SARAJEVO, Šef Delegacije EU u BiH Lars-Guner Vigemark rekao da je EU spremna da investira u saobraćajnu infrastrukturu zapadnog Balkana i do milijardu evra, za period do 2020. godine.
Obraćajući se učesnicima Foruma o saobraćajnoj infrastrukturi Transportne observatorije za jugoistočnu Evropu /SEETO/, koji se održava danas u Sarajevu, Vigemark je naveo da će EU ove godine investirati između 150 i 200 miliona evra, te pojasnio da će se o tome raspravljati na Samitu u Parizu, koji bi trebalo da se održi u julu ove godine.
Vigemark je rekao da zemlje zapadnog Balkana, da bi dobile sredstva od EU, moraju da imaju jasnu strategiju i ciljeve, ali i da odrede šta si im prioriteti, dodavši da nije tajna da ovaj region poprilično zaostaje kada je u pitanju saobraćajna infrastruktura. On je izrazio zadovoljstvo dogovorom koji su postigle vlasti u BiH na svim nivoima, vezanim za mehanizam koordinacije, te naglasio da taj dogovor mora biti brzo implementiran.
Vigemark smatra da bi strategija transporta mogla da bude njegov prvi test, dodavši da je EU spremna da pomogne BiH u ovom naporu za unapređenjem cijele transportne mreže, ali ne samo BiH, već cijelom regionu. Osudivši današnji teroristički napad u Briselu, Vigemark je rekao da je jedan od glavnih ciljeva terorista upravo saobraćajna infrastruktura, kao što je aerodrom.
Zamjenik ministra transporta i komunikacija BiH Saša Dalipagić rekao je da je politika BiH u budućnosti jasna – regionalna saradnja i integracije u EU. On je naveo da plan razvoja transportne infrastrukture BiH podrazumijeva njenu izgradnju i modernizaciju, a pomaže protoku putnika i tereta i otvara nove vidike, odnosno razvoj regiona.
“Zato pridajemo veliki značaj koridoru `Pet ce`, ali i drugim evropskim putevima koji prolaze kroz BiH. Naše najveće opredjeljenje biće izgradnja modernih saobraćajnica i auto-puteva”, istakao je Dalipagić.
On je dodao da je cilj BiH modernizacija željeznica, posebno željezničkog koridora “Pet ce” i povećanje brzine vozova na njemu, te dodao da će to biti teško ostvariti bez rješavanja uskog grla tunela. Dalipagić je podsjetio da je EU provela tender za odabir konsultanta za izradu idejnih rješenja i studija za otklanjanje ovog uskog grla u željezničkom saobraćaju kod dionice pruge Ivan – Bradina, te da je završetak rada konsultanata novembar ove godine.
Prema njegovim riječima, za željezničku prugu Doboj – Tuzla – Brčko, u toku je izrada prethodne studije i idejno rješenje rekonstrukcije, te njena modernizacija.
“U procesu modifikovanja transportne mreže u 2015. godini, BiH se, pored ostalog, opredijelila i na proširenje mreže u željezničkoj infrastrukturi, a njenim modifikovanjem povezan je istok i zapad zemlje, odnosno sa Hrvatskom na zapadu i Srbijom na istoku”, dodao je Dalipagić.
On je naveo da se ovim pravcem želi uspostaviti multimodalni koridor, uključujući i put Banjaluka – Doboj, Tuzla – Zvornik i dalje prema Srbiji, dodajući da je BiH zainteresovana i za neke druge puteve i pravce, kao što je Jadransko-jonski auto-put kroz BiH. Dalipagić je rekao da BiH ima potpisane sporazume sa svojim susjedima, da je njih nekoliko u proceduri zaključivanja, usaglašavanja i implementacije, kao što su sporazum vezan za mostove na rijeci Savi kod Svilaja, na koridoru “Pet ce” i kod Gradiške, te sporazum o graničnim željezničkim prelazima i o plovnom putu na Savi.
Prema njegovim riječima, međunarodne finansijske institucije i Evropska komisija pomažu ovom procesu, a BiH je kroz ove fondove realizovala veliki dio infrastrukturnih projekata. Ambasador Francuske u BiH Kler Bodoni rekla je da je veliki problem Balkana loša saobraćajna infrastruktura, dodajući da je putna infrastruktura bitna za napredak ekonomije svake zemlje.
“Ne možemo govoriti o konstantnom napretku Balkana, a da ne obezbijedimo povezanost, kako ovih zemlja međusobno, tako i sa zemljama Unije”, istakla je Bodoni, dodajući da zato EU odvaja mnogo resursa, jer je to ključni faktor koji vodi do evropskih integracija.
Cilj današljeg foruma, koji su organozovali SEETO i Ministarstvo transporta i komunikacija BiH je da se obezbijedi bolja tehnička saradnja između šest patnera zapadnog Balkana u periodu održavanja Samita u Parizu, te da se definišu dalji koraci i razmjena informacija na temu daljeg napredovanja u implementaciji infrastrukturnih projekata.
Forum okuplja mnoštvo relevantnih predstavnika iz različitih saobraćajnih istitucija unutar SEETO regiona, zemalja članica EU, Evropske komisije, te međunarodnih finansijskih institucija. Nezavisne novine