15. januara, rješenje za NIS bez kazni SAD – ni na vidiku

    14. Decembra 2025. — 13:30

    Izvoz nafte iz Venecuele naglo opao nakon američke zaplijene tankera

    13. Decembra 2025. — 17:02
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Mask “težak” 677 milijardi dolara

    16. Decembra 2025. — 09:06

    ChatGPT godišnje troši više struje nego cijela Slovenija

    15. Decembra 2025. — 16:03

    Počinje proizvodnja prvog pravog letećeg automobila

    13. Decembra 2025. — 13:10

    Ko se nalazi na vrhu globalne piramide bogatstva od 470 biliona dolara?

    12. Decembra 2025. — 09:11

    Ovo su prosječne godišnje plate u evropskim zemljama

    16. Decembra 2025. — 11:24

    SAD odbile ponudu banke „Ikstelus“ za kupovinu „Lukoilove“ imovine

    16. Decembra 2025. — 08:16

    Profit avio-kompanija rekordan

    14. Decembra 2025. — 15:16

    Koreja ulaže preko 5 milijardi evra u novi AI mega-projekat

    14. Decembra 2025. — 12:49
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Auto industrija gori, a evropski proizvođači se češljaju

Auto industrija gori, a evropski proizvođači se češljaju

adminadmin5. Septembra 2025. — 11:031 komentar3 minute čitanja
FOTO: Ilustracija Chat gpt

BERLIN – U proteklih 20 godina, evropski proizvođači automobila su u potrazi za profitom masovno investirali u kinesko tržište, prenoseći tehnologiju, proizvodne procese i dizajnerske standarde.

Danas, ti isti kineski proizvođači koriste to znanje da preuzmu tržište koje su im Evropljani sami otvorili, a sa profitom kupuju evropske fabrike pa time stiču još više znanja i vlasništvo nad patentima.

Folksvagen, BMV, Mercedes i Reno su decenijama ulagali u kineske fabrike, obučavali lokalne inženjere i dijelili tehnologiju kroz zajedničke poduhvate.

U tom procesu, Kina je od uvoznika postala izvoznica automobila. BYD, Džili, NIO i MG danas koriste evropske standarde kvaliteta. Kombinuju ih sa brzinom, fleksibilnošću i cjenovnom konkurentnošću koju evropski proizvođači više ne mogu da prate.

Dok kineski brendovi nude sve više opreme u standardnim paketima, evropski proizvođači pokušavaju da nadoknade pad profita kroz softverske doplate.

BMV je 2022. izazvao globalnu kritiku kada je pokušao da naplaćuje grijanje sjedišta putem mjesečne pretplate – 18 dolara mjesečno, 176 dolara godišnje ili 406 dolara za trajnu aktivaciju.

Kupci su s pravom bili ogorčeni: već su platili automobil sa grijačima, ali funkcija je bila softverski zaključana. BMV je kasnije odustao od ove politike, ali je najavio nastavak sličnih modela za druge funkcije poput asistencije pri parkiranju i napredne navigacije.

Folksvagen je otišao korak dalje. Njegov električni model ID.3 dolazi sa motorom koji može da isporuči 228 konjskih snaga, ali kupci u standardnoj konfiguraciji dobijaju samo 201 KS. Preostalih 27 KS se „otključava“ dodatnim plaćanjem – 19 eura mjesečno, 193 eura godišnje ili 750 eura jednokratno. Softverski zaključana snaga postaje novi oblik luksuza, iako je tehnički već prisutna u vozilu.

Ovakve prakse ne samo da iritiraju kupce, već i pokazuju stratešku dezorijentaciju evropske industrije – fokusiranu na kratkoročnu zaradu umjesto dugoročne vrijednosti.

Kineski rast nije čudo – to je posljedica evropske nepažnje

Kineski proizvođači nijesu „ukrali“ tržište – ono im je praktično prepušteno. Dok Evropa uvodi regulative koje otežavaju proizvodnju (npr. zabrana SUS motora do 2035), Kina koristi prostor koji se otvara. Evropski brendovi se bave birokratijom i optimizacijom koliko plastika može da bude tanka, a da djeluje skupo, dok kineski proizvođači lansiraju nove modele na svakih nekoliko nedjelja.

Neko će reći, a ja sam jedan od njih, da to još nije visoki kvalitet kod Kineza. Međutim, pojavljuju se sve ozbiljniji automobili pa jednom dobrom kineskom SUV-u koji košta oko 60.000 eura je konkurent Rejndž Rover, koji u prvoj godini eksploatacije izgubi vrijednost koliko košta novi kineski SUV.

Statistika kao upozorenje

BYD je zabilježio rast od 225% u Evropi u samo jednoj godini.

MG je prodao više od 150.000 vozila u prvoj polovini 2025.

Folksvagen i Stelantis bilježe pad prodaje i smanjenje profita, dok se zalihe gomilaju.

Evropska auto industrija je nekada bila sinonim za inženjersku superiornost. Danas je sve više simbol sporosti, birokratije i pogrešnih prioriteta. Kineski rast nije anomalija – to je direktna posljedica evropske strategije. Ako se evropski proizvođači ne vrate inovaciji, transparentnosti i vrijednosti za kupca, biće zamijenjeni – ne zato što su loši, već zato što su zaboravili ko su.

Na svu sreću, a i sam se radujem tome, nijesu svi evropski proizvođači u ovom opijumu u koji je upala evropska auto industrija. Još uvijek se ovdje prave najbolji automobili na svijetu. Koliko još dugo, vidjećemo.

Forbes

automobili evropa trziste
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakOd 1. oktobra vozači iz BiH u EU neće više biti turisti?
Sljedeći članak Promašeni biznis Coca-Colu koštao 2,3 milijarde evra

Povezani članci

NOVOSTI 02 minute čitanja

Uspješna ponuda za preuzimanje Bosnalijeka

NOVOSTI 02 minute čitanja

Tropic Ribarstvo prvo na Balkanu steklo prestižne standarde

1 komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

  1. Goran 9. Septembra 2025. 09:27

    Svi pričaju o byd i mg,ali uđite u servis i uverite se sami u tužan kvalitet tih automobila.Kada pokušate nešto demontirat i namontirati,videćete koliki su to propusti i kako je sve to tek napravljeno da postoji.Nisu motor i menjač ceo auto.Ima tu još puno delova.

    Odgovori
Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Majkić: Ako ne dođe do povećanja cijena, Banjaluka će ostati bez vode

16. Decembra 2025. — 13:0302 minute čitanja

Nažalost, moraćemo krenuti sa restrikcijom vode od Laktaša, Čelinca i ostalih opština, kaže Majkić

Vidović: Dobri uslovi za veliki investicioni zahvat

16. Decembra 2025. — 12:12

Propao pokušaj grada Banjaluka da ozakoni spornu nabavku softvera

16. Decembra 2025. — 10:49

U budžetu za 2026. nema novca za potpuno preuzimanje „Comsara“

16. Decembra 2025. — 09:56

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.