BANJALUKA – Prema Pravilniku o fiskalnim kasama koji je u maju 2022. godine donijela ministarka finansija RS Zora Vidović, građani Srpske koji su neku oštećenu robu vraćali na reklamaciju donedavno su prodavcima morali dati broj lične karte kako bi dobili nazad svoj novac ili uzeli zamjensku robu.
Isto tako, ukoliko bi na fiskalni račun pogrešno ukucali neki artikl, konobari su od gostiju morali da traže ličnu kartu kako bi stornirali račun i vratili im novac.
Da paradoks bude veći, ukoliko bi maloljetnici vraćali neku robu na reklamaciju, pa makar to bila najjeftinija žvakaća guma, prodavci su bili obavezni da od njih u skladu sa pomenutim pravilnikom traže broj lične karte roditelja ili staratelja, da bi im mogli vratiti novac ili dati drugu žvaku.
U slučaju da kupcima ili gostima vrate neku robu, a u fiskalni račun ne unesu broj njihove lične karte ili nekog drugog identifikacionog dokumenta, privredni subjekti su prema Pravilniku o fiskalnim kasama bili izloženi kaznama od čak 8.000 KM.
Nakon što su se građani požalili Agenciji za zaštitu ličnih podataka u BiH zato što prilikom reklamacije robe moraju davati brojeve lične karte, navodeći da se time krši Zakon o zaštiti ličnih podataka, ova agencija je Poreskoj upravi RS zabranila dalje uzimanje ličnih podataka.
„Postupajući po prijavama građana, Agencija je 17. aprila zabranila Poreskoj upravi RS da od obveznika fiskalizacije zahtijeva da prilikom reklamacije robe, odnosno prilikom izdavanja fiskalnog računa „Promet-Refundacija“ i „Avans-Refundacija“ od kupaca traži upisivanje broja identifikacionog dokumenta u fiskalni račun“, navodi se u odgovoru Agencije za zaštitu ličnih podataka u BiH na pitanja CAPITAL-a.
Poreska uprava RS, kaže se dalje u odgovoru, dužna je naložene mjere izvršiti bez odlaganja i o tome obavijestiti Agenciju u roku od 15 dana.
Iz Poreske uprave RS rekli su da će sutra odgovoriti na naša pitanja, ali kako smo uspjeli saznati, iz ove institucije su već dali instrukciju poreskim inspektorima da ne postupaju po spornim odredbama pravilnika i ne izriču kazne privrednim subjektima koji prilikom reklamacije robe od kupaca nisu uzimali brojeve ličlne karte.
1 komentar
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu info@capital.ba
Nije bas tacno da su izdali takvu instrukciju. Naprotiv, u srijedu (23.4.25) su npr u Bijeljini izdali veliki broj prekrsajnih naloga