BANJALUKA, Sindikalci “Željeznica RS” juče su donijeli zaključak da prvi put stupaju u štrajk u svim gradovima gdje imaju ispostave.
“U roku od mjesec dana biće održani, ne obustave rada, nego protesti u svim gradovima u kojima imamo ispostave”, kaže Zlatko Marin, predsjednik Samostalnog sindikata saobraćajno-transportne djelatnosti ŽRS.
Ističe da su uslovi isti kao i dosad: redovna isplata primanja, isplata svih zaostataka, ali i aktivno učešće sindikata u sistematizaciji.
“Ministarstvo izlazi u javnost s informacijama o našem preduzeću, ali s nama ne žele da razgovaraju. Naše mišljenje je da će prodati atraktivne dijelove preduzeća kao što je napravljeno u okruženju. Radnici iz tih zemalja su nam rekli kako su preduzeća tako uništena”, kaže Marin.
Neđo Trninić, ministar saobraćaja i veza RS, je na najavu štrajka rekao da željezničari imaju pravo na to, ali da ne vidi razloge za taj potez.
“Plata im se isplaćuje redovno, imaju pravo za topli obrok i prevoz, ali moram konstatovati da su pojedini ljudi tamo politički obojeni, tako da je politika razlog za štrajk, prije bih rekao. Opet ću ponoviti, grantovi ne služe za plate i ostale doprinose, plate moraju sami da zarade”, kaže Trninić.
Dodao je da zahtjev za učestvovanje u sistematizaciji takođe nije realan.
“Iz Uprave ŽRS mi je rečeno da se sindikalni predstavnici zovu na konsultacije, tako da oni učestvuju u sitematizaciji, ali nemaju moć odlučivanja, zato Uprava i postoji. Nažalost, neki od njihovih sindikalnih lidera imaju političke ambicije”, ispričao je Trninić.
Trninić je kazao i da za Ministarstvo i Vladu kupovina 20 odsto dionica “Željeznica RS” nije riješena stvar nego samo jedna od opcija.
“Informacija je pogrešno prenesena u medijima, otkup preostalih 20 odsto dionica je samo jedna od opcija. Ja sam to rekao jer Vlada može da preuzme obaveze ŽRS kao što su krediti i kamate na sebe i olakša poslovanje samo ako je 100 odsto vlasnik, kao što je slučaj s ‘Putevima'”, rekao je Trninić.
Stručnjaci kažu da im nije jasno kako bi 100 odsto vlasništva obezbijedilo bolje poslovanje ŽRS jer i sa trenutnih 80 odsto Vlada može da radi kako želi.
“Nije mi jasno šta će dobiti s tim kada otkupe akcije. Tu može da profitira samo onaj ko je mali akcionir i da napuni džepove, a radnik neće imati nikakve koristi od toga”, kaže Zoran Pavlović, ekonomski analitičar. Nezavisne novine
2 komentara
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
Politicke ambicije sindikalaca postoje. Kruze price da ce se, Simo Cvetkovic predsednik samostalnog sindikata masinovodja, kandidovati za nacelnika Opstine Petrovo. I nece mu biti problem da pobijedi jer je za vrijeme mandata Petka Stanojevica zaposlio pola opstine u ZRS. Kada je Petko Stanojevic isao u trku za Narodnu Skupstinu, uz pomoc Sime i ostalih zastitnika prava radnika, zaposlili su preko 500 ljudi u ZRS i donijeli mandat SNSD-u. Niko ne moze da kaze da nisu znali da ce otjerati zeljeznicu u minus jer je svakome bilo jasno da zeljeznica ne zaradjuje toliko novca da moze da isplacuje taj broj plata. Ali se tada pitanje politickih ambicija i odgovornosti nije postavljalo jer je mandat isao SNSD-u. Sada ce Simo navodno da se kandiduje ispred SDS-a a zeljeznicom vlada kadar DNS-a. Potezi koje vuce Savanovic samo su posledica dubioze u kojoj se zeljeznica nalazi zbog poteza koje je vukao Petko Stanojevic zajedno sa svojim prvim sindikalcem Simom ali odgovornost tadasnje uprave se ne dovodi u pitanje. Sindikalci pricaju kako se unistava zeljeznica navodnim reorganizacijama i otkupom akcija malih akcionara. Zapravo sad je samo pitanje kome ce dopasti cast da zabije poslednji ekser u sadnuk u kome se nalazi mrtvac znan kao Zeljeznice Republike Srpske. Cijoj su smrti sindikalci nesebicno pomagali zadnjih desetak godina. Pocivaj u miru. Ozalosceni narod Republike Srpske i posteni radnici.
KAKO TO MINISTAR STRUČNO OBJAŠNJAVA DA IMAMO PRAVO NA TOPLI OBROK I PREVOZ A NE SPOMINJE DA SE BAŠ TO I TRAŽI JER SE NE ISPLAĆUJE PO 6 MJESECI OBROK A PREVOZ 11 MJESECI NIJE UPLAĆEN..