BEOGRAD, U ovoj godini uvezeno 80.000 polovnih automobila, od toga većina ne bi mogla da se vozi u EU.
Niko nema ništa protiv uvoza polovnih vozila, ali je neophodno uvesti veći red u tu oblast jer veliki broj automobila koji nam stiže iz Evrope usvojim zemljama ne bi mogao da prođe ni tehnički pregled, kažu u Srpskoj asocijaciji uvoznika novih automobila i delova, pišu Večernje novosti.
Tokom ove godine je uvezeno oko 80.000 polovnih vozila, proizvedenih uglavnom između 2000. i 2006. godine, a procjenjuje se da su to vozila koja su, u prosjeku, prešla više od 200.000 kilometara.
“Na drumovima Srbije se nalazi 1.965.000 putničkih vozila, što znači da se poslednjih nekoliko godina uvozilo oko 80.000-100.000 polovnih i prodavalo oko 20.000 novih automobila”, kaže dr Milan Vukasović iz Srpske asocijacije uvoznika automobila. – Prodavci novih vozila trpe nelojalnu konkurenciju, jer je propisima omogućeno da se uvoze polovnjaci sa “evro 3” motorima, dok je ekološki standard za nove automobile “evro 6”. Pri tome mi plaćamo i eko-taksu od 12.000 dinara po toni za razliku od uvoznika polovnih vozila.
Ono što je najproblematičnije jeste stanje tih polovnih vozila. Iako je država, koja godišnje inkasira na osnovu taksi i poreza od uvoza polovnih vozila oko osam miliona evra, znatno pooštrila kontrolu uvoza ipak, nesavjesni uvoznici se dovijaju na razne načine ne bi li ostvarili veće profite.
Tako se prodaju vozila bez katalizatora, koja vazduh koji udišemo čine izuzetno opasnim. Čestice iz izduvnih sistema savremenih automobila kojima se odstrani katalizator su izuzetno kancerogene.
“Ta vozila su najveći zagađivači i ona na Zapadu ne mogu da prođu tehnički pregled. Za godinu-dve, ako se ništa ne preduzme, možda ćemo i mi morati da zbog zagađenja uvedemo, poput nekih gradova u regionu i Evropi, i par-nepar sistem”, upozorava Boris Antić sa Saobraćajnog fakultta u Beogradu.
Iz polovnih automobila nesavjesni vlasnici vade i prodaju i er-begove, nemaju ABS sistem, prepravljaju se još na placevima polovnih vozila u inostranstvu, tako da mnogi kupuju “mačku u džaku”.
“Mi poslujemo samo sa ovlašćenim placevima u inostranstvu, konkretno u Nemačkoj, gde je svaki takav pokušaj ilegalne prepravke vozila ili štelovanja kilometraže krivično delo”, kaže Zoran Rančić iz jedne beogradske firme koja se bavi uvozom polovnih vozila. – Naš savjet je da, kada već kupujete polovno vozilo, obratite pažnju i na zemlju porekla, a i na renome uvoznika.
U udruženjima tehničkih pregleda Srbije ističu da su i oni više puta upozoravali nadležne na probleme oko kontrole vozila i mogućnost registracije i bez obavljanja tehničkog pregleda vozila, ali da nisu naišli na razumevanje.
Ipak, nadaju se da će novi zakon o bezbjednosti saobraćaja, koji bi uskoro trebalo da bude usvojen, znatnim pooštravanjem kontrole rada TP i taj problem rešiti.