BANJALUKA, Aleksandar Đakonov, prvi čovjek “Nestro petrola”, za samo dvije godine od posrnulog lanaca pumpi “Petrola”, koje je vrijeme bilo pregazilo, kako u tehničkom tako i u organizacionom smislu, uspio je da napravi moćno i prepoznatljivo preduzeće.
To su samo neki od razloga zbog kojih je Đakonov u tradicionalnoj anketi “Nezavisnih novina” izabran za privrednika godine u BiH.
Kada ste došli u BiH kakvi su bili Vaši prvi utisci o preduzeću čije upravljanje Vam je povjereno?
ĐAKONOV: U BiH sam došao u oktobru 2009. godine, a zvanično sam postao direktor “Petrola” januara 2010. godine. Moram priznati da je stanje mreže benzinskih pumpi “Petrola” bilo u katastrofalnom stanju. Bila je veoma loša infrastruktura, a nije postojao ni sistema upravljanja. Odmah ću reći da smo za dvije godine mi to sve promijenili, renovirali smo, odnosno izgradili nove benzinske pumpe i taj posao privodimo kraju, tako da će od početka sljedeće godine kompletna mreža biti rebrendirana i obnovljena.
Koliko Vam je za takav uspjeh bila važna podrška Vaših radnika?
ĐAKONOV: Puno smo radili s ljudim, odnosno našim kadrovima, jer je najvažnija stvar u ovom poslu dobra posluga, higijena i sadržaj u objektima. Hoću reći da je sada naša mreža najbolja u BiH jer, pored goriva vrhunskog kvaliteta, imamo najbolje snabdjevene prodavnice na benzinskim pumpama i, što je jako bitno, veoma kvalitetnu uslugu.
Uvedene su nove tehnologije i aplikacije koje nam bukvalno u svakom trenutku daju uvid u trenutno tržišno stanje pumpi i prometa
Kakvo ste stanje zatekli u menadžmentu, odnosno organizacionoj strukturi preduzeća, i šta ste uradili na tom polju?
ĐAKONOV: Ovdje sam zatekao veliku administraciju, tako da smo morali napraviti veliku sistematizaciju. Tačnije, postojalo je šest poslovnih jedinica i banjalučka uprava, koja djelimično nije imala potpunu kontrolu nad cijelim sistemom, jer su poslovne jedinice imale veliku autonomiju. Takođe, sve te jedinice su imale svoje komercijalne, marketinške i tehničke službe, koje su sad ukinute, jer je čitav sistem centralizovan. Od tog velikog broja ljudi dobili smo manji, ali daleko funkcionalniji sistem.
Šta to u praksi znači?
ĐAKONOV: To u praksi znači da se sada s manjim brojem ljudi odrađuje neuporedivo veći posao. Zbog visokog stepena automatizacije, sad jedan čovjek radi posao koji je nekada radilo njih 10.
Koliko je bilo teško doći do ovakvog rezultata, pogotovo ako se zna da ste došli u novu sredinu, gdje važe drugačiji propisi od onih u kojima ste do tada radili?
ĐAKONOV: Iskreno, to i nije toliko bilo teško, jer to je moj posao koji sam radio u Rusiji do dolaska u BiH.
Prvi utisak kada se pogleda “Nestro petrol” su ulaganja u moderne pumpe. Da li nam možete reći šta je urađeno od onih poslova koji se ne vide na prvi pogled?
ĐAKONOV: Uvedene su nove tehnologije i aplikacije koje nam bukvalno u svakom trenutku daju uvid u trenutno tržišno stanje pumpi i prometa. Bitno je da mi sada našim kupcima i poslovnim partnerima, pored kvaliteta, garantujemo i tačnu količinu. Moram istaći da mi u BiH imamo najveću internu kontrolu, da radimo sedmične provjere svake pumpe, tako da kupci mogu biti uvjereni da zaista točimo onu količinu goriva koja je propisana.
Kako su se radnici prilagodili novom načinu rada i poslovanja?
ĐAKONOV: Od uvođenja novih tehnologija i aplikacija bolje se snalaze mladi ljudi, koji brže prihvataju specifične sisteme izvještavanja. Međutim, i pored toga mi se nismo odrekli naših starih kadrova. Inače, mi prema radnicima ispunjavamo apsolutno sve obaveze, uključujući regrese i stimulacije, što, morate priznati, danas radi veoma mali broj poslodavaca.
Šta je tajna uspješnog brendiranja pumpi “Nestro petrola”?
ĐAKONOV: Mi imamo knjigu standarda u kojoj su navedena sva pravila u vezi s poslovanjem benzinske pumpe i naši ljudi vrše kontrolu kvaliteta posluge, ali i higijenskih uslova. Da preciziram, to znači da sve naše pumpe moraju da izgledaju identično, počev od uniforme zaposlenih, pristupa mušterijama, rasporedu ostale robe i drugih detalja. Pojednostavljeno, kada bi vam neko vezao oči i odveo vas na neku od naših pumpi, vi ne biste mogli da znate na kojoj ste pumpi, jer su sve iste. Moram reći da je, iako to zvuči kao jednostavan posao, to bilo veoma teško postići. To je lako konzorcijumima koji dolaze iz inostranstva i na taj način rade decenijama, ali ne i u uspostavljanju novog sistema.
Kakva je konkurencija na tržištu prodaje naftnih derivata u BiH?
ĐAKONOV: Želim reći da mi kao najjače preduzeće u ovom poslu i nemamo direktno veliku konkurenciju. Nažalost, imamo sumnju da neki od naših konkurenata ne poštuju pravila tržišne utakmice, odnosno da ne sipaju propisani kvalitet goriva i količinu, tačnije, da sipaju manje goriva nego što pokazuje automat. Međutim, ne želimo da komentarišemo bilo čiji rad, ali vas uvjeravam, kada vidite da je negdje cijena goriva za 10 feninga niža nego kod nas, da je to nemoguće. Ili je u pitanju miješano gorivo s lož-uljem ili nešto nije u redu s količinom ili vlasnik svjesno posluje s gubitkom, u šta je zaista teško povjerovati. Ako su naše sumnje tačne, zbog takvog ponašanja pojedinaca gubi i država, jer ono što je evidentno je da se šteti država kroz prodaju lož-ulja, kao pogonskog goriva, jer se na to gorivo ne plaćaju akcize za puteve i autoputeve. Sad, ako bi se neko odlučio na krivično djelo da lož-ulje prodaje kao dizel, možete zamisliti koliku dobit ostvaruje. Ipak, našim prisustvom na tržištu ono je postalo uređenije nego što je bilo. Samim tim Rafinerija i mi, kao najveći distributer, smo povećali kvalitet, jer je drastično smanjen uvoz goriva, pa samim tim i lošeg dizel goriva.
Naša mreža je najbolja u BiH jer, pored goriva vrhunskog kvaliteta, imamo najbolje snabdjevene prodavnice na benzinskim pumpama i, što je jako bitno, veoma kvalitetnu uslugu
Dokle ste stigli sa širenjem mreže pumpi “Nestro petrola”?
ĐAKONOV: Što se tiče širenja mreže, naša politika je da ćemo praviti ili kupovati samo pumpe na vrhunskim lokacijama. Znači, ne puno pumpi, ali sve te pumpe moraju biti potencijalno izuzetno prometne, a samim tim i profitabilne. U FBiH bi ubrzo trebalo da počne gradnja novih pumpi, kao i u susjednim državama Srbiji i Hrvatskoj. Ne planiramo širenje mreže u FBiH kupovinom nekih postojećih lanaca, već nam je u planu gradnja novih objekata. Zasad moram reći da, osim tipičnih administrativnih problema, drugih većih problema nemamo u tom projektu.
Da li ste zadovoljni prometom?
ĐAKONOV: Bez obzira na krizu, mi bilježimo povećanje prometa i od mog dolaska do sada porastao je za 70 odsto. Bilježimo i višestruko povećanje dodatnih sortimenata. Sve mjere koje smo preduzeli u poboljšanju rada su dovele do toga da očekujemo da će ova godina s planiranom prodajom od 85.000 do 90.000 tona derivata dostići pozitivan nivo poslovanja. Nezavisne novine
2 komentara
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
Vidi Rujke. U svom intervju ne navodi da ne plaća obaveze Republici Srpskoj po osnovu poreza i doprinosa. lako je tuđim …… mlatiti gloginje.
Ove nagrade za naj..čovjeka i sl. gluposti kod Nezavisnih postaji malo naporne…i rekao bih skoro sve namještene. Po principu plati pa te mi izaberemo za naj..nešto? Bolje bi bilo da se prihvate crne hronike u Srpskoj i analize lošeg stanja u našoj privredi.