BANJALUKA, Ministarstvo finansija Republike Srpske nije u mogućnosti uticati na pojedine elemente konsolidovanog finansijskog izvještaja o izvršenju budžeta Republike Srpske koje su predmet razmatranja Glavne službe za reviziju, jer preuzima podatke iz pojedinačnih finansijskih izvještaja koje su prethodno samostalno sačinili svi budžetski korisnici.
Ministarstvo, uvažavajući nezavisan stav Glavne službe za reviziju javnog sektora Republike Srpske, uputilo je niz primjedbi na Izvještaj o reviziji Konsolidovanog finansijskog izvještaja Budžeta Republike Srpske za 2015. godinu, među kojima je najevidentnije različito tumačenje odredaba Zakona o budžetskom sistemu Republike Srpske i definisanje deficita.
“S tim u vezi, Vlada Republike Srpske krajem protekle godine zatražila je autentično tumačenje od Zakonodavnog odbora Narodne skupštine Republike Srpske, koji je u martu ove godine zaključio da član 39. Stav 1 Zakona o budžetskom sistemu koji se odnosi na rokove predstavlja jasnu i nedvosmislenu normu”, navodi se u saopštenju resornog ministarstva.
Ovom normom, pojašnjavaju iz Ministarstva, definisano je da izvršenje budžeta u jednoj fiskalnoj godini obuhvata budžetska sredstva i budžetske izdatke ostvarene do 31. decembra tekuće fiskalne godine, a da se u izvještaju o izvršenju budžeta, budžetski izdaci priznaju u periodu u kome je obaveza za plaćanje nastala, bez obzira na to da li je plaćanje izvršeno do roka za izradu i dostavljanje godišnjih finansijskih izvještaja ili kasnije, što je Ministarstvo finansija ispoštovalo.
Iz Ministarstva finansija osporavaju i način na koji Glavna služba za reviziju tumači budžetski deficit, te pojašnjavaju da je Zakonom o budžetskom sistemu propisano da je riječ o negativnoj razlici između zbira budžetskih prihoda i primitaka za nefinansijsku imovinu i zbira budžetskih rashoda i izdataka za nefinansijsku imovinu, dok nepokriveni budžetski deficit tekućeg perioda predstavlja zbir ostvarenog budžetskog deficita i neto finansiranja.
Ministarstvo finansija je ocijenilo da je u dijelu tumačenja zaduživanja trezorskim zapisima potrebno korigovati pristup Glavne službe za reviziju, te odvojeno posmatrati kratkoročni dug po izvornim rokovima dopsijeća od kratkoročnih obaveza koje se odnose na izvorno dugoročne obaveze, odnosno dio koji dospijeva u konkretnoj godini.
“Izvještaji Glavne službe za reviziju iz godine u godinu ukazuju na to da sva ministarstva u Vladi Republike Srpske posluju u skladu sa važećim zakonima i propisima, te daju svoj doprinos unapređujući sistem finansijskog izvještavanja”, ocijenili su u Ministarstvu.
Ministarstvo finansija navodi da je opredijeljeno da se u predstojećem periodu unaprijede sporne norme Zakona o budžetskom sistemu kako bi se u narednim finansijskim izvještajima jasnije definisala prava i obaveze budžetskih korisnika u javnom sektoru. Srna