Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Hoće li BiH kupovati ruski gas iz treće ruke

    22. Oktobra 2025. — 14:57

    Novi porez u RS: Udar na sivu ekonomiju ili na investitore?

    15. Septembra 2025. — 15:41

    Reciklaža baterija kao biznis budućnosti

    10. Augusta 2025. — 15:00

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Ekskluzivno: Gordan Pavlović kupio Fabriku duvana Banjaluka

    26. Novembra 2025. — 16:54

    Ekskluzivno: Vlada Srpske nudi Serdarovu 242 miliona KM

    22. Augusta 2025. — 16:22

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Saznajemo: Uskoro optužnica protiv Đoke Ekvatora

    28. Juna 2024. — 13:46

    Kazne za zloupotrebu ličnih podataka u BiH do 40 miliona KM (VIDEO)

    3. Novembra 2025. — 13:29

    Srpska vraća Rufiju 41 milion KM za zemljište na Jahorini

    30. Oktobra 2025. — 18:20

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Stručnjaci i lokalne vlasti protiv hitnih izmjena Zakona o uređenju prostora

    5. Decembra 2025. — 16:55

    Nastavlja se rat banaka i UIO

    5. Decembra 2025. — 15:43

    Trivić: Cijena struje za privredu raste za 20 posto

    5. Decembra 2025. — 14:20

    Crveni mulj iz „Alumine“ guta zvornička sela (FOTO/VIDEO)

    5. Decembra 2025. — 13:31
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Nova odluka OFAC-a: Lukoilu produžena licenca

    5. Decembra 2025. — 09:02

    Bajatović: Stečaj NIS-a loša opcija

    4. Decembra 2025. — 11:47

    Đokić: Izvjesno poskupljenje struje u Srpskoj

    3. Decembra 2025. — 15:57

    Gorivo u Srbiji najskuplje u regionu

    2. Decembra 2025. — 08:17

    Na Banjalučkoj berzi prebijeno više od 200 miliona KM

    4. Decembra 2025. — 09:26

    PURS: Za 11 mjeseci prikupljeno 324 miliona KM više nego prošle godine

    3. Decembra 2025. — 14:36

    Diversifikacija ključni princip za upravljanje rizicima

    3. Decembra 2025. — 13:00

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Na dobošu akcije u 53 preduzeća iz Srpske

    30. Novembra 2025. — 08:02

    Uzrok rebalansa budžeta promjene u prihodima i prioriretima u rashodima

    25. Novembra 2025. — 15:03

    Promet na Banjalučkoj berzi 52.749 KM

    4. Novembra 2025. — 15:32

    Više od trećine uvoza BiH dolazi iz zemalja bivše Jugoslavije

    5. Decembra 2025. — 11:35

    Evropa ubrzano prelazi na mobilna plaćanja

    5. Decembra 2025. — 11:11

    Kupci u FBiH za crni petak potrošili 263 miliona KM

    2. Decembra 2025. — 12:10

    Lažni “crni petak”: Čak 96 posto prodavnica u FBiH napravilo prekršaj

    1. Decembra 2025. — 14:16

    Ski sezona na Jahorini počinje danas uz besplatno skijanje

    2. Decembra 2025. — 09:45

    Italija očekuje 14,4 miliona stranih turista tokom zime

    26. Novembra 2025. — 15:00

    Cijene kvadrata u Budvi i do sedam hiljada evra

    13. Novembra 2025. — 09:01

    Za devet mjeseci BiH posjetilo 1,53 miliona turista

    8. Novembra 2025. — 08:03

    “Gas-Petrol” preuzeo većinski udio u “Potkozarju”

    5. Decembra 2025. — 12:28

    Nova odluka OFAC-a: Lukoilu produžena licenca

    5. Decembra 2025. — 09:02

    Arsenić upozorava: Podrška mljekarima ključna za opstanak

    5. Decembra 2025. — 08:16

    Bajatović: Stečaj NIS-a loša opcija

    4. Decembra 2025. — 11:47
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Kraj streaming ratova: Netflix preuzima Warner Bros. Discovery i HBO Max

    5. Decembra 2025. — 14:48

    Kako je pijani rakun postao kralj marketinga

    5. Decembra 2025. — 10:19

    Prve mobilne brodske apoteke u Hrvatskoj počele s radom

    4. Decembra 2025. — 13:44

    Novogodišnji honorari muzičkih zvijezda i do 150.000 evra

    30. Novembra 2025. — 15:34

    Kraj streaming ratova: Netflix preuzima Warner Bros. Discovery i HBO Max

    5. Decembra 2025. — 14:48

    Evropsko tužilaštvo podiglo optužnice protiv 29 osoba iz Hrvatske

    5. Decembra 2025. — 09:53

    Banke povećavaju kupovinu zlata

    4. Decembra 2025. — 08:17

    EU odlučila: Do 2027. prekid uvoza ruskog gasa

    3. Decembra 2025. — 10:15
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Amerikanci će od Volkswagena dobiti odštetu, Evropljani vjerovatno neće

Amerikanci će od Volkswagena dobiti odštetu, Evropljani vjerovatno neće

Dragana EremijaDragana Eremija15. Marta 2017. — 13:08Nema komentara4 minute čitanja

NJUJORK, Godinu i po dana nakon što je izbio skandal u vezi lažiranja na testovima emisije štetnih gasova Volkswagen vodi brojne pravne bitke, pri čemu je taj njemački proizvođač vozila u SAD-u pristao platiti milijarde dolara kazni i odšteta, dok u Evropi ne planira platiti praktično ništa.

U tih godinu i po dana kompanija je pristala platiti značajnu odštetu ljudima u SAD-u koji su kupili automobile sa softverom koji je prikazivao lažne vrijednosti izduvnih gasova.

Volkswagen još ni na koji način nije obeštetio kupce u Evropi, iako su na tom području prodani milioni automobila takođe opremljenih sa sličnim softverom, Niti ima ikakve namjere i planove da to učini.

Međutim, Evropska komisija je poduzela napore da prisili kompaniju da se predomisli po tom pitanju.

Skandal je po prvi put postao javan u SAD-u u septembru 2015. godine. Pokazalo se da je otprilike 600 hiljada dizelskih vozila bilo opremljeno “varljivim uređajima”, softverom koji je mogao prepoznati kada se automobil testira, i uključiti sustav kontrole emisije.

Oni su mogli biti ponovo isključeni kada bi se automobil našao na cesti. To bi poboljšalo njegove performanse, ali i dramatično povećalo proizvodni nivo štetnog dioksidovog oksida.

Softver su razvili Volkswagenovi inženjeri zato jer su shvatili da njihovi automobili nisu sposobni proći i stroge američke testove emisija izduvnih gasova, a istovremeno nuditi i visoki nivo performansi vozila.

Skandal nije bio ograničen samo na SAD. Uskoro je postalo očigledno da su automobili prodani širom svijeta takođe bili opremljeni sa spornim softverom, uključujući oko osam miliona vozila u Evropi.

Vijesti o tome što je Volkswagen činio ubrzo su izazvale ljute reakcije kupaca tih automobila, od kojih su mnogi zahtijevali odštetu.

U SAD-u, kupci su dobili što su željeli. Pod uslovima nagodbe s američkim vlastima ‘teške’ 10 milijardi dolara, Volkswagen je pristao otkupiti ili popraviti sva sporna vozila, a njihovim vlasnicima osigurati gotovinsku odštetu od najmanje pet hiljada dolara.

U Evropi, situacija je poprilično drugačija. Iako je Volkswagen u procesu povlačenja spornih vozila i njihove modifikacije, kompanija odbija osigurati bilo kakvu naknadu za kupce.

Postoji dobar razlog zašto je Volkswagen isplatio odštete u SAD-u. Jednostavno, nije imao izbora jer je ono što je radio bilo sasvim jasno protivzakonito.

Kompanija je priznala da je namjerno zaobišla pravila testiranja izduvnih gasova te u skladu s tim dizajnirala sporni uređaj. Takođe, lagala je regulatorima o svojim aktivnostima.

Američke vlasti nemaju mnogo razumijevanja za takve slučajeve. Kao rezultat, Volkswagen je suočen s ukupnom kaznom od 21 milijarde dolara. To uključuje iznose za nagodbe u građanskim i kaznenim istragama, kao i troškove otkupa i kompenzacija. Da se Volkswagen odlučio boriti protiv optužbi umjesto pristati na nagodbu, kazne su mogle biti i veće.

Takođe, priznao je krivicu za krivično djelo urote zbog počinjenja prevare i ometanja pravde.

U SAD-u protivzakonito, u Evropi ne

U evropskim zemljama je, međutim, situacija složenija jer Volkswagen zapravo negira da je učinio išta protivzakonito.

Iz kompanije kažu, primjer, u Britaniji da “ne prihvaćaju da je sporni uređaj, koji je zabranjen po zakonima Velike Britanije, bio ugrađen u ijedno od (pogođenih) britanskih vozila”.

Takođe, insistiraju kako ovim nije prouzrokovan bilo kakav gubitak performansi motora ili bilo kakvo povećanje tekućih troškova. Kažu kako nisu promijenjene ni brojke u pogledu potrošnje goriva, emisije ugljenikovog dioksida ili porezni status vozila.

Prema navedenim argumentima, smatraju iz Volkswagena, kompenzacija odnosno odšteta nije potrebna. Slične argumente kompanija koristi i u drugim evropskim zemljama.

Pojednostavljeno, Volkswagen ne smatra kako su u Evropi ‘varljivi uređaji’ zaista bili varljivi uređaji – u najstrožem pravnom smislu.

Tvrde kako softver nije bio potreban kako bi se zadovoljili testovi emisija izduvnih gasova u Evropi jer su oni blaži nego u SAD-u.

Ipak, službeni Brisel poduzima napore kako bi prisilio Volkswagen da plati odštetu. Evropska komisija je prošle sedmice organizirala sastanak 22 predstavnika vlasti na području zaštite prava potrošača iz zemalja širom Starog kontinenta.

Dogovara se poduzimanje zajedničke akcije protiv kompanije. To bi moglo uključivati koordinirano izricanje kazni Volkswagenu od strane pojedinih vlasti zbog navodnog kršenja prava potrošača, kao i poduzimanje zajedničkog ‘upravnog akta’, koji bi mogao koristiti za potporu parnicama protiv kompanije pred nacionalnim sudovima.

Kako navode pojedinci iz Komisije, glavni cilj je izvršiti pritisak na proizvođača automobila, u nadi da će dobrovoljno osigurati naknadu. Poslovni.hr

 

izbor naplata odsteta sad volkswagen
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakInspektorat RS: Svakodnevna zaštita prava potrošača
Sljedeći članak Ministarstvo finansija: Delegacija MMF-a zadovoljna realizovanim aktivnostima

Povezani članci

Capital teme 05 minuta čitanja

Stručnjaci i lokalne vlasti protiv hitnih izmjena Zakona o uređenju prostora

Stav 04 minute čitanja

Plan rasta – plan koji pokreće Bosnu i Hercegovinu

Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Stručnjaci i lokalne vlasti protiv hitnih izmjena Zakona o uređenju prostora

5. Decembra 2025. — 16:5505 minuta čitanja

Predložene izmjene Zakona o uređenju prostora i građenju drastično i bez opravdanog razloga centralizuju ključne nadležnosti

Nastavlja se rat banaka i UIO

5. Decembra 2025. — 15:43

Trivić: Cijena struje za privredu raste za 20 posto

5. Decembra 2025. — 14:20

Crveni mulj iz „Alumine“ guta zvornička sela (FOTO/VIDEO)

5. Decembra 2025. — 13:31

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.