-
Firme iz Holandije izdavale lažne dokaze o porijeklu
-
BiH oštećena za najmanje deset miliona KM
BANJA LUKA – U BiH je za posljednjih deset godina više od 5.000 uvezenih automobila nezakonito oslobođeno plaćanja carine na osnovu izjave o porijeklu izdate od strane dvije firme iz Holandije čime je budžet BiH oštećen za višemilionski iznos, ekskluzivno otkriva CAPITAL.
Prema zvaničnim podacima Uprave za indirektno oporezivanje BiH, najviše spornih automobila, čak 4.641 uvezeno je preko firme „Exit auto's“, a još 716 preko firme „Auto Export Nederland“ iz Holandije.
„U predmetnom vremenskom periodu na osnovu izjave o porijeklu od strane izvoznika Exit auto's uvezeno je 55.462 polovnih vozila. U istom periodu za „Exit Auto's“ upućen je 4.881 zahtjev za naknadnu provjeru dokaza o porijeklu, a zaprimljeno je ukupno 4.641 rezultata za koje nije potvrđeno preferencijalno porijeklo“, navodi se u odgovoru UIO na pitanja CAPITAL-a.
Pored firme „Exit auto's“, navodi se dalje, upućeno je 836 zahtjeva za naknadnu provjeru dokaza o porijeklu za vozila uvezena preko firme „Auto Export Nederland“ i zaprimljeno 716 rezultata za koje nije potvrđeno preferencijalno porijeklo.
„U svim slučajevima kad rezultat naknadne provjere o porijeklu robe bude negativan, odnosno kad ne postoji dokaza o porijeklu, UIO pokreće upravni postupak naknadne naplate uvoznih dažbina“, navodi se u odgovoru UIO.
Lažne potvrde
Dugogodišnji carinik kaže za CAPITAL da bi sva vozila za koja nije potvrđeno preferencijalno porijeklo trebala da budu zaplijenjena i ocarinjena u redovnom carinskom postupku.
On objašnjava da su pomenute firme iz Holandije izdavale lažne potvrde da su vozila porijeklom iz EU, kako bi bila oslobođena plaćanja carine u visini od 15 odsto.
„Ranije su carinske službe zemalja EU izdavale „EUR 1“ obrazac kojim je potvrđivano da su auta porijeklom iz EU, odnosno da nisu proizvedena u fabrikama koje su izvan EU. Za vozila uz koja se prilikom uvoza u BiH priloži „EUR 1“ obrazac plaća se carina od jedan odsto, a ako nema taj obrazac onda se plaća 15 odsto“, objašnjava naš sagovornik koji je insistirao na anonimnosti.
On dalje kaže da su carinske službe zemalja EU prestale da izdaju „EUR 1“ obrazac zato što im je pribavljanje izjave od proizvođača da je vozilo proizvedeno u EU, a u nekoj fabrici izvan EU iziskivalo dodatni posao od koga suštinski nisu imali apsolutno ništa.
„Umjesto obrasca „EUR 1“, omogućeno je da firme u EU koje ispune određene uslove mogu na svojim fakturama da izdaju izjave o porijeklu. Ta izjava ima istu snagu kao „EUR 1“ obrazac i na osnovu nje se vozila prilikom uvoza u BiH oslobađaju carine, odnosno na njih se plaća carina u visini od jedan odsto od procijenjene ili fakturisane vrijednosti vozila“, precizira naš sagovornik.
Izbjegnuto plaćanje poreza u Holandiji
Ako prosječna vrijednost uvezenog vozila za koje je utvrđeno da nije porijeklom iz EU iznosi 5.000 evra ili 10.000 KM, objašnjava on, to znači da izbjegnuto plaćanje carine od 15 odsto ili 1.500 KM po autu.
„Lako je izračunati da je samo time BiH oštećena za 7,5 miliona KM, a kada se tome dodao uobičajeno umanjenje vrijednosti vozila na fakturi radi smanjenja carinske osnovice, onda je jasno da je šteta sigurno veća od deset miliona KM. Pri tome ne računam štetu koja je načinjena holandskim poreskim organima, jer je većina vozila u BiH izvožena po nabavnoj cijeni, čime je izbjegnuto plaćanje poreza u Holandiji“, kaže naš izvor.
Prema njegovim riječima, postoje ozbiljne indicije da iza firmi kao što su „Exit auto's“ i „Auto Export Nederland“ stoje moćni pojedinci koji su u vezi sa odgovornim ljudima u UIO i koji dijele prihod dobijen od izjava o porijeklu koje izdaju te firme.
On ističe da se plaća otprilike sto evra po izjavi, što kako kaže, najbolje svjedoči koliko unosnom poslu se radi.
„Pošto zvanični podaci kažu da je preko „Exit auto's“ u BiH uvezeno 55.462 polovnih vozila, to znači da je ta firma za izjave o porijeklu naplatila preko 5,5 miliona evra. Sve je to otišlo u džepove vlasnika te firme i onih koji stoje iza njega“, tvrdi naš izvor.
Homologacija
„EUR 1“ obrazac i izjava o porijeklu praktično su nepotrebni i posjedovanje tih dokumenata kao dokaza o porijeklu vozila izmišljeni su samo da se uzmu pare od građana koji kupuju automobile.
„Na osnovu serijskog broja vozila, automatski se može utvrditi gdje je to vozilo proizvedeno. To se može utvrditi prilikom obavezne homologacije vozila, tako da nisu potrebni nikakvi dodatni obrasci, ni izjave o porijeklu. Ali kako bi se onda uzeli milioni maraka iz džepova građana“, objašnjava naš sagovornik.
Zvanični podaci o broju uvezenih vozila iz Holandije pokazuju da je uvoz iz te zemlje doživio ekspanziju u posljednjih pet godina.
„U periodu od početka 2013. do kraja 2022. godine uvezeno je ukupno 536.732 polovnih automobila. Od tog broja iz Holandije su uvezena 134.443 automobila, a od toga broja u posljednjih pet godina uvezeno je čak 110.486 vozila“, navodi se u odgovoru UIO na naša pitanja.
Kada je riječ o procentima, precizira se dalje, do 2018. godine procenat vozila uvezenih iz Holandije kretao se između pet i deset odsto, da bi u posljednih pet godina doživio rapidan skok.
„Najviše vozila iz Holandije uvezeno je u protekle tri godine. Od ukupno 128.206 vozila iz Holandije je uvezeno čak 74.904 vozila ili skoro 60 odsto“, pokazuju podaci UIO.
Prema tvrdnjama našeg sagovornika, činjenica da je toliko povećan uvoz vozila preko Holandije povezana je sa favorizovanjem firme „Exit auto's“ od strane nadležnih u UIO BiH.
Iz Državne agencije za istrage i zaštitu BiH (SIPA) odbili su konkretan odgovor na naša pitanja da li njihovi inspektori po nalogu Tužilaštva BiH vode istragu o uvozu vozila u BiH sa akcentom na vozila uvezena iz Holandije.
„SIPA ne može eventualno postojanje ili nepostojanje operativno-istražnih podataka dostavljati izvan Agencije, osim nadležnim organima“, navedeno je u odgovoru.
CAPITAL: Darko Momić
Ovaj tekst je izrađen uz podršku regionalnog projekta SMART Balkan – Civilno društvo za povezan Zapadni Balkan kojeg implementira Centar za promociju civilnog društva (CPCD), Center for Research and Policy Making (CRPM) i Institute for Democracy and Mediation (IDM) a finansijski podržava Ministarstvo vanjskih poslova Kraljevine Norveške.
Tekst je isključiva odgovornost portala CAPITAL.ba i ne odražava nužno stavove Centra za promociju civilnog društva, Center for Research and Policy Making (CRPM), Institute for Democracy and Mediation i Ministarstva vanjskih poslova Kraljevine Norveške.
7 komentara
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
ODLICNO RECENO .Utvrditi gde je vozilo proizvedeno a ne maltretirati izvoznika i uvoznika.
SVAKO VOZILO IMA BR SASIJE ukucati u kompjuter predstavnika ovlascenog ili pa za 20e uzeti potvrdu gde je proizvedeno vozilo.
I ako se utvrdi da nije u evropi neka tri puta vise naplate.
Ko je lud da da eu porekolo a proizvedeno van eu.
Uprostiti postupak postenih a laznima tri puta vise naplatiti
Ova afera je stara par godina. A ko je uvozio te automobile Kramar ? Ukucajte samo kramar uvozio bez EUR1, ali ocigledno mito radi svoj posao.
Prevarantska firma, o tome cutimo
Kramar je pokrao, i podmazao, zasto sutite ako ste transparentni
https://zurnal.info/clanak/kramar-uvezao-700-vozila-na-neuredan-eur1-milioni-u-kasi-uio-odgadaju-oduzimanje-auta/22379
Što znači da je Kramar razliku pospremao sebi u džep.
Evo šta kaže Wikipedia:
“The applicant for the EUR.1 (the exporter) must be able to prove the origin of the goods, which is usually done via presentation of the supplier invoice stating the product origin. This is called the supplier's declaration (SD).[4] The exporter then fills in the EUR.1 application form, and hands it over to the competent authorities (usually the customs office) along with the supplier's invoice. The authorities certify the form with a stamp and send it back to the exporter. ”
Dakle odavde iz topline svoje kancelarije mogu naprđivati o dvije teoretske situacije:
1. Ili je Kramar priložio “supplier's declaration” uz popunjen EUR.1 obrazac, koji je belgijska carinska ispostava uredno ovjerila. U tom slučaju kriv je Kramar jer otkud mu ta deklaracija (koja se više ne izdaje za određena vozila) što znači da je u zabludu doveo nadležne organe Belgije. Ovdje su i Belgijanci ispali levati jer kako nisu znali da se za te proizvode ne izdaje deklaracija. Kažem vam ja i to je propala država 😀
2. Kramar je dostavio samo popunjen EUR.1 obrazac, bez odgovarajućih priloga, koji je neki referent u belgijskoj carinskoj ispostavi ovjerio ne provjeravajući ispravnost i potpunost istog. U ovom slučaju Kramar se napravio lud i išao sistemom ako prođe prođe što ga u najmanju ruku čini bezobraznim. Ne mogu ovo nazvati snalažljivošću jer to nije traženje legalnog načina da platiš manje poreza nego dovođenje u zabludu nadležnih organa.
Nemate pojma o cemu pricate. To sto je nesta proizvedeno u EU, ne znaci da ima porijeklo EU. Procitajte pravila porijekla za svaki trgovinski sporaum koji smo potpisali. Uz to, ne pita se sve UIO, oni traze naknadne provjere, a nasi sudovi to obaraju.
U citavoj prici neko iz drzavnih organa bi u svakoj normalnoj drzavi zavrsio u zatvoru.
EUR 1 obrazac je jedan obican papir bez pecata( poput izvozne deklaracije) koju svaki predstavnik u BIH brenda moze
na osnovu broja sasije da odstampa i sluzi da se vidi da li je vozilo EU porijekla ili ne ,kao sto je navedeno u tekstu
i sluzi za uzimanja para bez ikakvog osnova .Ukoliko su htjeli da provjeravaju podatke mogli su to uciniti i kod ovlastenih zastupnika a ne dovoditi se u situaciju da sada trebaju da vrate novac ljudima kod kojih se ispostavilo provjerom da je EUR 1 obrazac ok .Cinjenica da je za uvoz koristena Holandija je samo iz razloga sto je Njemacka ukinula izdavanje obrazca a
Holandija nije.Sledeca stvar koja se pominje je da je drzava Holandija ostecena za porez koji je navodno trebala naplatiti,
o kom se tacno porezu radi ,pa ako ste ikad radili uvoz iz bilo koje druge drzave onda morate znati da se na izvozne
fakture ne racuna porez bez obzira da li je faktura 50 eura ili 50.000 eura.
To sto je Kramar fakturisao vozila iz Njemacke u Holandiju a zatim iz Holandije u BIH je sasvim legalno i sluzilo je samo kao vid zastite da ostvari svoje potpuno legitimno pravo da na vozila koja su proizvedena u EU ostvari uz obrazac EUR 1 povlasticu na osnovu koje nije u obavezi da plati carinu koju po zakonu nije ni trebao da plati.
Naslov clanka je odlican -na koga ste tacno mislili da je ukrao carinu za vise od 5000 vozila na UIO ili uvoznike?