BANJALUKA – Poslovni i finansijski uspon kompanije „Integral inženjering“ koja je osnovana 1989. godine započeo je nakon što je lider SNSD-a Milorad Dodik po drugi put sjeo u premijersku fotelju 2006. godine.
Ova kompanija je zenit dosegla u periodu od 2016. do 2021. godine kada je godišnje prihodovala više od 200 miliona maraka. U posljednje dvije godine promet je neznatno pao, pa je 2022. godine prihodovala „samo“ 194 miliona i ostvarila dobit od deset miliona KM. Prošle godine prihod je pao na 184 miliona KM, ali se zato dobit udvostručila na više od 20 miliona KM.
Podsjećamo, iz ove kompanije su reagovali na tekst koji su zajedno radili Nova ekonomija i CAPITAL pod naslovom: „Koridori Srbije firmi bliskoj Miloradu Dodiku platili mostove bar dva miliona evra više od ugovorenog“.
U reagovanju su negirali bilo kakvu povezanost sa Miloradom Dodikom navodeći da „nije tačno da Integral inženjering svoje poslovne rezultate može dobrim dijelom da zahvali bliskom prijateljstvu, danas pokojnog Slobodana Stankovića sa Miloradom Dodikom“. Pored toga, naveli su da je „Integral inženjering“ od osnivanja realizovao preko 400 projekata na prostorima BiH, Crne Gore, Srbije i Hrvatske, te da je „najveći broj realizovan od 1996. do 2005. godine u periodu tzv. postkonfliktne rekonstrukcije i prije perioda vlasti Milorada Dodika“.
Prema referenc listi koju su priložili i koja se može vidjeti na zvaničnom sajtu ove firme, najveći broj projekata jeste urađen u navedenom periodu, ali vrijednost tih projekata, prije svega u oblasti izgradnje puteva i autoputeva, višestruko i neuporedivo je niža u odnosu na projekte urađene od 2006. godine na ovamo.
A da se finansijski uspon ove firme poklopio sa Dodikovim povratkom u premijersku fotelju pokazuju upravo podaci sa njihove referenc liste iz koje se vidi da je samo za izgradnju autoputa Banja Luka-Gradiška od decembra 2007. do novembra 2011. godine „Integral inženjering“ od „Puteva RS“ dobio 227 miliona maraka.
Uporedo sa tim unosnim poslom u periodu od 2008. do 2013. godine za projekat „Trajno rješenje klizišta Čemerno“ od „Puteva RS“ dobili su 71,8 miliona KM.
Trend poslovanja sa institucijama Srpske nije prestajao, pa je u periodu od 2012. do 2018. godine za izgradnju autoputa Banjaluka-Prnjavor i Prnjavor-Doboj „Integral inženjering“ od „Autoputeva RS“ dobio skoro 900 miliona KM.
Tu se naravno nije stalo, pa je za „Projektovanje i izgradnju dionice autoputa na koridoru 5C kroz RS od petlje Johovac do petlje Rudanka“ u periodu od 2019. do 2022. godine ova firma od „Autoputeva RS“ dobila 188,5 miliona KM.
Pored ovih najvećih projekata, „Integral inženjering“ je od vlasti Srpske i njenih institucija dobio još dugi niz projekata čija ukupna vrijednost se mjeri desetinama miliona maraka.
Iz ove firme su naveli da već godinama preko 50 odsto godišnjih prihoda ostvaruju izvan BiH, te da su međunarodni tenderi osnovni način na koji dolazi do poslova, a da je oko 69 odsto vrijednosti svih projekata od 2006. godine finansirano iz kredita Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) i Evropske investicione banke (EIB).
Iako su naveli da su „EBRD i EIB vršile redovne i vanredne provjere vođenja projekata i nisu imale zamjerke na Integral inženjering“, te da su „sve ovo detaljno obrazložili u svojoj apelaciji OFAC-u zbog čega je „Integral“ u aprilu ove godine i uklonjen sa liste sankcionisanih subjekata“, zaboravili su da navedu razloge zbog kojih su u oktobru 2022. godine stavljeni na crnu listu.
A kada su stavljeni na crnu listu Kancelarije za kontrolu strane imovine (OFAC) američkog Ministarstva finansija, OFAC je saopštio da se “Stanković i Integral dovode u vezu sa korupcijom u građevinskom sektoru, gdje je Integral dobio neke od najvećih projekata u RS zahvaljujući svojoj blizini rukovodstvu RS“, te da je „materijalno pomagao, sponzorisao ili pružao finansijsku, materijalnu ili tehnološku podršku ili robe/usluge Dodiku“.
CAPITAL: D. Momić
2 komentara
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
Mogli su autori teksta istražiti kada su se počeli graditi autoputevi i brze ceste u BiH, ko su finansijeri i naručioci velikih infrastrukturnih projekata. Veličina projekata iz vremena Dodikovog zauzimanja fotelje nema veze sa Integralom nego sa tadašnjom aktuelnom ekonomskom i, što da ne, političkom scenom, klimom povoljnom za međunarodne kredite. Integral je “kriv” jer je i tada i sada jedini spreman i kompetentan izvođač. Izaberite vi sebi drugi put do “fotelje” ovo vam je slijepa ulica.
Pa tu nema dileme istina prava. Pokojni Stanković radio u GP Put kao inženjer. Bilo raznih gradilišta na Koranu, Palama, Danilovgradu. Zaratilo se čovjek pokupio mašine i preuzeo radnike srpske nacionalnosti i osnovao firmu. I ne razglabajte to je prava istina stručan, dobijao poslove, pa rako su svi neko manje, neko više, rat nekom brat nekom rat.