ZAGREB, Rast trgovine na malo u Hrvatskoj je u prvom kvartalu, u odnosu na isto vrijeme prošle godine, realno iznosio 1,7 odsto, dok je prema izvornim neprilagođenim indeksima taj rast bio 2,2 odsto.
U martu je rast u maloprodaji, prema kalendarski prilagođenim indeksima, na godišnjem nivou iznosio 1,1 odsto, dok je prema izvornim, neprilagođenim indeksima bio 1,9 odsto, pokazuju konačni podaci Državnog zavoda za statistiku (DZS).
Rast trgovine na malo će, kako piše portal Seebiz, sasvim sigurno uticati na bolje ostvarenje lične potrošnje u prvom tromjesečju, ali će i pozitivno doprinijeti prvim ovogodišnjim rezultatima bruto društvenog proizvoda u kome lična potrošnja čini oko 60 odsto njegove vrijednosti.
Prema analizi koju je sproveo portal Seebiz, povećanje prometa u trgovini na malo ostvareno je zbog dvocifrenog povećanja broja dolazaka i noćenja turista (16,9 odnosno 18,7 odsto), ali i zbog rasta neto plata na godišnjem nivou.
Dodatni uticaji na povećanje trgovine su deflatorna kretanja koja su dala svoj doprinos u povećanju obima trgovine na malo.
U strukturi artikala, porast trgovine od 4.3 odsto zabilježen je u životnim namirnicama na koje otpada 38,4 odsto cijelog prometa.
S druge strane, pad prometa zabilježen je u kategoriji prodaje motornih vozila, dijelova i pribora za motorna vozila, motocikla i dijelova od 3,6 odsto, kao i kod prometa motornim gorivima i mazivima u iznosu od 8,1 odsto, što je posljedica nižih cijena na godišnjem nivou.
U nastavku godine, predviđaju analitičari, može se očekivati nastavak pozitivnih godišnjih stopa rasta trgovine na malo čemu će najveći doprinos doći od niske baze, slabih inflatornih pritisaka i rasta raspoloživog dohotka, dok će značajniji oporavak i dalje sprečavati izostanak pozitivnih kretanja s tržišta rada, kao i sklonost daljem razduživanju sektora domaćinstava. Tanjug