NJUJORK, U američkom avionskom prevozu će, po svemu sudeći, doći do novih velikih promjena, pošto neke vodeće avio kompanije razmišljaju o spajanjima, ili bar o uspostavljanju tješnje saradnje, pri čemu su najdalje odmakli pregovori o stvaranju alijanse između najvećeg avio prevoznika u SAD “Ameriken erlajnsa” (American Airlines) i njegovog rivala “Kontinental erlajnsa” (Continental).
Rojters je objavio, pozivajući se na dobro obavještene izvore, da bi ta vazduhoplovna alijansa funkcionisala slično kao grupacija “Skaj tim” (SkyTeam), u čijem su članstvu “Alitalija” (Alitalia), “Er Frans – KLM” (Air France), “Češke aerolinije” (ČSA), “Delta er lajns” i “Nortvest erlajns”, prenijela je agencija ČTK.
“Ameriken erlajns”, međutim, kako se navodi, pregovara o fuziji i sa drugim prevoznikom “Ju es ervejz”-om (US Airways), ali su ti pregovori u ranoj fazi i na spisku planiranih promena ne kotiraju se visoko.
Pre oko dvije sedmice plan fuzije su najavili i američki “Delta er lajns” (Air Lines) i “Nortvest erlajns” (Northwest).
Spajanjem na osnovu koga bi mogla biti stvorena najveća avionska kompanija na sveijtu te firme žele da se zaštite od stalnog naglog rasta cijena avionskog pogonskog goriva, zatim od uticaja slabljenja ekonomije SAD i sve jače evropske konkurencije.
Ovi obznanjeni planovi, međutim, kako ukazuju stručnjaci, mogu dovesti do toga da najveći avionski prevoznik na kraju bude neko sasvim drugi.
Savezima, ili alijansama, u oblasti avionskog prevoza, trenutno uspijeva, jer ostvaruju profite posredstvom marketinških programa i zajedničkog oglašavanja letova, što kompanijama omogućava da se uzajamno zastupaju kada nema dovoljno putnika na pojedinim letovima.
To je za njih, istovremeno, jednostavnije nego kada bi se iz tih razloga trebali spajati, ukazuju analitičari koji ističu da se avio kompanije moraju pripremiti i na veću konkurenciju koja već sada postoji na linijama preko Atlantika.
Ukoliko dođe do stvaranja alijanse, o kojoj “Ameriken” i “Kontinental”, navodno pregovaraju, boljitak bi mogli da osjete i putnici, pošto bi te kompanije onda bolje sarađivale i njihove službe bi bile dostupnije većem broju putnika.
U svijetu već funkcioniše više takvih saveza, gde pored “Skaj tima”, postoji i “Star alajens” (Alliance), a među vodeća tri saveza je i grupacija “Vanvorld” (Oneworld).
“Kontinental”, međutim, pregovara i sa kompanijom “Junajted erlajns” (United), koja je jedan od osnivača saveza “Star alajens”, a rukovodstvo te firme će, međutim, prvo odlučiti da li je za njih bolje da se sa “Junajtedom” spoje, ili da samo uspostave užu saradnju u formi alijanse.
Ukoliko se spoje “Junajted” i “Kontinental”, stvoriće se avio kompanija sa godišnjim prometom od 35 milijardi dolara i gotovo 100.000 zaposlenih, čime bi nastao najveći avionski prevoznik na svijetu, koga ne bi mogla dostići ni “Delta” ojačana sa “Nortvestom”.