TOKIO, Prije mnogo godina, kada je otvoren prvi “Armanijev” butik u Kini, ljuta mušterija je ušetala vitlajući sa dvije majice čuvenog italijanskog modnog kreatora.
Na jednoj od njih je pisalo “napravljeno u Kini”, dok je na drugoj, jeftinijoj, stajala etiketa “napravljeno u Italiji”.
Ispostavilo se da je druga majica bila “lažna” jer se “Armanijeve” majice više ne proizvode u Italiji, a da je ona sa natpisom “napravljeno u Kini” zapravo bila original “Armani”.
Onima koji drže do “firmiranih” stvari danas zaista nije lako da utvrde šta je original koji skupo plaćaju.
Čak ni etiketa “napravljeno u Italiji” nije više garancija da su torba ili cipele, recimo, napravljeni ručno, u toskanskim radionicama.
Umjesto toga, torbu su mogli da sašiju ilegalni radnici u tajnim italijanskim fabrikama, a kožne cipele sa plastičnim đonovima, dopremljene iz Kine.
Rojters navodi da se mnogi evropski proizvođači luksuzne robe, suočeni sa sumnjičavošću potrošača kada je u pitanju kvalitet proizvoda, kunu da će njihove fabrike ostati zauvijek u domovini.
Ima, međutim, i onih koji tvrde da nove manufakture, zapravo, mogu da poboljšaju kvalitet i kreativnost.
– Nema razloga da se dobre stvari ne prave bilo gdje na svijetu, sve dok imate zanatlije i vodite računa o kvalitetu – kaže zamjenik izvršnog direktora u kompaniji “Đorđo Armani” Džon Huks.
Niži troškovi rada u Aziji dozvoljavaju dizajnerima da potroše više novca na skupe fabričke i razvojne tehnike nego u Evropi, i zbog toga, zapravo, finalni proizvod može biti sofisticiraniji nego onaj proizveden u razvijenim zemljama.
Ako se posmatra u pravom kontekstu, afričke ili azijske manufakture mogu da se smatraju bonusima: “Armani”, na primjer, ispituje mogućnost da pokrene svoju proizvodnju u Africi.
S druge strane, zbog svoje bogate kulture i istorije proizvodnje svile i veza, Kina i Indija, kao i druge azijske zemlje, trebalo bi da imaju visoko mjesto u proizvodnji luksuzne odjeće i galanterije.
Mnogi kupci, međutim, ne vole da vide etiketu “proizvedeno u Kini” na haljini od hiljadu dolara.
Statusni simbol
Za azijske kupce su francuske i italijanske marke luksuzne robe važan statusni simbol, a njihovo mišljenje sve više utiče na kretanja na svjetskom tržištu.
Stručnjaci za tržište odjeće ipak smatraju da nisu svi narodi podjednako netolerantni u tom smislu. Amerikancima je, recimo, mnogo manje važno gdje je odjeća koju nose proizvedena.